Gå til innhold

Sjefen ødelegger både for trivsel, psyke og forutsigbarhet. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en leder som hårfint balanserer på kanten av regelverket for å få det som han vil. Han har gjort masse inngripende som direkte/indirekte går utover vår fritid, som jeg ikke vil skrive detaljert i fare for å bli gjenkjent. Men kortversjonen er vakter og at han finner smutthull til å sette opp/bytte vakter uten samtykke fordi det passer han og bedriften best. Om vi har avtaler fra før, bryr han seg ikke om. Han er immun for kritikk og har har fokus på hva han forventer og krever av oss, men null fokus på hva vi har rett på. Han er ikke redd for å bli mislikt og synes det er helt greit å herje så lenge han med hårfin margin har retten på sin side. Det er et par ting til som er ganske graverende, men det er så konkret at det er gjenkjennelig. 

Det sliter meg ut å leve med denne uforutsigbarheten, manipulasjonen og det å bli tatt for gitt, som en forbruksvare. Jeg sover dårlig, har kronisk angst og høy puls, har dårlig matlyst,og føler at jeg er i ferd med å gå på en skikkelig psykisk smell. Jeg er allerede på vei inn i en depresjon og har opplevd en leder for endel år siden som førte til sykemelding. Det eneste jeg tenker på i fritiden er jobb og jeg gruer meg til å gå på jobb. Føler at jeg har samme symptomene som den gang. Jeg har psykiske utfordringer blant annet angstlidelse, som jeg har klart å håndtere og leve med i årevis frem til nå. Ikke kan jeg gå til Fagforbundet heller fordi han holder seg nøyaktig innenfor regelverket. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 61a49...4bd

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytte jobb før du blir utbrent og for dårlig til å bytte jobb.

Ingen jobb i verden er verd helsen, og slike forhold som dette er helt tydelig helseskadelig. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Enig med Elle Melle, du må bare få deg en annen jobb så fort som mulig! Du kommer ingen vei med en sånn sjef, og jo lengre du blir desto større risiko har du for å bli utbrent. Det er alvorlig og ikke noe du skal bite i deg. Det høres veldig likt ut som jeg var borti. Jeg holdt ut altfor lenge men fant tilslutt ny jobb. Men belastningen fra tidligere satt så godt i at jeg ble utbrent et lite stykke ut i ny jobb. 

Anonymkode: 52b30...35a

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Slutt jobben på dagen! Sykmeld deg eller bare slutt på dagen.

Så går du på dagpenger til du er bra igjen.

Anonymkode: 310b6...af1

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du tar det med fagforbundet og hms.
Men først og fremst er dette en jobb du må komme deg ut av! Kan ikke leve med frykt og ubehag halve livet ditt.

Anonymkode: f95bb...dbb

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Holder han seg innen styringsretten, og evt. tariffestede avtaler så gjør han jo ikke noe galt, så da må du bare følge det arbeidsgiver sier. 

Anonymkode: d9c8a...ab1

• Liker 1
Skrevet

Dere får ikke endret ham.

Det du kan gjøre er å søke andre jobber :) 

Anonymkode: 3c343...e7a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du tar det med fagforbundet og hms.
Men først og fremst er dette en jobb du må komme deg ut av! Kan ikke leve med frykt og ubehag halve livet ditt.

Anonymkode: f95bb...dbb

Alt dette her. Gå til fagforbund og hms først.

• Hjerte 1
Skrevet

Problemet er jo at dere godtar dette....da fortsetter det.

Gå sammen alle ansatte, ta et møte felles. Så innkaller dere han til møtet, at dere sluttet om han ikke skjerper seg.

Folk må lære seg å slutte! Er ikke farlig å slutte!

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Har en leder som hårfint balanserer på kanten av regelverket for å få det som han vil. Han har gjort masse inngripende som direkte/indirekte går utover vår fritid, som jeg ikke vil skrive detaljert i fare for å bli gjenkjent. Men kortversjonen er vakter og at han finner smutthull til å sette opp/bytte vakter uten samtykke fordi det passer han og bedriften best. Om vi har avtaler fra før, bryr han seg ikke om. Han er immun for kritikk og har har fokus på hva han forventer og krever av oss, men null fokus på hva vi har rett på. Han er ikke redd for å bli mislikt og synes det er helt greit å herje så lenge han med hårfin margin har retten på sin side. Det er et par ting til som er ganske graverende, men det er så konkret at det er gjenkjennelig. 

Det sliter meg ut å leve med denne uforutsigbarheten, manipulasjonen og det å bli tatt for gitt, som en forbruksvare. Jeg sover dårlig, har kronisk angst og høy puls, har dårlig matlyst,og føler at jeg er i ferd med å gå på en skikkelig psykisk smell. Jeg er allerede på vei inn i en depresjon og har opplevd en leder for endel år siden som førte til sykemelding. Det eneste jeg tenker på i fritiden er jobb og jeg gruer meg til å gå på jobb. Føler at jeg har samme symptomene som den gang. Jeg har psykiske utfordringer blant annet angstlidelse, som jeg har klart å håndtere og leve med i årevis frem til nå. Ikke kan jeg gå til Fagforbundet heller fordi han holder seg nøyaktig innenfor regelverket. 

Hva skal jeg gjøre? 

Anonymkode: 61a49...4bd

Hva er galt så lenge han holder seg innenfor regelverket? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Slutt jobben på dagen! Sykmeld deg eller bare slutt på dagen.

Så går du på dagpenger til du er bra igjen.

Nei, du må absolutt IKKE bare slutte om du egentlig trenger sykemelding!!! Du har rettigheter som sykemeldt, og det aller dummeste du kan gjøre er å bare slutte i en situasjon der helsen er litt vaklevoren. 

Skrevet

Beste du kan gjøre er å komme deg vekk. Det er skummelt å jobbe for slike ledere, spesielt i stillinger innbundet med ansvar, ansvar uten autoritet. Det betyr at du må være åpen for konstant konflikt med sjefen og eller deg selv og din integritet. Kjenner igjen denne typen selskap, med en sjef som helst bare gjør som han selv vil, som krever svært god dokumentasjon og argumentasjon på alt om hen skal endre mening. Hen kan finne smutthull i språklige formuleringer til egen fordel, som er vanskelige å argumentere mot. Stedet jeg tenker på har dårlig rykte mht. arbeidsmiljø, lite velvilje fra ledelse. Det er synd fordi selskapet har potensiale. 

Jobber ikke der, men vet hvordan det kan være. 

Lykke til!

Anonymkode: 5cc38...c14

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...