AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Skatteetaten vil jo veldig gjerne at man skal beregne forventet inntekt. Dette er umulig for meg. Jeg VET at jeg vil tjene ca 400 000 uansett, utover dette kan jeg ikke gjette. Det kan være 410k, det kan være 600k. Jeg har to jobber, og den ene går veldig i rykk og napp, mens den andre er fast. Ingen av dem er ENK. Kan jeg føre opp 400k som forventet årsinntekt og skatte for lite, og heller bare spare opp til baksmellen jeg vet kommer? Det blir jo litt komplisert for meg om jeg skal gå inn og gjette-regne for hver gang jeg har jobbet i jobb nummer 2, må justere opp og ned kanskje flere ganger månedlig. Da synes jeg det virker lettere å bare forberede seg økonomisk på baksmellen, i stedet for å betale skatt tilsvarende 600 000 og leve fattigere enn jeg må når jeg kanskje ikke engang tjener så mye. Om dere skjønner. Har det noe å si for Skatteetaten, så lenge skatte-sluttsummen er den samme? Anonymkode: 76366...23a
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Jeg tror du har plikt til å oppgi riktige opplysninger, altså hvis du forventer å tjene to millioner, men likevel oppgir 0kr på skattekortet, har du ikke lov til det. Men i din situasjon hvor det er en reell usikkerhet og ganske liten forskjell mellom estimatene, tenker jeg det må være helt greit å skrive 400k. Anonymkode: abdcd...e52
Gjest fransine Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skatteetaten vil jo veldig gjerne at man skal beregne forventet inntekt. Dette er umulig for meg. Jeg VET at jeg vil tjene ca 400 000 uansett, utover dette kan jeg ikke gjette. Det kan være 410k, det kan være 600k. Jeg har to jobber, og den ene går veldig i rykk og napp, mens den andre er fast. Ingen av dem er ENK. Kan jeg føre opp 400k som forventet årsinntekt og skatte for lite, og heller bare spare opp til baksmellen jeg vet kommer? Det blir jo litt komplisert for meg om jeg skal gå inn og gjette-regne for hver gang jeg har jobbet i jobb nummer 2, må justere opp og ned kanskje flere ganger månedlig. Da synes jeg det virker lettere å bare forberede seg økonomisk på baksmellen, i stedet for å betale skatt tilsvarende 600 000 og leve fattigere enn jeg må når jeg kanskje ikke engang tjener så mye. Om dere skjønner. Har det noe å si for Skatteetaten, så lenge skatte-sluttsummen er den samme? Anonymkode: 76366...23a Bare før opp 400 000 du, så kan du sette til side penger for at baksmellen kommer 🙂 Bare husk å sett riktig beløp til side, er så utrolig kjedelig når baksmellen kommer og du ikke har nok til å betale den med 😘 Endret 14. september 2022 av fransine
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Ja det kan du. Alternativt kan du endre skattekortet når du ser det ikke holder Anonymkode: 60f4c...93d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 Noen som vet hvis man ikke forventet å tjene noe men plutselig fikk en mulighet freelance og tjente en del, må jeg rapportere noe eller er det bare å vente på baksmell? Er baksmell det verste som kan skje eller blir man anmeldt for skattesvindel om man ikke rapporterer? Anonymkode: 81869...fa6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Noen som vet hvis man ikke forventet å tjene noe men plutselig fikk en mulighet freelance og tjente en del, må jeg rapportere noe eller er det bare å vente på baksmell? Er baksmell det verste som kan skje eller blir man anmeldt for skattesvindel om man ikke rapporterer? Anonymkode: 81869...fa6 Du kan tjene 6000 uten å oppgi noe, og utover dét trenger du kun oppgi om du faktisk har profitt. Har du ENK må du rapportere inn alt du tjener. Men jeg vet ikke, kanskje du kan drite i forskudsskatten og bare betale på slutten som med all annen skatt? Så lenge de får penga sine i løpet av året, bør de vel være fornøyde Anonymkode: 76366...23a
Million Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen som vet hvis man ikke forventet å tjene noe men plutselig fikk en mulighet freelance og tjente en del, må jeg rapportere noe eller er det bare å vente på baksmell? Er baksmell det verste som kan skje eller blir man anmeldt for skattesvindel om man ikke rapporterer? Anonymkode: 81869...fa6 Er det eneste jobben du har i løpet av året? Det finnes et fribeløp man kan tjene pr år. Såkalt frikort må søkes om, og du kan tjene opptil 65 000 kr på ett år uten å skatte. Men husk at tjener du EN krone over det fribeløpet, så må du skatte for hele 65 001 kronene... Og da regner de 50% skatt hvis du ikke har skaffet skattekort selv. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/ Endret 14. september 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Du fører opp den ene jobben som hovedjobb og trekker tabell på den (styrt av fradragene dine) og den andre som bi-jobb og trekker prosent på den. Anonymkode: 5220e...1f7
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Det gjør jeg hvert år. Anonymkode: e481b...803
Yoshi Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 Ja. Har en kollega som gjør det. Han sparer pengene i fond og betaler smellet året etter. Fått god gevinst.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror du har plikt til å oppgi riktige opplysninger, altså hvis du forventer å tjene to millioner, men likevel oppgir 0kr på skattekortet, har du ikke lov til det. Men i din situasjon hvor det er en reell usikkerhet og ganske liten forskjell mellom estimatene, tenker jeg det må være helt greit å skrive 400k. Anonymkode: abdcd...e52 Neida. Har snakket med ei på Skatteetaten for noen uker siden som sa dette var helt greit å gjøre så lenge man har pengene klar så man får betalt restskatten innen fristen. Men man kunne sette det til 5 prosent som er det laveste. Men man har plikt til å oppgi riktige opplysninger på skattemeldingen Jeg er ikke ts. Det er lov. Anonymkode: e481b...803
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du fører opp den ene jobben som hovedjobb og trekker tabell på den (styrt av fradragene dine) og den andre som bi-jobb og trekker prosent på den. Anonymkode: 5220e...1f7 ...Hæ? Jeg har ikke funnet noe sted der man kan velge noe som hovedjobb og noe annet som bi-jobb, jeg trodde all inntekt var under ett? Man skatter vel like mye enten man tjener 600 i én eller to jobber? Eller har jeg misforstått noe grovt nå Anonymkode: 76366...23a
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): ...Hæ? Jeg har ikke funnet noe sted der man kan velge noe som hovedjobb og noe annet som bi-jobb, jeg trodde all inntekt var under ett? Man skatter vel like mye enten man tjener 600 i én eller to jobber? Eller har jeg misforstått noe grovt nå Anonymkode: 76366...23a Se under punktet Gi skattekortet til flere arbeidsgivere. https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/bestille-endre/
jordbær86 Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg tror du har plikt til å oppgi riktige opplysninger, altså hvis du forventer å tjene to millioner, men likevel oppgir 0kr på skattekortet, har du ikke lov til det. Men i din situasjon hvor det er en reell usikkerhet og ganske liten forskjell mellom estimatene, tenker jeg det må være helt greit å skrive 400k. Anonymkode: abdcd...e52 Jeg kjenner flere som gjør dette. De pleier ikke å ha nede i null prosent, men 5 prosent og litt varierende. Mange av dem investerer pengene, setter dem i fond osv. Jeg har også gjort det noen år. Har spart en del på det.
jordbær86 Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 jordbær86 skrev (Akkurat nå): Jeg kjenner flere som gjør dette. De pleier ikke å ha nede i null prosent, men 5 prosent og litt varierende. Mange av dem investerer pengene, setter dem i fond osv. Jeg har også gjort det noen år. Har spart en del på det. Så det går nok helt fint å gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 Hvis du tenker på å endre på skattekortet nå så vil du bli trukket 30% resten av året. Endrer man forventet inntekt etter februar så blir trekket på 30% resten av året. Anonymkode: 01e9a...11c
Gjest fransine Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Noen som vet hvis man ikke forventet å tjene noe men plutselig fikk en mulighet freelance og tjente en del, må jeg rapportere noe eller er det bare å vente på baksmell? Er baksmell det verste som kan skje eller blir man anmeldt for skattesvindel om man ikke rapporterer? Anonymkode: 81869...fa6 Det kan være lurt å rapportere / endre skattekortet etter hvert som du ser hvor mye du har tjent, men det vil ikke være en skattesvindelsak. Du kan vente på balsmellen hvis du vil. Skattesvindel er sånn typisk f.eks at håndverkere tar seg betalt for "vennetjenester" uten å betale skatt av det. Såkalt svart arbeid. Dine beløp blir vel innrapportert etter hvert?
Gjest Anonym Brukar0 Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis du tenker på å endre på skattekortet nå så vil du bli trukket 30% resten av året. Endrer man forventet inntekt etter februar så blir trekket på 30% resten av året. Anonymkode: 01e9a...11c Nei, det blir det ikke. Det avhenger av hvilke opplysninger man legger inn i skjemaet. Endret 14. september 2022 av Anonym Brukar0 Skrivefeil
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå