Gå til innhold

Klimatiltak fører til skyhøge strømregninger !

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/norge/enovas-klimatiltak-bidrar-til-hoyere-stromforbruk-1.16100603

Elektrisifisering av ferjer, biler etc  er blandt de målrettede tiltak for å redusere utslepp av klimagasser, og eit ledd i grønn omstilling, Nå er det energikrise i Europa, og strømprisene forventes å bli skyhøge   i løpet av vinteren, og noe som gjr grunn til  uro, og bekymring hos mange. Mange boliger i Norge har "kun elektrisk oppvarming", og sist vinter var det m.a. mange eldre m/ minstepensjon, og folk med dårleg råd som satt innepakket i ulltepper. 

Flere av  ferjene har etterhvert  fått tilkobling landstøm, men etter kl. 20 endres avgangsintervalet m / timesavganger   Mange steder  finnes ingen  oppvarmet oppholdrom v/ fergekaiene , og  følgen blir at eit stort antall biler står å går på tomgang ved ferjekaiene i påvente av ny avgang. 

Poenget :  Første prioritet burde selvsagt  vera å få nok strøm til norske husholdninger, og til en pris som folk flest kan leve med "før" først når det behovet er dekket kan ein begynne å "plugge inn" kontaktene til el.bilene, ferjene, etc. 

Endret av Skybe
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

At ferjene har annen avgangsintervall på kveld og natt har ingen sammenheng med el-ferjer. Det har vært andre avgangsintervall på ferjer på kveld og natt på alle ferjestrekningene rundt her jeg bor lenge før el-ferjer ble oppfunnet.

Skrevet (endret)
Anonym Brukar0 skrev (32 minutter siden):

At ferjene har annen avgangsintervall på kveld og natt har ingen sammenheng med el-ferjer. Det har vært andre avgangsintervall på ferjer på kveld og natt på alle ferjestrekningene rundt her jeg bor lenge før el-ferjer ble oppfunnet.

Målsettingen med El.ferjer er vel å få ned klimautslepp, og til  mer miljøvennlige farkoster.? 

Hvor mye klimagasser spyr 30-40 eller 50  biler på en ferjekai ut i løpet av 30-60 min   i påvente av å få kjøre ombord i en ferge. ?  Hvor mye tid  tilbringer mange  bilister som er avhengi av ferger i  en bil hvert år  på en fergekai,  i påventa av å få kjøre ombord i en ferge. ?  Kanskje bør ein som ledd i klimatiltak vurdere å sette opp   bommer ved en rekke vegstrekninger som lukker kl. 20, og opner først kl 06.   

Endret av Skybe
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Skybe skrev (33 minutter siden):

Målsettingen med El.ferjer er vel å få ned klimautslepp, og til  mer miljøvennlige farkoster.? 

Hvor mye klimagasser spyr 30-40 eller 50  biler på en ferjekai ut i løpet av 30-60 min   i påvente av å få kjøre ombord i en ferge. ?  Hvor mye tid  tilbringer mange  bilister som er avhengi av ferger i  en bil hvert år  på en fergekai,  i påventa av å få kjøre ombord i en ferge. ?  Kanskje bør ein som ledd i klimatiltak vurdere å sette opp   bommer ved en rekke vegstrekninger som lukker kl. 20, og opner først kl 06.   

Vi som bor slik at vi reiser med ferje jevnlig sjekker rutetidene slik at vi ikke sitter en time på ferjekaia og venter på ferje.

Det er relativt sjelden bilene står på tomgang når ferja er midt ute på fjorden, så du kontruerer et problem som ikke er noe stort problem.

Folk som skal ut og kjøre bil kler seg om vinteren her jeg bor.

Skrevet
1 hour ago, Skybe said:

Hvor mye klimagasser spyr 30-40 eller 50  biler på en ferjekai ut i løpet av 30-60 min   i påvente av å få kjøre ombord i en ferge. ?

Er det den elektriske fergen eller eiere av fossilbilene som slipper ut gasser? Jeg skjønner ikke det merkelig konstruerte scenariet... Ferger har en rutetabell å forholde seg til. Den er tilgjengelig for fergepassasjerer. Uavhengig om fergen går på kull, atomkraft, brente mandler eller elektrisitet må passasjerene forholde seg til rutetabellen. Om det er kaldt vær må man kle seg godt om man kommer én time før avgang. 

Kan ikke klage på fergen fordi man er rasshøl og står på kaia én time på tomgang i fossilbilen

• Liker 4
Skrevet (endret)
newman01 skrev (3 timer siden):

Er det den elektriske fergen eller eiere av fossilbilene som slipper ut gasser? Jeg skjønner ikke det merkelig konstruerte scenariet... Ferger har en rutetabell å forholde seg til. Den er tilgjengelig for fergepassasjerer. Uavhengig om fergen går på kull, atomkraft, brente mandler eller elektrisitet må passasjerene forholde seg til rutetabellen. Om det er kaldt vær må man kle seg godt om man kommer én time før avgang. 

Kan ikke klage på fergen fordi man er rasshøl og står på kaia én time på tomgang i fossilbilen

Ja, fergene har rutetabeller som ein forholder seg til, men hva gjør du om du kommer r forseint, og du må kanskje vente 1-2 timer til neste avgang. ?  

Alle som er avhengi av ferger vet sjølvsagt  hvor enkelt det er å planlegge kjøringen tilpasset fergeavgangene  så en unngår å bli eit "rasshøl" og må la  bilen gå på tomgang til neste  fergeavgang 

Endret av Skybe
Skrevet (endret)

Biler på tomgang er nok ganske vanlig.  Jeg er ikke avhengig av å reise med ferger, men tar en sjelden gang danskefergen fra Larvik.  Der skal man jo egentlig møte opp en time før avgang og slipper ikke inn på fergen før noen minutter før den går.   Det kan være kaldt på fergekaia.

Det samme gjelder jo egentlig for alt som medfører ventetid.

Endret av Adobyen
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Adobyen skrev (11 minutter siden):

Biler på tomgang er nok ganske vanlig.  Jeg er ikke avhengig av å reise med ferger, men tar en sjelden gang danskefergen fra Larvik.  Der skal man jo egentlig møte opp en time før avgang og slipper ikke inn på fergen før noen minutter før den går.   Det kan være kaldt på fergekaia.

Det samme gjelder jo egentlig for alt som medfører ventetid.

Det er vel et terminalbygg i Larvik der man kan gå inn og vente?

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Skybe skrev (24 minutter siden):

Ja, fergene har rutetabeller som ein forholder seg til, men hva gjør du om du kommer r forseint, og du må kanskje vente 1-2 timer til neste avgang. ?  

Alle som er avhengi av ferger vet sjølvsagt  hvor enkelt det er å planlegge kjøringen tilpasset fergeavgangene  så en unngår å bli eit "rasshøl" og må la  bilen gå på tomgang til neste  fergeavgang.    

Man kan få bot for å la bilen gå på tomgang.

Hvilke ferjekaier har ikke venterom? 

Skrevet

Alt av klimatiltak fører til høyere priser. Det er derfor det bare innføres i Vesten, det er bare vi som har råd til å loppes. Vi skal ha det like dårlig som resten av verden.

Anonymkode: 223b8...d7e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt av klimatiltak fører til høyere priser. Det er derfor det bare innføres i Vesten, det er bare vi som har råd til å loppes. Vi skal ha det like dårlig som resten av verden.

Riktig ☹️ 

Skrevet

Men ville ikke de samme bilene hatt det samme utslippet når de gikk på tomgang, også om ferga gikk på diesel?

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette stemmer ikke. De fleste land i verden jobber mot lavere utslipp og fornybar energi. Omleggingen er kanskje mer aggressiv i "vesten", men det er også vesten som slipper ut mest per hode.

Anonymkode: c9187...80e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (16 minutter siden):

Det er vel et terminalbygg i Larvik der man kan gå inn og vente?

Ikke for de som skal ha bilen med.

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Adobyen skrev (10 minutter siden):

Ikke for de som skal ha bilen med.

Kan man ikke parkere bilen og gå inn?

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (2 minutter siden):

Kan man ikke parkere bilen og gå inn?

Det er nok teoretisk mulig, men høyst upraktisk og uvanlig.  Jeg har ikke hørt at det gjøres.  Det gjør man heller ikke i Kristiansand eller i Sandefjord. Det er riktignok en stund siden jeg reiste med noen ferge, så ting kan kanskje ha forandret seg. 

Skrevet (endret)

Oppvarmede venterom finnes bare ved eit fåtall ferjekaier,og  der det finnes en kjosk,kafeteria  stenger de fleste kl. 17.

Vel å bra at det legges tilrette for både el.ferger, og  el, biler, men hvor mye de sparer klimaet er høyst ivist, og  vi er ikkje der idag at ein bør prioritere dem   sålenge det er knapphet på strøm, og folk må betale en høy pris for å få nok strøm til oppvarming av boligen. Eg sitter ikkje innpakket i ullteppe, og varmedress i påvente av neste ferjeavgang  iden hensikt aå spare klimaet, og fordi noen skal tjene fett på strømmen. 

Endret av Skybe
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Skybe skrev (6 minutter siden):

Oppvarmede venterom finnes bare ved eit fåtall ferjekaier,og  der det finnes en kjosk,kafeteria  stenger de fleste kl. 17.

Vel å bra at det legges tilrette for både el.ferger, og  el, biler, men hvor mye de sparer klimaet er høyst ivist, og  vi er ikkje der idag at ein bør prioritere dem   sålenge det er knapphet på strøm, og folk må betale en høy pris for å få nok strøm til oppvarming av boligen. Eg sitter ikkje innpakket i ullteppe, og varmedress i påvente av neste ferjeavgang  iden hensikt aå spare klimaet, og fordi noen skal tjene fett på strømmen. 

Du får lære deg å lese rutetabeller, så trenger du ikke å sitte å vente lenge på ferjen.

Det har ikke blitt endringer i rutetabellen på de strekningene rundt om her jeg bor når det er byttet el-ferjer på strekningen, så det hvorfor skulle det bli så mange flere som står og venter på el-ferjen?

Du konstruerer ett problem som i hvert fall ikke har noe med innføring av el-ferjer å gjøre.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (52 minutter siden):

Du får lære deg å lese rutetabeller, så trenger du ikke å sitte å vente lenge på ferjen.

Det har ikke blitt endringer i rutetabellen på de strekningene rundt om her jeg bor når det er byttet el-ferjer på strekningen, så det hvorfor skulle det bli så mange flere som står og venter på el-ferjen?

Du konstruerer ett problem som i hvert fall ikke har noe med innføring av el-ferjer å gjøre.

https://dfly.no/lonner-seg-a-elektrifisere-syv-av-ti-ferger/

Nå har eg  ingen problem med å lese rutetabeller, og vert å minne om at en rutetabell forteller meg  ikkje noko om hvor mange kjøretøy som til enhver tid står i en ferjekøen, og om alle kjøretøy kommer med ferja.. At det ikkje har vert endringer i rutetabellen der du bor er vel en indikasjon på at traffikkbilde  ikkje har endret seg stort.

. Elektrifisering av ferjene er bra , men det    handler mer om kostandene til ferjedrifta en  klimagevinsten når rute-intervallet må  innskrenkes gr.ferjene bruker. Ferjene bruker  strøm tilsvarende mange 100.000 husholdninger . og  bilkøene v/ferjekaiene vokser i påvente av neste  ferjeavgang.  

En rutetabell er vel bare  rettningsgivende for avgangstidene, og foretller meg ikkhe  om du kan forvente å komme med ferja , og om du møter på uforutsette hindringer underveis -til ferja. Mange ulukker / dødsfall  har  desv. skjedd  i forbindelse med kjøring til /fra en ferjekai.   

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
Skybe skrev (4 minutter siden):

https://dfly.no/lonner-seg-a-elektrifisere-syv-av-ti-ferger/

Nå har eg  ingen problem med å lese rutetabeller, og vert å minne om at en rutetabell forteller meg  ikkje noko om hvor mange kjøretøy som til enhver tid står i en ferjekøen, og om alle kjøretøy kommer med ferja.. At det ikkje har vert endringer i rutetabellen der du bor er vel en indikasjon på at traffikkbilde  ikkje har endret seg stort.

. Elektrifisering av ferjene er bra , men det    handler mer om kostandene til ferjedrifta en  klimagevinsten når rute-intervallet må  innskrenkes gr.ferjene bruker. Ferjene bruker  strøm tilsvarende mange 100.000 husholdninger . og  bilkøene v/ferjekaiene vokser i påvente av neste  ferjeavgang.  

En rutetabell er vel bare  rettningsgivende for avgangstidene, og foretller meg ikkhe  om du kan forvente å komme med ferja , og om du møter på uforutsette hindringer underveis -til ferja. Mange ulukker / dødsfall  har  desv. skjedd  i forbindelse med kjøring til /fra en ferjekai.   

Hvor har de endret rutetabellene pga el-ferjer? 

Hvorfor i all verden skulle trafikkbildet endre pga el-ferje?

Jeg bor i ett av fylkene med flest ferjestrekninger, og med flere helt eller delvis elektrifiserte strekninger. Ingen av dem har fått endret rutetabell. 

Det er heller ikke mer lovlig å stå på tomgang når man venter på el-ferje enn når man venter på fossil-ferje 🤷‍♀️

Skrevet (endret)
Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden):

Hvor har de endret rutetabellene pga el-ferjer? 

Hvorfor i all verden skulle trafikkbildet endre pga el-ferje?

Jeg bor i ett av fylkene med flest ferjestrekninger, og med flere helt eller delvis elektrifiserte strekninger. Ingen av dem har fått endret rutetabell. 

Det er heller ikke mer lovlig å stå på tomgang når man venter på el-ferje enn når man venter på fossil-ferje 🤷‍♀️

Ruteintervalet endres på dei fleste ferjeavganger etter kl. 20 uavhengi av om det er en fossilferje eller el. ferje om trafikkerer  strekningen.   Forøvri så har de fleste ferjer fossil -elektrisk framdrift, og el.tilførsel under landligge  

Står ein i ferjekø er det sjølvsagt "revnende likgyldig om ein lar  bilen gå på tomgang" uavnhengi av  det er en fossilferje eller el. ferje som tarfikkerer over fjorden.  Når  del av ferjeflåten legges i opplag etter kl. 20 så er det mer av eit arbeidsmiljøomsyn eller  klimaomsyn

Ein ting  har bebuere som er avhengi av ferjer til fellles.  De er alle tålmodige, og de har høy tærskel for tolleranseevne  og de møter alltid en bom  der avgiften er langt høyere en ved de fleste bomstasjoner  

Endret av Skybe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...