Gå til innhold

Leve off grid, mulig for meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvis du vil leve "off grid", men ikke egentlig, flytt hvor som helst i nord. Kan gå flere dager uten å se folk hvis jeg vil. Men ikke forvent bra internett overalt, det styres av været.

Anonymkode: 0d010...351

Internett styres av været?😳

ts

Anonymkode: df8ba...41d

Skrevet

Ei jeg leste om bodde i et minihus i skogen. Hun hentet vann på en gård 10 minutter unna og hogget egen ved. Og hun vasket tøy og dusjet 1 gang i uken hos foreldre.

Vann hun brukte til å vaske hus eller vanne ute ble lagret i en dunk ute. Så en kan nok leve ganske så primitivt hvis en vil.

Etter 1 år ønsker hun å flytte minihuset til et sted med wifi og dusj/vaskemaskin.

Hun hadde ikke strøm i huset.

• Liker 1
Skrevet
sommermor skrev (3 minutter siden):

Ei jeg leste om bodde i et minihus i skogen. Hun hentet vann på en gård 10 minutter unna og hogget egen ved. Og hun vasket tøy og dusjet 1 gang i uken hos foreldre.

Vann hun brukte til å vaske hus eller vanne ute ble lagret i en dunk ute. Så en kan nok leve ganske så primitivt hvis en vil.

Etter 1 år ønsker hun å flytte minihuset til et sted med wifi og dusj/vaskemaskin.

Hun hadde ikke strøm i huset.

Uff, den vann situasjonen hørtes ikke trygg ut 😅

strøm skal jeg absolutt ha! Men ha muligheter til å klare meg uten å være koplet på strøm nettet 😜 Om strømmen går overalt, så hadde jo jeg hatt det bedre enn de fleste og ikke villet rømme noe sted 

ts

Skrevet

Jeg er også ufør og hadde aldri orket eller fått til og leve sånn selv om jeg ville det veldig mye.

Skulle ønske jeg var så frisk som deg

Anonymkode: 61e66...a7f

• Liker 2
Skrevet

Du skal være uhyre ressurssterk til å leve på den måten du beskriver. Hadde man kommet til dekket bord og et allerede fungerende system kunne man kanskje klare seg, selv som ufør. Men å bygge opp et slikt prosjekt fra scratch krever såpass mye ressurser både fysisk og mentalt, så mulig trygda di vil henge i en tynn tråd om du klarer å gjennomføre dette.

Anonymkode: 79865...a5a

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde blitt stresset av en slik livsstil. Alltid noe som må fikses, hentes, høstes, slaktes, lagres, og så kommer det en meter snø og så må det makes og så blir det tørke og ingen poteter og så må det hugges ved osv osv. For et stress.

Anonymkode: cc4aa...374

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg er også ufør og hadde aldri orket eller fått til og leve sånn selv om jeg ville det veldig mye.

Skulle ønske jeg var så frisk som deg

Anonymkode: 61e66...a7f

Forstår tankegangen ❤️ Det er mange, og sikkert de fleste uføre som ikke ville klart det. Men nå stammer nok også mange av mine ønsker og behov for en slik trygghet fra at jeg har ptsd. Jeg har tidligere gått lenge uten både mat/drikke og tak over hodet. Og for meg ville det vært en trygghet å leve slik jeg beskriver i denne tråden, for andre ville det vært et slit eller fysisk/psykisk umulig. Det har jeg stor forståelse for

ts 

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Forstår tankegangen ❤️ Det er mange, og sikkert de fleste uføre som ikke ville klart det. Men nå stammer nok også mange av mine ønsker og behov for en slik trygghet fra at jeg har ptsd. Jeg har tidligere gått lenge uten både mat/drikke og tak over hodet. Og for meg ville det vært en trygghet å leve slik jeg beskriver i denne tråden, for andre ville det vært et slit eller fysisk/psykisk umulig. Det har jeg stor forståelse for

ts 

Er det trygghet å ikke vite om du har mat eller lys eller kommer til å fryse? Tenk om du blir syk eller brekker et bein?

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det trygghet å ikke vite om du har mat eller lys eller kommer til å fryse? Tenk om du blir syk eller brekker et bein?

TS beskriver jo nettopp det motsatte - å være så selvforsynt at hun vet hun har mat og varme uavhengig av samfunnets tilstand. 

Anonymkode: edda7...920

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du skal være uhyre ressurssterk til å leve på den måten du beskriver. Hadde man kommet til dekket bord og et allerede fungerende system kunne man kanskje klare seg, selv som ufør. Men å bygge opp et slikt prosjekt fra scratch krever såpass mye ressurser både fysisk og mentalt, så mulig trygda di vil henge i en tynn tråd om du klarer å gjennomføre dette.

Anonymkode: 79865...a5a

At jeg sparer min trygd på å bo et billig sted, sparer, og bestiller folk til å sette opp forskjellige systemer, tror jeg ikke ville påvirket trygda. Heller ikke at jeg bruker penger annerledes enn andre… Jeg tenker å tilrette legge for muligheten å klare meg selv, ikke å gjøre det 100%. Hadde jeg hatt høns den dag i dag, hadde jeg ikke slakta de for morroskyld. Og tviler på at nav kommer bankende på døra, fordi jeg dyrker potet, gulrot og urter.

Men så er det jo også forskjell for hva man er ufør for. Jeg er ikke ufør pga noe fysisk, min fysiske helse er ganske bra. Hos meg er det psykisk. Er en grunn for at jeg bare handler mat en gang i måneden fra før av, i tilfelle jeg ikke vil klare gå ut blant folk. Det jeg ønsker er jo en forlengelse på hva jeg allerede gjør. Mitt matbudsjett er ganske mye bedre enn de fleste, men det var ikke noe avgjørende faktor hos nav når de avregnet trygden min. Jeg er heller ikke på minstesats, har tjent penger før som trygden min er basert på. Om nav trekker min trygd, går da mot andre rettigheter jeg har enn kun hva sifo budsjettet refererer til. 

ts

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Jeg hadde blitt stresset av en slik livsstil. Alltid noe som må fikses, hentes, høstes, slaktes, lagres, og så kommer det en meter snø og så må det makes og så blir det tørke og ingen poteter og så må det hugges ved osv osv. For et stress.

Men jeg hadde jo ikke levd på den måten før jeg MÅTTET. Men jeg vil ha muligheten. Hva ville du gjort da, om matbutikken stengte ned, du snødde inn, og hadde -15 i stua? Mest sannsynlig vil det ikke skje, men vi er bare en solstorm unna. Det kan skje. Og da vil jeg overleve mens andre vil kanskje ikke… og jeg ønsker ikke sitte stura sammen med andre i et bomberom 

panikken er vell den jeg er mest redd for. Bare tenk på folk og dassruller under korona tiden… folk blir jo helt gale. Tenk på alle som satt hjemme og frøs sist vinter pga høye strøm priser. Verden er sårbar, jeg vil bare være forberedt 

ts

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Om samfunnet går under, så har jeg da hvertfall varme og mat til å komme meg igjen, i forhold til andre som ikke hadde overlevd et døgn eller to. 

Den dag i dag så hadde jeg ringt sykebilen og blitt frakta til sykehus 😜 eller taxi til fastlegen/legevakt om det ikke var hast, som alle andre

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

TS beskriver jo nettopp det motsatte - å være så selvforsynt at hun vet hun har mat og varme uavhengig av samfunnets tilstand. 

Anonymkode: edda7...920

Takk! 😊

ts

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som et spennende prosjekt! En jeg studerte med leide ei gammel hytte i skogen. Han syklet til forelesninger, var vel 20 min å gå på en liten skogssti før han kom ned til en grusvei hvor man kunne sykle fra. Det var strøm der, men ikke innlagt vann - så måtte hente vann i bekken. Om vinteren da det var kaldt fylte han vann på 10l dunk på universitetet. Dusjet også der. Vasket klær for hånd. Han hadde også hund og drev med jakt. 

Han trivdes veldig godt alle 3 årene vi studerte sammen, så har veldig tro på at å leve enkelt kan være bra. 

Det hadde jo vært flott med et lite småbruk, solceller, bekk/brønn og slikt noe. Nett kan man få de fleste plasser, er jo en del som reklamerer for på båten, i bilen osv. Sjekk ut det programmet Homestead rescue om du ikke har sett det :)

Anonymkode: d7465...ba4

Skrevet

Jeg tenker at du romantiserer dette med å leve for deg selv, selvberget, på et lite gårdsbruk uten vann/strøm osv. For i virkeligheten er det ikke sommer hele året, det kommer lange vintre med bitende kulde og mye snø. Ting kommer til å gå i stykker, både innendørs og utendørs. Har du kunnskap og penger nok til vedlikehold? 
Og vær så snill og ikke skaff deg dyr (utover kanskje katt og høner). Du nevner en stor hund, som du skal fore med høner du har selv. Dette er helt urealistisk. En hund trenger skikkelig hundemat. Dyr trenger også høy, kraftfôr, vaksiner, ormekurer, forsikringer, sjekk hos veterinær++ Det er veldig dyrt å ha dyr, og du må ha mye kunnskap. F.eks hest må du bare glemme helt!

Anonymkode: 16683...27d

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg skjønner veldig godt hva du tenker, og at du drømmer om dette. Jeg bor selv på småbruk, og elsker det livet. Men, det er veldig mye jobb, og hvis du i tillegg skal leve uten strøm og vann kan det bli veldig tungt på sikt. Hvis jeg var deg, ville jeg sett på et sted som har strøm og vann innlagt. Nå vet jeg ikke hvor i landet du tenker å bo, men i store deler av landet fryser jo vannet på vinteren, og det vil gi mye ekstraarbeid å få tak i vann da. Strøm er veldig greit for å kunne ha lys og internett.

Du trenger ikke veldig mye skog for å klare å hogge ved til deg selv i et lite hus. Ta kurs i motorsaghåndtering slik at du har det som en backup, men selvsagt kan du også bruke manuelle virkemiddel. Løvtrær er lettere å ta for hånd enn bartrær.

Du trenger ikke et stort areal for å lage nok mat til deg selv. Du nevner sau, men husk at med en gang du har produksjonsdyr så krever det mye registrering hos mattilsynet. Jeg vil anbefale deg høner i stedet, da trenger du bare registrere dyrehold hos MT. Det er mye mat i egg, og hvis du velger en rase som legger seg ofte klukk vil du kunne klekke frem en del kyllinger som du kan fôre opp til slakt. Høns er lite arbeid kontra sau, spesielt med tanke på fôring. Høns trenger bare kraftfôr, og i tillegg kan de gå i hagen og spise det de finner der. Sau må ha vinterfôr, du må ha vær for paring, de må klippes to ganger i året.. 

I samfunnet i dag går ting alt for fort, det er for effektivt. Selv henger jeg ikke helt med, og skulle ønske en del ting var mer som det var før. Prøv å bevare det beste fra nåtiden, og kjenn inni deg hva du trenger å ha rundt deg for å kunne få ro i sjelen din ❤️ 

Anonymkode: 1a9ec...df2

Annonse
Skrevet

Et par ting til! 

For å være selvforsynt med grønnsaker trenger du ikke et stort areal, men du må være forberedt på å spise mye av det samme. Det er ikke alle vekster som tåler lagring like godt. Men feks tåler poteter godt både norsk klima og lagring, og en del rotgrønnsaker er det også fint å satse på. Diverse kålvekster etc. Om du har en fryser er det jo også mye enkelre å være selvforsynt gjennom vinteren, for det gjør lagring vesentlig enklere.

Har du forresten sett på Der ingen skulle tru? Kanskje finner du noen der som lever litt sånn som du kunne tenkt, slik at du kan få en ide om hva slags eiendom som passer for deg, hvilke utfordringer du ser på som overkommelige etc. 

Jeg tror at hvis du aksepterer å være litt hjelpt av samfunnet, og ha strøm og vann, så vil du kunne leve ut drømmen samtidig som du klarer å glede deg over måten ved å bo slik ❤️ 

Anonymkode: 1a9ec...df2

Skrevet

Det åpenbare svaret på vann- og avløp-problemet er jo en helt alminnelig  reserve-utedo/snurredass, og en brønn. Du må ha stor tomt, skal du være selvberget med ved. Det er varme og mat som er problemet, men du kan jo ha et lager med hermetikk som vil vare en tid, da. Du bør ha fiskemuligheter. Og bo et jordbruksområde, dvs sted der jorda og klimaet egner seg for grønnsaksdurking. Kan du jakte?

Anonymkode: 685d2...ffb

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår ikke de som har lyst til å overleve en "apokalypse" jeg. Å være igjen alene, mens familie og venner dør, høres ikke noe greit ut. Da går jeg heller ut med et smell, sammen med de jeg er glad i. 

Og å sitte å gnure fem år ute i skauen alene, for å komme tilbake til et ødelagt samfunn? Nope. 

Anonymkode: 19ccd...2af

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke bare nyte livets goder her og nå?

Det er jo blitt så deilig å leve.

Hvorfor ha det kjipt resten av livet fordi noe muligens kan skje i fremtiden? 

Hva om det ikke skjer?😄

Anonymkode: 0eecf...33d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...