AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Kostnader knyttet til reising i forbindelse med samvær skal deles på. Caset her er at jeg har vippset halvparten av det reisen koster til barnefar når han har reist kollektivt for å hente + levere barnet vårt som er for lite til å reise alene. Dette har skjedd ca to ganger ila de siste 8 årene. Resten av gangene er det besteforeldre som har hentet og bringet for han. De dekker kostnadene til reisingen. Han ønsker uansett at jeg vippser han for halve kostnaden. Jeg har gjort det selvom jeg synes det er litt tullete. Han har aldri betalt barnebidrag da han ikke tjener penger på papiret. Han jobber mye svart, så pengene finnes der. I de siste årene har han brukt mye tid utenlands og dette har kostet veldig mye penger. Han har fortalt at det er familien som har stilt opp med økonomisk støtte til disse reisene. Jeg har sagt fra tidligere om at jeg ikke gidder å betale reiseutlegg for han når jeg fra før av står for 100% av utgiftene knyttet til barnet vårt. Han har da truet med rettssak noe han har gjennomført tidligere da han har rett på fri rettshjelp. Selvom han ikke vant frem med kravene sine (som da var knyttet til samvær) så ble det en enorm psykisk og økonomisk belastning for min del. Spørsmålet mitt er bare hva dere ville gjort.. Ville dere betalt de 4500 kr i året for å slippe å krangle eller stått på ditt? Jeg er så lei av å føle meg overkjørt og det er kanskje en urealistisk frykt at han vil kjøre rettssak for noen tusenlapper i året? Han har selv valgt å flytte nesten en time unna barnets bosted. Anonymkode: d6075...0b1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Hæ? Mor leverer barn til far, og far leverer til mor. Har aldri betalt noe ang transport. Anonymkode: bc693...a7e
NakenPanda Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Si: "Jeg trekker det fra det du er skyldig meg, snakkes!"
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Meld far inn for svart arbeid. Anonymkode: 5ca29...08b 3 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hæ? Mor leverer barn til far, og far leverer til mor. Har aldri betalt noe ang transport. Anonymkode: bc693...a7e Det er slik dere deler kostnader ja. Men her er det far (m fam) som står for all transport. Anonymkode: 2b742...7dc
Carrot Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Jeg ville nok heller levert og hentet selv fremfor å gi han en krone..
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er slik dere deler kostnader ja. Men her er det far (m fam) som står for all transport. Anonymkode: 2b742...7dc Du glemmer at denne mannen er en snylter. Ikke en krone i bidrag, men vil ha betalt fra TS de dagene hans foreldre henter barn. Må no kunne gå an å blitt den karen der Anonymkode: bc693...a7e
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Jeg skjønner deg veldig godt. Problemet er bare at loven sier at reiseutgifter ved samvær skal deles og å tilbakeholde lovpålagte utgifter tror jeg ikke du tjener på. Jeg ville kanskje kontaktet NAV og spurt dem. Hvis NAV dessuten mener at han ikke tjener nok til å betale barnebidrag stiller du deg selv i et ekstremt dårlig lys ved å nekte å betale, men som sagt, sjekk med NAV først. Anonymkode: f887c...c85
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg skjønner deg veldig godt. Problemet er bare at loven sier at reiseutgifter ved samvær skal deles og å tilbakeholde lovpålagte utgifter tror jeg ikke du tjener på. Jeg ville kanskje kontaktet NAV og spurt dem. Hvis NAV dessuten mener at han ikke tjener nok til å betale barnebidrag stiller du deg selv i et ekstremt dårlig lys ved å nekte å betale, men som sagt, sjekk med NAV først. Anonymkode: f887c...c85 Når barnetsfar ikke henter og bringer selv så skal ikke han ha en krone. Anonymkode: c4e40...872 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kostnader knyttet til reising i forbindelse med samvær skal deles på. Caset her er at jeg har vippset halvparten av det reisen koster til barnefar når han har reist kollektivt for å hente + levere barnet vårt som er for lite til å reise alene. Dette har skjedd ca to ganger ila de siste 8 årene. Resten av gangene er det besteforeldre som har hentet og bringet for han. De dekker kostnadene til reisingen. Han ønsker uansett at jeg vippser han for halve kostnaden. Jeg har gjort det selvom jeg synes det er litt tullete. Han har aldri betalt barnebidrag da han ikke tjener penger på papiret. Han jobber mye svart, så pengene finnes der. I de siste årene har han brukt mye tid utenlands og dette har kostet veldig mye penger. Han har fortalt at det er familien som har stilt opp med økonomisk støtte til disse reisene. Jeg har sagt fra tidligere om at jeg ikke gidder å betale reiseutlegg for han når jeg fra før av står for 100% av utgiftene knyttet til barnet vårt. Han har da truet med rettssak noe han har gjennomført tidligere da han har rett på fri rettshjelp. Selvom han ikke vant frem med kravene sine (som da var knyttet til samvær) så ble det en enorm psykisk og økonomisk belastning for min del. Spørsmålet mitt er bare hva dere ville gjort.. Ville dere betalt de 4500 kr i året for å slippe å krangle eller stått på ditt? Jeg er så lei av å føle meg overkjørt og det er kanskje en urealistisk frykt at han vil kjøre rettssak for noen tusenlapper i året? Han har selv valgt å flytte nesten en time unna barnets bosted. Anonymkode: d6075...0b1 Har du søkt om forskudd på bidrag fra staten? Om far er frivillig arbeidsledig, så skal vel han stipuleres til en inntekt på 80% gor en jobb han kan ha, han vil vel da få bidragsgjeld . Anonymkode: c4e40...872 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): . I de siste årene har han brukt mye tid utenlands og dette har kostet veldig mye penger Bor han i utlandet? Altså registrert som bostatt? Jeg ville kun dekket min del av utgifter til bostedet, ikke feriestedet til barnets far. Hvorfor er ikke far bidragsdyktig? Er det pga sykdom, skade eller lyte (aap, ufør?). Hvis ikke dette er årsaken, så kan du be nav om å skjønnsfastsette en inntekt på han utfra hva han burde kunne tjent utfra hans kompetanse og erfaring fra tidligere som skal legges til grunn for bidragssaken. Anonymkode: c900d...63d 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #12 Skrevet 16. september 2022 Han bor i Norge, men reiser ofte til andre siden av verden for å feriere. Noe han selvsagt står fritt til å gjøre, men dette koster jo flere titalls tusen i året. Da føles det urettferdig at han skal slippe å betale bidrag. Han får heller ikke sosialhjelp fra Nav da han ikke følger opp kurs og ikke er påvist syk eller noe sånt.. jeg skal kontakte nav ang å kreve bidrag for det han kunne ha tjent om han var i jobb, det visste jeg ikke at de kunne trekke han for. Han har nå sagt at det er familien som dekker reisekostnadene, men at han behøver de ekstra pengene fra meg uansett. Anonymkode: d6075...0b1
Snublefot62 Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 Høres ut som en god rollemodell for barna det der Dersom det er besteforeldrene som både henter og leverer konstant så ville jeg ha sagt til han at du gjør opp med de direkte. Alternativt, dersom det er mulig for deg, så ville jeg ha sørget for å hente/levere halvpartene av gangene sånn at det jevnes ut og du ikke skylder han (eller de noe) i det hele tatt. Ellers ville jeg absolutt ha snakket med NAV her angående barnebidrag. Dersom han kan jobbe men velger å ikke gjøre det er det hans problem - ikke ditt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå