Gå til innhold

Ved mistanke om syndrom/annet etter fødsel, forteller de med en gang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør de? Lar de baby få ligge pp brøstet litt før de undersøker (med mindre de må undersøke asap)? Forteller de med en gang at de mistenker noe og hva?

Anonymkode: 86cc5...028

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De røsker ikke ungen av brystet med mindre de må pga liv og helse. Undersøkelser gjøres gjerne senere, ja. 

Anonymkode: c86e3...050

Skrevet

Det kommer jo helt ann på. Et syndrom er noe helt annet enn en potensielt livstruende sykdom.

Anonymkode: e0742...c53

• Liker 1
Skrevet

De oppdaget noe rart med hjertelyden til min eldste, men ikke før noen timer etter fødsel, mens vi sov. De kom derfor inn ekstra mange ganger i løpet av natten for å måle pust, puls og oksygenmetning. Vi merket lite til det. Det var først neste morgen de sa noe, og vi ble sendt for videre undersøkelser. Siden tilstanden ikke var umiddelbar livstruende var det heller ingen hast, så nattskiftet ville ikke gjort noe.

Yngste pustet ikke ved fødsel, så da fikk jeg bare se henne kjapt og ta henne på kinnet før de, inkludert mannen, hastet bort. Det var tøft, å ligge alene etter fødsel uten å vite hvordan det gikk med babyen min. Jeg hadde selvfølgelig jordmor, som beroliget meg med erfaring og etterhvert oppdatering, men hun var ikke helt det samme som mann og baby.

I begge tilfellene ventet legene med å si hva det var til de viste mer. De fortalte hva de så, men de var nøye med å ikke gi noen diagnose før de var sikre. Heldigvis var begge tilfellene forbigående, men jeg tørr ikke få flere barn, for jeg takler ikke å oppleve det igjen.

Anonymkode: 9920b...9a5

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Min ble født med grå stær på begge øynene og dette ble oppdaget på legeundersøkelse dagen etter fødsel. Det eneste legen sa var at hun ikke fant rød refleks og at hun skulle ringe øyeavdelingen for å få han inn raskt. Ingenting om hva manglende rød refleks betyr eller noe som helst.

Jeg er også født med grå stær på begge øynene og skjønte med én gang at babyen også hadde det da jeg så hvor lenge hun lette etter rød refleks, og var for så vidt også forberedt på at han ville bli født med det ettersom det kan (man vet ikke sikkert) være arvelig. Men jeg får litt vondt i magen av å tenke på hvor urolige foreldre som ikke har kjennskap til dette må bli når de ikke får vite noe mer enn "Jeg finner ikke rød refleks og ringer øyeavdelingen nå, dere får time innen en uke".

Øyeavdelingen trengte ikke noe mer informasjon enn en muntlig beskjed om manglende rød refleks før de skjønte greia, og time til operasjon var allerede satt opp da vi kom på første kontroll noen dager etter fødsel.

Anonymkode: de759...bd7

Skrevet

Mitt barn sluttet å vokse i magen og jeg ble derfor satt i gang. Han var veldig liten for alderen i tillegg. Legene var ærlige med oss fra første stund og kommenterte flere ting de så som ikke var helt normalt. F.eks lavtsittende ører, rask pust, særegne ansiktstrekk, liten hake osv.. 

vi bodde 6/7 uker på NFI og i løpet av oppholdet gjennomgikk baby mange undersøkelser av ulike leger. Til slutt var det en som sa til oss at babyen mest sannsynleg hadde et syndrom, men de visste ikke hvilket. Vi ble henvist til utredning og når baby var 1 år fikk vi diagnosen. 

Anonymkode: 5379e...a1f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Nei, ikke sålenge alt er fint med barnet i etterkant av fødsel. Hvis vi er usikre, snakker vi ALLTID med barnelege og informerer om våre observasjoner. Så får de ta det videre og informere om eventuelle funn/bekymringer. 

Jeg har opplevd flere ganger at noen barn kan se ut til å ha trekk til et syndrom, men så er alt normalt. Det er utrolig dumt å gi denne bekymringen til foreldre, hvis alt viser seg å være normalt. 

Det er noe annet om foreldrene selv reagerer og uttrykker bekymring. 

Anonymkode: 6e844...3af

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, ikke sålenge alt er fint med barnet i etterkant av fødsel. Hvis vi er usikre, snakker vi ALLTID med barnelege og informerer om våre observasjoner. Så får de ta det videre og informere om eventuelle funn/bekymringer. 

Jeg har opplevd flere ganger at noen barn kan se ut til å ha trekk til et syndrom, men så er alt normalt. Det er utrolig dumt å gi denne bekymringen til foreldre, hvis alt viser seg å være normalt. 

Det er noe annet om foreldrene selv reagerer og uttrykker bekymring. 

Anonymkode: 6e844...3af

Uff ja, det hadde vært forferdelig om dere delte noe slikt uten at det stemte, nettopp fordi de måtte bekymret seg unødvendig og at det ødelegger for den magiske stunden rett etter fødsel. Men til det siste du skriver, mener du at hvis foreldrene hadde sagt at «Det ser litt ut som at babyen har *sett inn syndrom*, synes du ikke?» sier dere da at dere tenkte det samme?

Anonymkode: a841e...68e

Skrevet

Vi fikk ikke beskjed om hva de mistenkte før vi ble møtt av kirurg på riksen og fikk beskjed om at det ble operasjon dagen etter. Da hadde vi først vært på fødeavdeling, så sykehus med nfi og barneavdeling, før vi ble kjørt til riksen. 

Først etter operasjonen fikk vi samtale og forklaring på hva som var galt. 

Anonymkode: 68ca0...7cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...