AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Jeg hadde en bmi på 33 før svangerskapet startet. Nå er jeg i uke 22 og har gått opp og ned. Akkurat nå er jeg på 1,5 kg over startvekt. Spurte jordmor på sykehuset om dette, og hun sa at jeg måtte jo legge på meg mer. Men må jeg det? Jeg har jo alt for høy bmi i utgangspunktet. Mener ikke at jeg skal gå inn for å ikke legge på meg, men det er jo så vanskelig. Har ingen matlyst. Trodde babyen tok det den skulle uansett? At det er meg det vil gå utover om jeg ikke får i meg nok mat? Hva har dere lært om hvor mye vi som er overvektige må legge på oss? Trodde 2 kg var mer enn nok, jeg. Anonymkode: 9b52a...7b9
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg hadde en bmi på 33 før svangerskapet startet. Nå er jeg i uke 22 og har gått opp og ned. Akkurat nå er jeg på 1,5 kg over startvekt. Spurte jordmor på sykehuset om dette, og hun sa at jeg måtte jo legge på meg mer. Men må jeg det? Jeg har jo alt for høy bmi i utgangspunktet. Mener ikke at jeg skal gå inn for å ikke legge på meg, men det er jo så vanskelig. Har ingen matlyst. Trodde babyen tok det den skulle uansett? At det er meg det vil gå utover om jeg ikke får i meg nok mat? Hva har dere lært om hvor mye vi som er overvektige må legge på oss? Trodde 2 kg var mer enn nok, jeg. Anonymkode: 9b52a...7b9 Jeg kan absolutt ikke mye om dette, men jeg tenker det samme som deg. Jeg er i uke 27, lagt på meg 4.5 kg siden før graviditet, da hadde jeg BMI på 25. Verken lege eller jordmor har sagt noe på dette, og jeg har ikke bekymret meg heller. Baby vokser og jeg har samme fettreserver som før, virker det som. Anonymkode: b4ed5...910
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Du må absolutt ikke det. Jeg har gått opp 200 g og er i uke 35. Som deg hadde jeg en bmi på over 30 før graviditeten, så overvektig. Babyen ligger på 75 percentilen og har fulgt kurven sin hele veien! Ingen bekymring fra jordmor eller lege her. Anonymkode: ee701...00d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Du må jo få i deg næring. Du trenger kanskje ikke like mye næring, men baby gjør. Så du må ikke sulte deg selv om du ikke har matlyst. Anonymkode: 23d04...75a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Merkelig av jordmor å si det. Jeg la ikke på meg mitt første kilo før uke 24. er nå i uke 34 og lagt på meg 7 kilo. Både jeg og jordmor er fornøyde. Baby tar den energien den trenger, og det er ikke før du er i minus at du tilfører eventuelle gifter. Baby veier så og si ingenting og de få hundre grammene skal ha veldig lite å si på din overordnede vekt. Anonymkode: 7a408...184
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Merkelig av jordmor å si det. Jeg la ikke på meg mitt første kilo før uke 24. er nå i uke 34 og lagt på meg 7 kilo. Både jeg og jordmor er fornøyde. Baby tar den energien den trenger, og det er ikke før du er i minus at du tilfører eventuelle gifter. Baby veier så og si ingenting og de få hundre grammene skal ha veldig lite å si på din overordnede vekt. Anonymkode: 7a408...184 Glemte å legge til at jeg hadde bmi 29,9 (altså under 30 kneiken) og jordmor har ikke stilt spørsmål til min mangel på vektoppgang i starten. mange er jo så dårlige i starten at de går ned i vekt. Anonymkode: 7a408...184
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Jeg hadde også bmi over 30 forrige graviditet, og fikk beskjed om at det var fint om jeg la på meg lite. Ble 7 kg til sammen, og det er jo mindre enn hva baby, livmor, fostervann osv veier til sammen, så egentlig gikk jeg ned. Anonymkode: 29695...4f8
myMa Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Fikk beskjed om å helst begrense vektøkningen til 4-6kg. Startet med bmi på litt over 30. Dette er også anbefalingen fra nhi. Noe som i prinsippet er et vekttap i de fleste tilfeller. Rart at jordmor har sagt det synes jeg. Spis normalt om du kan. babyen får næring, Selv ved ekstrem kvalme i hele svangerskapet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå