Gå til innhold

Leve off grid, mulig for meg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ufør, så sånn sett er jeg jo ganske trygg økonomisk. Jeg kan flytte et sted uten å tenke på jobb. 

Jeg vil lære å klare meg selv, slik at jeg ikke blir så stresset av kriser i verden. Jeg ønsker klare meg fint om strømmen ryker. Strømmen er jo koblet til mye, som vann/kloakk ect. Så jeg ønsker et eget system på dette. Jeg ønsker lagre min egen dyrket mat og jeg ønsker å ha høner og fiske. Tenkte på sau, men jeg er egentlig ikke så glad i kjøtt fra sau. 

Tenker å kjøpe en hytte lignende hus et billig sted i Norge. Vil ha bil vei dit, tenker ikke avskjære meg helt fra verden, men bare vite at jeg hadde klart meg selv også. 

per dags dato handler jeg kun 1 gang i måneden, så planlegging er jeg god på. Men jeg sitter i en leilighet med en svær fryser. 

Noen som har noen tips? Hvordan ‘’fryse’’ eller oppbevare kjøtt? Eller vil det bare være fersk vare? Jeg klarer jo aldri å spise en hel høne på en dag. Kanskje jeg bare skal ta kyllingene… lære meg å tørke kjøtt. Skal nok klare å tørke en del grønnsaker, og mange rot grønnsaker holder lenge i en kald kjeller 

Det største ‘’problemet’’ med hele opplegget blir nok å produsere noe egen strøm. For jeg vil jo ha Internett og tilgang på noe strøm apparater. I tillegg må jeg vell ha et godkjent privat vann/avløp system for å få det godkjent som fast bosted, og det må nok også være drevet på strøm. 

Mange stedet jeg har sett meg ut på kart er i daler, hvor det er lite sol lys på vinteren. Men det finnes mange bekker og mye vind. Men jeg har vell ikke lov til å bare bygge i en bekk? Hva om bekken er på min tomt? Og noen som kan regelverk rundt egen vindkraft?

Er ønskene mine i det hele tatt mulig/lovlig, og hvor mye ville dere gjettet at det ville kostet å fikse et system som lager egen strøm? Vil jeg kunne produsere nok strøm?

Anonymkode: df8ba...41d

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og er det vits med solcellepanel i en dal som bare har direkte sol på sommer halvåret?

ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller kanskje bare kjøpe et sted som faktisk drives på vanlig strøm, men bygge ut med tiden, slik at huset kan være selvdrevet?

ts

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vann drives av trykk i vannettet, og er ikke avhengig av strøm. Om man sjekker lokalt vannett og topografi skal du nok klare å finne deg et hus med fall på avløpsrøret, så bæsjen glir også avgårde uten behov for strøm.

For andre aktiviteter som krever strøm er jo et aggregat veldig praktisk. Går på bensin eller diesel, bråker litt og lager masse strøm. Det finnes også batteri-UPS-systemer som kan levere nok strøm til en TV og PS5 i dager før det er tomt. Og så kan man supplere med solceller om man skulle hatt en miljøprofil på prosjektet ditt

For å øke holdbarhet på matvarer er salting, tørking og sylting ganske vanlig

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke "off the grid" da... ;) 

Men om du tenker å holde dyr og slakte selv, må du ha plass både ute og inne for dyrehold, samt følge reglene for hjemmeslakt. Forøvrig er det jo røyking, salting og sylting som var vanlig i gamle dager. Da må du også ha lagringsmuligheter, så det er jo ikke en LITEN plass du kan se etter her :) 

Anonymkode: 920ab...fa2

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å bruke sentralvarmeanlegg eller noe i den dur der du fyrer med ved eller pellets og som også lager strøm og varmer opp vannet. Sikkert kostbart i oppstarten, men da kan du bruke fryser og heller bruke spart tid på konservering av mat til å hogge ved….

Anonymkode: ced8e...bc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (10 minutter siden):

Vann drives av trykk i vannettet, og er ikke avhengig av strøm. Om man sjekker lokalt vannett og topografi skal du nok klare å finne deg et hus med fall på avløpsrøret, så bæsjen glir også avgårde uten behov for strøm.

For andre aktiviteter som krever strøm er jo et aggregat veldig praktisk. Går på bensin eller diesel, bråker litt og lager masse strøm. Det finnes også batteri-UPS-systemer som kan levere nok strøm til en TV og PS5 i dager før det er tomt. Og så kan man supplere med solceller om man skulle hatt en miljøprofil på prosjektet ditt

For å øke holdbarhet på matvarer er salting, tørking og sylting ganske vanlig

Slik jeg har forstått så er vanntrykket delt problematisk om strømmen går.. bor man høyere enn pumpa, vil avløp fra toalett fungere i en viss tid. Men man får ikke tilgang på vann fra springen. 

bor man lavt, vil man ha tilgang på vann fra springen så lenge det er vann lagret, men det vil gå tomt med tiden det også. Nå vet jeg ikke om dette er rent tullball, men jeg leste et sted at de som bor lavt kan få kloakkvann sigende opp fra rør, fra de som bor høyere…

men du nevner trykk i vannnettet? Altså ikke strøm i det hele tatt. Så kloakken er selvdrevet selv om strømmen hadde gått i typ 5 år?😅 om jeg bare tar en bøtte bekk vann i toalettet når man skal skylle ned?

Tenkt på dette med aggregat, men problemet der blir jo bensin… bensin kan bare lagres i noen måneder før det blir dårlig. Leste at det finnes annen type drivstoff som kan lagres lenger, men det vil jo gå tomt det også, og da er jo aggregatet ubrukelig 😕 

sylting av mat har jeg ikke tenkt på, det skal jeg lese mer om 😄

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er ikke "off the grid" da... ;) 

Men om du tenker å holde dyr og slakte selv, må du ha plass både ute og inne for dyrehold, samt følge reglene for hjemmeslakt. Forøvrig er det jo røyking, salting og sylting som var vanlig i gamle dager. Da må du også ha lagringsmuligheter, så det er jo ikke en LITEN plass du kan se etter her :) 

Hvor mye plass vil jeg trenge?🙈 høner tar jo ikke stor plass…. Bygge ut et rom på huset, slik at de får varme på vinteren. Et uteområde de kan tusle rundt på. Regler på hjemme slakt burde jeg nok lese mer på ja 😅 Hvor mye plass jeg trenger for lagring av tørket kjøtt aner jeg ikke! Men å røyke og tørke kjøtt kan jeg kanskje gjøre utendørs på sommerhalvåret/høsten? Kanskje lage meg en tørke hytte/spiker bu, så ikke jerven kommer å stjeler 🙈 dette må jeg lese mer om!

men ja, mye lagringsplass vil jeg nok trenge, for det er jo ikke bare kjøtt jeg måttet lagret, men grønnsaker også. Måtte hatt en skikkelig stor kjeller eller grov kjeller, som i tillegg holder seg kald på sommeren. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det er viktig å tenke på dekning, beliggenhet mtp energikilder som sol, vind om du har råd og vann. Dernest ville jeg tenkt på sanitetsforhold- avstand til vann, wc, korteste vei til sykehus, fylt vann fra trygg brønn eller øverst i elv/bekk så man er sikker på at det ikke er kontaminert fra døde dyr. Mat: Du bør dyrke ting som ikke trenger ekstremt god jord som rotgrønnskaker. Du burde også ha et røykeri for å få kjøtt til å vare lenger. Et steinrom inntil fjell kan fungere som en slags jordkjeller. Så har vi sosiale forhold. Sørg for at du kan ha besøk oftere enn en gang i skuddåret. Ikke lurt å pådra seg demens som mange av de som lever of the grid gjør. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var jo de fleste hytter "off grid" uten strøm, do og innlagt vann.

Vann har man i en bekk, eller man samler regnvann i tank. 

Lys får man fra stearinlys og varme fra vedovn. Propangass til koking.

Doen var ofte en do som ble tømt og gravd ned hver helg, eller en form for annen klassisk utedo.

Trenger det å være mer off grid enn det?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om strømmen er borte i 5 år tror jeg hvilken vei bæsjen renner i kloakknettet er det minste problemet ditt... Uansett vil ikke systemet virke, siden renseanlegget er ødelagt. Da får du drite i skogen. 
Bensin holder greit i et års tid ihvertfall på aggregater og gressklippere. Min gressklipper har ikke dødd ennå, selv om den lever på bensin som kjøpes inn  i 10-liters dunk og står i kald garasje frem til det er tomt. Tror kanskje det tar halvannet år ihvertfall mellom hver gang jeg fyller dunken. 

Men hva er egentlig planen din? Om du planlegger for samfunnets undergang og være strømløs i 5 år pluss pluss må du bekymre deg for mer enn sylting av agurker og gammel bensin. Da trenger du store mengder antibiotika, sterilt medisinsk utstyr, gjerne et lite samfunn med medisinsk kunnskap, slakter og ingeniører som kan bygge opp landet igjen. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor mye plass vil jeg trenge?🙈 høner tar jo ikke stor plass…. Bygge ut et rom på huset, slik at de får varme på vinteren. Et uteområde de kan tusle rundt på. Regler på hjemme slakt burde jeg nok lese mer på ja 😅 Hvor mye plass jeg trenger for lagring av tørket kjøtt aner jeg ikke! Men å røyke og tørke kjøtt kan jeg kanskje gjøre utendørs på sommerhalvåret/høsten? Kanskje lage meg en tørke hytte/spiker bu, så ikke jerven kommer å stjeler 🙈 dette må jeg lese mer om!

men ja, mye lagringsplass vil jeg nok trenge, for det er jo ikke bare kjøtt jeg måttet lagret, men grønnsaker også. Måtte hatt en skikkelig stor kjeller eller grov kjeller, som i tillegg holder seg kald på sommeren. 

ts

Neida, høner tar ikke så store plassen. Sauer derimot, trenger mer. Røyking må jo gjøres med en gang etter slakt, ellers blir det dårlig. Er det rovdyr i området, vil de nok være like interessert i de levende dyra også, så kanskje en hund ala Pyreneer er noe å satse på. I tillegg en traktor, spesielt med tanke på måking på vinteren, samt transport av dyr og grønnsaker. Husk også av en bekk nok fryser til på vinteren, dette er Norge vettu ;) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å leve slik du beskriver er både dyrt i oppstart og fysisk hardt arbeid. Det er mye kunnskap man trenger, men det kan man såklart opparbeide seg. Du må nok være litt seig for å leve sånn. 

Men det går an å kjøpe seg en hytte uten avløp og vann f.eks. 

Anonymkode: 80f60...309

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok satset på en hytte i et område som ikke er strenge på ulovlig helårsbruk av fritidsbolig. 

Anonymkode: 31b46...677

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Majer skrev (1 time siden):

Jeg tenker det er viktig å tenke på dekning, beliggenhet mtp energikilder som sol, vind om du har råd og vann. Dernest ville jeg tenkt på sanitetsforhold- avstand til vann, wc, korteste vei til sykehus, fylt vann fra trygg brønn eller øverst i elv/bekk så man er sikker på at det ikke er kontaminert fra døde dyr. Mat: Du bør dyrke ting som ikke trenger ekstremt god jord som rotgrønnskaker. Du burde også ha et røykeri for å få kjøtt til å vare lenger. Et steinrom inntil fjell kan fungere som en slags jordkjeller. Så har vi sosiale forhold. Sørg for at du kan ha besøk oftere enn en gang i skuddåret. Ikke lurt å pådra seg demens som mange av de som lever of the grid gjør. 

Du tar opp mange gode punkter 😊 Jeg har absolutt ikke et svar på alt, men tenker å starte smått og lære mer og mer med åra 😅 men slike gode utgangspunkt som du nevner, er jo så viktig at det kan bety om det vil være mulig å gjennomføre eller ei, i det hele tatt 😳

Jeg har lest litt om økologisk jordbruk, at jeg ikke vil trenge like mye gjødsel om jeg planter grønnsakene i riktig rekkefølge. Forskjellig planter gir forskjellig næring til jorda. Men her må jeg også lese mye mer. Men igjen, så tenker jeg å starte smått, og tenker meg et prosjekt over flere år, og innen den tid så vil jeg nok (håper) å ha klart lage en god jord å dyrke i. Beste hadde vell vært å finne en tomt det har vært dyrket på tidligere, for det kan vell bli litt vanskelig om jeg hadde startet med en inngrodd granskog 😅 min eneste erfaring er at jeg har klart å lage en flat og fin gressplen på 100 kvadrat, ut fra en humpete gress eng 🙈 men alt for hånd med fysiske redskaper, ingen maskin! 

Jeg tenker ikke å være totalt usosial, men bare vite at jeg hadde klart meg alene 😊 om en krise oppstår og det er total kaos i bygda/byen, så hadde jeg vært trygg i huset mitt. Jeg hadde nok holdt det litt hemmelig (så langt det går) at jeg kunne vært selvdreven der, så ikke 20 stk hadde møtt opp på døra mi i total panikk stemning 🙂 men ellers sosialt så tenker jeg Max 1-2 timer sykkeltur unna en bygd. Heldigvis har jeg et stort sosial nettverk, så jeg har mange bygder å velge mellom 😄 så skal ikke bli helt dement og alene oppi skauen 😂

Jeg tenker også mye på at jeg måtte klart meg uten fremkomstmiddel / traktor som går på bensin/diesel. En sykkel får meg ofte langt, men jeg må ta stilling til at meg måttet klart alt arbeid på bostedet med fysisk arbeid… 😳 Er heldigvis 26 år og har mange år å gå på enda! Er i god form fysisk

Så på der ingen skulle tru at nokon kunne bu, og mange der hadde bygget en vaier man kunne trekke opp varer for hånd 😅 men jeg ville jo hatt vei uansett, så en sykkel med noe jeg kan trekke ting og tang i (om bensin blir umulig å få tak i)

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Elle Melle skrev (3 timer siden):

Før i tiden var jo de fleste hytter "off grid" uten strøm, do og innlagt vann.

Vann har man i en bekk, eller man samler regnvann i tank. 

Lys får man fra stearinlys og varme fra vedovn. Propangass til koking.

Doen var ofte en do som ble tømt og gravd ned hver helg, eller en form for annen klassisk utedo.

Trenger det å være mer off grid enn det?

Nei, det trenger absolutt ikke være mer off grid 😂 Men det viktigste er nok å ha varme om vinteren og rent vann 😊

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil leve "off grid", men ikke egentlig, flytt hvor som helst i nord. Kan gå flere dager uten å se folk hvis jeg vil. Men ikke forvent bra internett overalt, det styres av været.

Anonymkode: 0d010...351

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (3 timer siden):

Om strømmen er borte i 5 år tror jeg hvilken vei bæsjen renner i kloakknettet er det minste problemet ditt... Uansett vil ikke systemet virke, siden renseanlegget er ødelagt. Da får du drite i skogen. 
Bensin holder greit i et års tid ihvertfall på aggregater og gressklippere. Min gressklipper har ikke dødd ennå, selv om den lever på bensin som kjøpes inn  i 10-liters dunk og står i kald garasje frem til det er tomt. Tror kanskje det tar halvannet år ihvertfall mellom hver gang jeg fyller dunken. 

Men hva er egentlig planen din? Om du planlegger for samfunnets undergang og være strømløs i 5 år pluss pluss må du bekymre deg for mer enn sylting av agurker og gammel bensin. Da trenger du store mengder antibiotika, sterilt medisinsk utstyr, gjerne et lite samfunn med medisinsk kunnskap, slakter og ingeniører som kan bygge opp landet igjen. 

Kanskje det kan være lurt å lagre litt bensin, det ville jo uansett gitt meg en enklere start om bensin ble mangelvare😜

Jeg tenker jo med tiden å være en del av et samfunn om ‘’verden går ned’’. Men den mest kritiske fasen er vell den første panikk tiden. Å bygge opp landet igjen, så langt har jeg ikke tenkt. Først og fremst vil jeg overleve 😅 jeg finner en trygghet i å vite at jeg hadde klart det. Men ikke bare mot ekstreme kriser som krig eller solstorm som slår ut elektrisiteten, men også kriser som vi har fått oppleve de siste årene med pandemi og gale strømpriser. Jeg finner trygghet i stabilitet, og matbutikkene er jo ganske sårbare. Vi lever jo i et samfunn som baserer seg mye på eksport, så det kan jo også fort gå dårligere her i Norge av hendelser utenfor våres grenser også… 

Ang medisin lager, så har jeg litt 😅 Sparer på medisiner jeg ikke har brukt opp selv. Men nå holder jo ikke det for alltid heller. Er fra en familie med sykepleiere, så litt har jeg lært. Har jobbet på apotek og syntes medisin er veldig spennende, så jeg kan vell mer basic enn de fleste. Men jeg har absolutt ingen utdannelse eller medisinsk erfaring osv… 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Neida, høner tar ikke så store plassen. Sauer derimot, trenger mer. Røyking må jo gjøres med en gang etter slakt, ellers blir det dårlig. Er det rovdyr i området, vil de nok være like interessert i de levende dyra også, så kanskje en hund ala Pyreneer er noe å satse på. I tillegg en traktor, spesielt med tanke på måking på vinteren, samt transport av dyr og grønnsaker. Husk også av en bekk nok fryser til på vinteren, dette er Norge vettu ;) 

At bekken kan fryse på vinteren har jeg tenkt på, men har ikke kommet på noe annet enn at jeg må finne en som ikke fryser 😅

Hund var smart! Et skikkelig beist! 😄 har heldigvis masse erfaring med hund 😊 Men da måtte jeg nok hatt flere høner også, for å mate hunden, men det går bra. Kan jo også lagre mye tørrfôr, både til hund og høner. Men når høne maten går tom, da vet jeg ikke enda hva jeg skulle matet hønene med 😳

Traktor er smart, og den ville jeg kunne drevet selv etter 1 år med bensin lagret. Men jeg ville nok skaffet meg noe gammeldags utstyr også 🙈 har tenkt på hest, men de trenger jo mye mat, så ble litt usikker på om jeg hadde klart å gi nok… eller om den bare kan beite rundt om kring? Har også sett på bilder fra gamledager at mange brukte en ku 🙈 er fortsatt veldig usikker på hvor stort område jeg hadde trengt til dyrking

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...