Gå til innhold

Altfor høyt midjemål - what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg lest både her og der at altfor høyt midjemål alltid er farlig og kan føre til alskens sykdommer, inkludert kreft, hjerteinfarkt og så videre. Jeg er 38 år og har fire barn, så jeg har ikke råd til å dø fra dem for tidlig. Jeg vet at jeg er noe overvektig (BMI på rundt 26), men da jeg målte fettprosent på kroppen, viste smartklokka hele 38,3 prosent. Midjemålet er på 94 cm, altså skyhøyt over det maksimale for kvinner. Problemet er at jeg alltid har hatt bred midje, også da jeg var kraftig undervektig i begynnelsen av 20-årene. Med en BMI på 17 hadde jeg et midjemål på 69 cm. Altså skal det ikke mye til før det bikker over 80, for å si det slik. 

Et annet problem er at jeg rett og slett ikke går ned i vekt, uansett hva jeg prøver. På mandag skal jeg til legen for å måle blodsukkeret og finne ut om jeg er insulinresistent. I tillegg har jeg lavt stoffskifte og må gå på hormonmedisin mot astma. Vekta sitter som støpt og øker litt med jevne mellomrom. Alt er prøvd, fra hard fysisk trening (da begynner kroppen å samle vann som en idiot, noe som fører til store smerter, ubehagelig følelse av at alt strammer og økt vannvekt), lavkarbo (dum i hodet, konstant migrene og slapphet), kaloritelling (takles veldig greit, bare at vekta ikke går ned med mindre jeg kommer under 1000 kcal per dag). 

Så - what to do for å ikke bli alvorlig syk?

Anonymkode: f668f...cc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg ville søkt opp Dave Asprey eller Mindy Pelz på YouTube, de har mye forskning på plass for å hjelpe slike livsutfordringer

det andre jeg personlig vil råde til, er å testes for cøliaki. Det er en autoimmun sykdom som kan gi mange underlige symptomer. Opptrer relativt ofte i tospann med lavt stoffskifte.

🌼

Endret av klarinetta
Skrevet
klarinetta skrev (2 minutter siden):

Jeg ville søkt opp Dave Asprey eller Mindy Pelz på YouTube, de har mye forskning på plass for å hjelpe slike livsutfordringer

det andre jeg personlig vil råde til, er å testes for cøliaki. Det er en autoimmun sykdom som kan gi mange underlige symptomer. Opptrer relativt ofte i tospann med lavt stoffskifte.

🌼

Jeg har både testet for cøliaki (negativ) og spiser svært lite brød i utgangspunktet. Disse to på YouTube - hvilket kosthold anbefaler de? Hvis det er lavkarbo eller keto, så er det ingen vits, da jeg ikke tåler noen av delene.

Anonymkode: f668f...cc7

Skrevet (endret)

De anbefaler periodisk faste. For å trene opp kroppen til å bytte mellom å bruke sukker og fett som forbrenning. Sånn får man mindre cravings, mer stbilt humør og kroppen rydder opp i gamle celler. Og man har en tendens til å gå ned i vekt. 

De understreker at keto aldri skal være en permanent livsstil, spesielt for kvinner. 

Endret av klarinetta
Skrevet

Har du sjekket om du har lipidødem? 

Anonymkode: 4de2b...54a

Skrevet

Jeg ville ikke stolt på fettprosentmålingen din med mindre den er gjort av fagfolk på sykehus. (Altså medisinske fagfolk, ikke personlig trener/ernærings"spesialist"-fagfolk). 

Ang midjemål så vil det variere på en del faktorer. Jeg er kort i ryggen, og har 1cm mellom min hoftekam og nederste ribbein. All den tid at mine hofter er brede, og min brystkasse stor, så vil jeg aldri noen gang få midjemål under 80cm. Da måtte jeg vært omtrent 1cm tykk... til sammenligning har min søster lang rygg og er smalere bygd. Så hun må være omtrent høygravid for å få midje over 80cm. 

Så eksakte mål tar ikke høyde for kroppsbygning. (Selv med lik fettprosent ville jeg hatt vesentlig høyere bmi enn min søster, da jeg har mye muskelmasse - type 100m løper, og hun er bygd som maratonløper). 

Jeg tenker, at siden du skriver at du har vært ekstremt undervektig, at du kanskje sliter litt med synet ditt på mat og trening og kropp? I så fall ville jeg droppet å ta i mot råd på nett - og heller snakket med fagfolk. Og da (igjen) medisinske fagfolk. 

Anonymkode: 93ce6...596

• Liker 2
Skrevet

Jeg har BMI på 20,1 og har et midjemål på 73. Jeg har rett og slett en veldig rett kroppsfasong og får aldri smal midje. 

Anonymkode: eb5f6...090

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg ville ikke stolt på fettprosentmålingen din med mindre den er gjort av fagfolk på sykehus. (Altså medisinske fagfolk, ikke personlig trener/ernærings"spesialist"-fagfolk). 

Ang midjemål så vil det variere på en del faktorer. Jeg er kort i ryggen, og har 1cm mellom min hoftekam og nederste ribbein. All den tid at mine hofter er brede, og min brystkasse stor, så vil jeg aldri noen gang få midjemål under 80cm. Da måtte jeg vært omtrent 1cm tykk... til sammenligning har min søster lang rygg og er smalere bygd. Så hun må være omtrent høygravid for å få midje over 80cm. 

Så eksakte mål tar ikke høyde for kroppsbygning. (Selv med lik fettprosent ville jeg hatt vesentlig høyere bmi enn min søster, da jeg har mye muskelmasse - type 100m løper, og hun er bygd som maratonløper). 

Jeg tenker, at siden du skriver at du har vært ekstremt undervektig, at du kanskje sliter litt med synet ditt på mat og trening og kropp? I så fall ville jeg droppet å ta i mot råd på nett - og heller snakket med fagfolk. Og da (igjen) medisinske fagfolk. 

Anonymkode: 93ce6...596

Er nok lurere å få hjelp av fagfolk ja. Kanskje ta en sånn dexa-scan for å måke bukfett?

Anonymkode: 73c44...4dd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...