Gå til innhold

Innafor å be gjester ta med mat/alkohol?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I både min og min manns familie så pleier høytider å arrangeres hos de samme/få. Dette på grunn av plass og mulighet for overnatting da noen må kjøre et stykke. 

I år skal vi arrangere jul hos oss. Det blir mine foreldre, hans foreldre, min mormor, hans mormor, min bror med kjæreste, og to søsken av min mann med partnere. Vi blir da 14stk. 

Det vil bli veldig dyrt om vi skal spandere alt. Når vi har feiret jul hos mine eller hans foreldre så har vi alltid tatt med noe. F.eks vin eller tilbehør til maten. Dette har aldri mine søsken eller hans søsken gjort. De har heller aldri arrangert høytider hos seg, heller ikke middager. 

Er det innafor å be de ta med noe? F.eks alkohol og noe tilbehør? De drikker gjerne mer enn to glass vin og da blir det raskt dyrt om vi må kjøpe mye pga. deres forbruk. 

Vanligvis er vi ikke gjerrig. Men i år med dyre strømpriser og lekkasje i utleiedel som må fikses (uten leieinntekter nå), så blir dette en veldig dyr jul for oss.

Anonymkode: acddc...8d7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må nevne at vi i utgangspunktet kun har invitert foreldre og mormoren hans og min. Søsken har selv invitert seg. 

Skrevet

Jeg tenker det er innafor, ja. 

Det er gjerne ikke noe man tenker på når man skal hjem til egne foreldre (ref søskenene hans), men når man er på besøk hos andre, som alltid står for feiringen, så bør man absolutt tilby seg å ta med noe. 

Og det er ikke noe galt i å sende en mld med "Tar dere med dere en flaske vin", om de ikke tilbyr på eget initiativ. 

Det ER dyrt å arrangere store selskaper, spesielt når det er julemat (som ofte er dyrt), og i tillegg alkohol. 

Anonymkode: 6fb00...57c

• Liker 7
Skrevet

Så absolutt innafor.

"Kunne du tatt med noe dessert?" 
"du som er så god til å lage kålrabistappe, kunne du tenke deg å ta med det?"
"Om det er ønskelig med noe godt til maten, ta gjerne med dere noe, jeg har eventuelt brus"

• Liker 5
Skrevet

Nå er vi en sånn «spleisefamilie» da, men det hadde vært utenkelig for noen av oss å møte opp uten noenting! Men vi avtaler alltid på forhånd slik at ikke flere kommer med det samme.

Kan jo nevne at min 40-årsdag var «Korgefest» der alle hadde med seg sin egen mat og drikke (og selvfølgelig ikke gaver til meg -har alt jeg trenger allikevel) Jeg holdt lokaler, underholdning, kjøkken, grill og velkomstdrikk til alle.
Ble tiårets beste fest 😁🤗

• Liker 2
Skrevet

Middagen i seg selv trenger jo ikke bli så dyr selv om det er endel arbeid, om man bare planlegger litt og finner rimelige råvarer.

Men alkohol og annen drikke er det absolutt innafor å be de ta med selv. Kanskje også be de bidra ved å ta med/lage dessert.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Absolutt🤗

Ikke mat, men alkohol.

Endret av flusa
Skrevet

Jeg synes det er helt innafor. :) 

• Liker 2
Skrevet

Jeg syns også det er helt innafor, og tar gjerne med vin eller øl når jeg er invitert til andre på julaften. Jeg spør som regel også om det er noe annet jeg kan bidra med, som småkaker, godteri eller dessert. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det sånn selv, men er sikkert innafor likevel

Anonymkode: 7925b...1ad

Skrevet

Merkelig at de ikke tenker tanken selv og tilbyr seg å spleise!! 
hadde villet nevt det for dine og mannens foreldre

Anonymkode: 958fa...7b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Merkelig at de ikke tenker tanken selv og tilbyr seg å spleise!! 
hadde villet nevt det for dine og mannens foreldre

Vi tenkte egentlig på søsken. Foreldrene våres spanderer ofte middager og står for det meste til jul osv når de inviterer.

Skrevet

Helt innafor, spesielt alkoholen. 

Anonymkode: 2d312...d0c

• Liker 2
Skrevet

Det er jo helt vanlig skikk og bruk å ta med seg noe til vertene ved selskap så det tenker jeg er innafor. 

I min familie gjør vi det sånn at 1 stiller med hus (det blir jo gjerne vasket, ryddet, dekt på etc både før og etter mat), 1 familie stiller med f.eks pinnekjøtt en annen ribbe, noen tar med poteter og tilbehør osv. Funker veldig greit! 

Anonymkode: a9f5e...fa0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi tenkte egentlig på søsken. Foreldrene våres spanderer ofte middager og står for det meste til jul osv når de inviterer.

Ja, det jeg mente var, nevn det for foreldrene, hvordan dere skal legge frem greia for de andre. Kanskje de kan ‘tilfeldigvis’ nevne det for sine andre respektive barn at det er på sin plass å bidra. 
mente ikke at foreldra skal legge ut nei

Skrevet

Hos oss er det en selvfølge at vi tar med egen drikke (les;alkohol) selv. 

Anonymkode: fd0fc...fe5

Skrevet

Ja såklart. Spesielt dessert og drikkevarer, om dere stiller med hovedretten da den sikkert er best lagd hos vertene. 
Spør rett ut - kan dere stille med dessert, kan alle ta med en flaske X og Y osv. Null problem!

Anonymkode: 0df29...5d5

Skrevet

Helt innafor! Julemiddag for så mange er dyrt (vet noen mener det er billig mat, og at kan servere FirstPrice ribbe, potet, Nora surkål og first price julebrus. Men de fleste har jo tradisjoner for hva man serverer, og så klart er det feil at noen alltid kommer til dekket bord uten å betale.

Vi gjør det samme med søsken hos oss, feks «kan du ta med kålrotstappe og rødvin til maten? Vi er x stykker, så x flasker er nok bra». «Har du tid til å lage dessert og ta med litt vin til kvelden? Holder vel med x flasker».

Vi oppgir antall flasker da vi alltid dår spørsmål i ettertid (redde for å ikke ta med nok, da de ønsker å bidra). Men du nå jo gjerne utelate det om du synes det er frekt (om du vet de vil ta med for lite, så hadde jeg enten oppgitt antall eller latt være å ha noe i hus).

Anonymkode: 0dcd7...91d

• Liker 1
Skrevet

Hos min del av familien så gjør vi det alltid sånn at den som holder julaften står for selve middagen. Alt annet av dessert, snacks, godis, kake, drikke etc deler vi andre gjestene på og tar med etter avtale. I samboer sin familie så er det alltid foreldrene hans som har julaften pga plass. Der gjør de sånn at de handler inn absolutt alt som trengs av varer, så fordeler de summen på antall voksne som kommer og ber om vipps. Begge løsningene er gode løsninger syntes jeg.

Anonymkode: 1ee64...50c

Skrevet

Her ordner jeg alt til julemiddagen. Jeg sparer mye da vi ikke drikker alkohol her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...