AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Jeg bare går rundt og griner og tenker på de kjipeste tinga man kan tenke på, alt fra "elsker kjæresten min meg virkelig?" til "hva er poenget med noe som helst når vi alle skal dø i klimakrisa", osv. Har dessuten sabla vondt. Hadde jeg ikke jobbet hjemmefra, måtte jeg nok tatt ut egenmelding i dag. Jeg anslår at halvparten av mensene mine er sånn her, men nå er det ekstra ille. Sover dårlig, rennaræv, the whole nine yards. Til nå har jeg: - Trent (så langt det går med menssmerter, lyttet til kroppen og sånt underveis) - Ryddet mitt workspace - Klart å få inn to-tre timer med jobb - Spist hver gang jeg har følt sult (ofte med mensen føler jeg ikke sult eller spiser alt jeg kommer over, ingenting mellom, men i dag har jeg klart meg ganskje bra) - Har tatt mer smertestillende enn sunt er, sikkert Hva kan jeg gjøre for å forbedre de mentale symptomene? Hva kan jeg gjøre for å forbedre de fysiske ytterligere? Er ute etter ting som kan gjøre innendørs og hjemme i dette tilfellet. Anonymkode: 7ac4d...c70
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Du ønsker sikkert ikke råd om det, men har du prøvd prevensjon hvor du ikke har mensen? Jeg har spiral, har ikke hatt mensen siden. Jeg var også sånn som deg før. Brukte Cerazette i ti år, fikk barn, og så satte jeg inn spiral. Anonymkode: 75b28...6b7 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Varmeflaske på magen. Eller sånne heat pads du kjøper på bl.a. Lyko som klistres på trøya og gir varme in8 timer. Få sterkere smertestillende av lege. Begynn å ta de før du får mensen, begynner du når du har vondt er du for sent ute og de virker ikke så bra. Anonymkode: 05dc4...643
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Jeg støtter forslag om å prøve prevensjon for å få bukt med plagene. Jeg bruker p-piller og tar brettene uten pause mellom. Da slipper jeg mensen helt. Tidligere brukte jeg også p-piller, men tok en ukes pause hver måned da det var sukkerpiller, og da fikk jeg jo bortfallsblødning, men den var mye mildere enn mensen. Jeg har også gått på cerazette, og også da helt sluppet mensen (men fikk masse random spotting etter to års bruk, så gikk over til vanlige p-piller i stedet). Spiral er også noe som hjelper veldig for mange. Hvorfor få mensen om man ikke MÅ, er mitt motto (og legen min sitt også, hun var helt enig!) Jeg slet også veldig med humør, renneræv, kraftige smerter, osv, og altså, hvorfor, når man kan slippe? Anonymkode: 1a917...014 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du ønsker sikkert ikke råd om det, men har du prøvd prevensjon hvor du ikke har mensen? Jeg har spiral, har ikke hatt mensen siden. Jeg var også sånn som deg før. Brukte Cerazette i ti år, fikk barn, og så satte jeg inn spiral. Anonymkode: 75b28...6b7 TS her: Jeg har ekstreme reaksjoner på alt av hormonpreparater... Prøvde i årevis, både ringer, stav, piller - ble anbefalt hormonspiral på slutten, men da var jeg klok av skade og valgte kobberspiral. Dersom jeg går på hormonpreparater blir jeg slik jeg er nå, hele tiden. Jeg blør kontinuerlig, går opp i vekt, er deprimert og har vondt. Det var en gynekolog som ba meg slutte med dette etter seks måneder med konstant mens... Så jeg kan nok ikke følge rådet ditt. Men så fint at det funker for deg! Anonymkode: 7ac4d...c70 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Varmeflaske på magen. Eller sånne heat pads du kjøper på bl.a. Lyko som klistres på trøya og gir varme in8 timer. Få sterkere smertestillende av lege. Begynn å ta de før du får mensen, begynner du når du har vondt er du for sent ute og de virker ikke så bra. Anonymkode: 05dc4...643 Jeg hadde helt glemt varmeflaska mi! Takk som minnet meg på den. Lege vil ikke gi meg sterkere smertestillende enn de man får kjøpt over disk. Antar disse er opioider, uansett? Er kanskje ikke lurt å gjøre en vane av å ta dem når jeg tross alt vil trenge dem såpass ofte som jeg gjør. Anonymkode: 7ac4d...c70
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): TS her: Jeg har ekstreme reaksjoner på alt av hormonpreparater... Prøvde i årevis, både ringer, stav, piller - ble anbefalt hormonspiral på slutten, men da var jeg klok av skade og valgte kobberspiral. Dersom jeg går på hormonpreparater blir jeg slik jeg er nå, hele tiden. Jeg blør kontinuerlig, går opp i vekt, er deprimert og har vondt. Det var en gynekolog som ba meg slutte med dette etter seks måneder med konstant mens... Så jeg kan nok ikke følge rådet ditt. Men så fint at det funker for deg! Anonymkode: 7ac4d...c70 Uff, så kjipt Varmeflaske hjelper meg veldig. Jeg har sånne hveteposer man "lader opp" i mikroen, de er veldig gode. Ellers å kombinere ibux med paracet eller naproxen, det hjelper bedre enn bare ibux alene (og paracet alene er helt meningsløst for min del, null effekt). Ta pillene FØR smertene kommer, da virker de mye bedre (råd fra legen). Jeg vet jeg har smerter alle de fire første dagene, så da tok jeg piller hver dag de dagene. Rolig trening forebygger gjerne smerter (men for meg fremprovoserte litt for hard trening dem, klarte ikke gå på vanlig trening de første dagene før og i mensen) Anonymkode: 1a917...014
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): TS her: Jeg har ekstreme reaksjoner på alt av hormonpreparater... Prøvde i årevis, både ringer, stav, piller - ble anbefalt hormonspiral på slutten, men da var jeg klok av skade og valgte kobberspiral. Dersom jeg går på hormonpreparater blir jeg slik jeg er nå, hele tiden. Jeg blør kontinuerlig, går opp i vekt, er deprimert og har vondt. Det var en gynekolog som ba meg slutte med dette etter seks måneder med konstant mens... Så jeg kan nok ikke følge rådet ditt. Men så fint at det funker for deg! Anonymkode: 7ac4d...c70 Hormonspiral slipper ut veldig mye mindre hormoner enn de andre preparatene, så det kan hende det hadde gått bra, men jeg skjønner hva du mener. Jeg gikk også helt i klikk av p-piller, p-plaster og alt det der. Håper du finner en god løsning, for det er ikke godt å gå rundt sånn ❤️ Varmeflaske er gull da, fint du ble tipset om det Anonymkode: 75b28...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Huff, hørtes fælt ut! Hvis du bruker mye smertestillende er det vel bedre om du får resept på Ibux og Paracet. Blir billigere for deg, og du får høyere styrke på pillene. Anonymkode: 75aec...619
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Du er nødt til å bli gravid ❤️ Det er DERFOR vi kvinner har mensen, for å bli gravide. Du må ha masse barn og dette er tegnet ditt. ❤️ Anonymkode: 5f4b8...8b4 1
Dådyret Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Har du blitt utredet for en sykdom? Det høres ut som det kan være type Endometriose, Adenomyose, PCOS, Fibroider osv. Det kan hende at kirurgi kan bli aktuelt som behandling, men som sagt er det dessverre ikke mye å gjøre. Hormonell prevensjon blir førstelinje, og om det ikke funker må man heller se mot å leve med smerten, få operasjon som skraping av vev, ablation eller eventuelt faktisk fjerne del(er) av livmoren. Du kan be om å bli henvist til andre sykehus eller spesialister. Vet at Ullevål sykehus har en avdeling med spesialkompetanse.
Christina82 Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Ryddet for avsporing. Christina82, mod
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Fjern livmoren. Anonymkode: 3cfff...721
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 Dådyret skrev (43 minutter siden): Har du blitt utredet for en sykdom? Det høres ut som det kan være type Endometriose, Adenomyose, PCOS, Fibroider osv. Det kan hende at kirurgi kan bli aktuelt som behandling, men som sagt er det dessverre ikke mye å gjøre. Hormonell prevensjon blir førstelinje, og om det ikke funker må man heller se mot å leve med smerten, få operasjon som skraping av vev, ablation eller eventuelt faktisk fjerne del(er) av livmoren. Du kan be om å bli henvist til andre sykehus eller spesialister. Vet at Ullevål sykehus har en avdeling med spesialkompetanse. TS her: Har blitt utredet for endometriose og PCOS. Jeg hadde ikke endometriose, og den ene eggstokken min hadde et par små cyster, men ikke nok til at de ville kalle det PCOS... Men, skal sjekke ut adenomyose og fibroider Anonymkode: 7ac4d...c70 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Fjern livmoren. Anonymkode: 3cfff...721 TS her: Man fjerner ikke organer før man må. Livmoren er svært viktig for kvinnekroppen, enten man bruker den til forplantning eller ei. Alt er i balanse og man skal ikke fucke med den med mindre det står om livet. Det gjør det på ingen måte her. Anonymkode: 7ac4d...c70
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 Fysisk: Varmeflaske + naproxen og paracet sammen det øyeblikket du merker kramper/murringer + nok hvile Psyken: Fluoksetin. Reduserer sterke mentale svingninger som er hormonutløst. Brukes mot PMDS/PMDD. Veldig fornøyd med denne kombinasjonen. Får medisinene på resept i riktige styrker for meg. Anonymkode: d2947...7cc
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Fysisk: Varmeflaske + naproxen og paracet sammen det øyeblikket du merker kramper/murringer + nok hvile Psyken: Fluoksetin. Reduserer sterke mentale svingninger som er hormonutløst. Brukes mot PMDS/PMDD. Veldig fornøyd med denne kombinasjonen. Får medisinene på resept i riktige styrker for meg. Anonymkode: d2947...7cc Fluoksetin? PMDD? Dette må jeg google. Anonymkode: 7ac4d...c70
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 Hvis du har kraftige blødninger kan du spørre legen om du kan få Cyklokapron. Den minsker blødningen, og har iaf gjort livet mitt mye bedre! Jeg har adenomyose, og har kraftige blødninger. Anonymkode: ea421...d0e
Djungelvrål Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Naproxen max dose, løse klær, varmt bad/dusj, godis
Newbeginnings Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): TS her: Jeg har ekstreme reaksjoner på alt av hormonpreparater... Prøvde i årevis, både ringer, stav, piller - ble anbefalt hormonspiral på slutten, men da var jeg klok av skade og valgte kobberspiral. Dersom jeg går på hormonpreparater blir jeg slik jeg er nå, hele tiden. Jeg blør kontinuerlig, går opp i vekt, er deprimert og har vondt. Det var en gynekolog som ba meg slutte med dette etter seks måneder med konstant mens... Så jeg kan nok ikke følge rådet ditt. Men så fint at det funker for deg! Anonymkode: 7ac4d...c70 jeg hadde også mye reaksjoner på hormonpreparater, TS, ble veldig deprimert og innesluttet av dem. Så jeg var kjempeskeptisk til hormonspiral pga dette. MEN, jeg testa til slutt for å få bukt med gigablødninger som ødela livskvaliteten min helt. Og jeg reagerte faktisk ikke negativt på det sånn psykisk- legen forklarte meg også at hormonmengden i en hormonspiral er bare en brøkdel av det du får i p-piller, og de virker bare lokalt i underlivet- ikke i hele kroppen (systemisk). Grunnen til de store blødningene og smertene mine var et myom (muskelknute) i livmora. Dessverre gjorde dette myomet at kroppen min delvis støtte ut hormonspiralen 2 ganger (prøvde 2 runder). så før jeg rakk å oppleve gleden av at mensen ble borte så måtte den fjernes. Endte for meg med en embolisering av livmor der de "tok livet av" knuten. Nå har jeg små mensblødninger helt uten smerter! så sjekk dette.. Men iaf: du trenger ikke nødvendigvis reagere likt på hormonspiral som på p-piller. Og; det var nok ikke det beste valget å velge kobberspiral, for i de fleste tilfeller får man større blødninger da! Håper du finner ut av det, vet det er et lite helvete med store blødninger, smerter og alt som hører med ;( 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå