Gå til innhold

Ny forskning aspartam er ikke så trygt som dere trodde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det var for godt til å være sant.

Anonymkode: 23fa4...b4e

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Ingen overraskelse her, men så leser jeg mye om ernæring og hormoner. Kommer til å få masse pes for dette her inne, men om et par tiår så vet "alle" at umettet fett ikke var så bra som man trodde, diabetes type 2 + livsstilssykdommer kommer primært av ultraprosessert mat og endokrinforstyrrende tilsetningsstoffer, sukker er langt nede på listen over hva som er farlig å spise rent ernæringsmessig (altså sett vekk fra evt. tannskader) og keto og carnivore-dietter er langtidssvekkende på metabolismen og ødelegger stoffskiftet hos kvinner under overgangsalderen.

Det burde jo ikke være noe sjokk for noen at kunstige stoffer ikke er bra, men det hylekoret man blir møtt med her inne hver gang man hinter til at 2 liter pepsi max om dagen ikke er heldig, er jo artig. 

Anonymkode: 4cc28...6be

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 15
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ingen overraskelse her, men så leser jeg mye om ernæring og hormoner. Kommer til å få masse pes for dette her inne, men om et par tiår så vet "alle" at umettet fett ikke var så bra som man trodde, diabetes type 2 + livsstilssykdommer kommer primært av ultraprosessert mat og endokrinforstyrrende tilsetningsstoffer, sukker er langt nede på listen over hva som er farlig å spise rent ernæringsmessig (altså sett vekk fra evt. tannskader) og keto og carnivore-dietter er langtidssvekkende på metabolismen og ødelegger stoffskiftet hos kvinner under overgangsalderen.

Det burde jo ikke være noe sjokk for noen at kunstige stoffer ikke er bra, men det hylekoret man blir møtt med her inne hver gang man hinter til at 2 liter pepsi max om dagen ikke er heldig, er jo artig. 

Margarin er ulovlig å selge i flere land pga det er bevist farlig for hjertet. Det  er jo transfett hvorfor folk ikke kobler dette også synes jeg er rart. Det samme som at rapsolje er høy i omega 9 og derfor innflamatorisk og dårlig for hjertet og er på lik linje  med transfett. Ekte smør i vanlige mengder er ikke farlig!

Anonymkode: acd05...e3c

• Liker 21
  • Nyttig 4
Gjest Ramona1970
Skrevet

Aspartam er forferdelig, samme med MSG. Jeg har unngått dette og alle andre tilsetningsstoffer i lang tid. Skal man velge to å unngå, er det MSG og Aspartam. MSG  har også mange andre navn, som "krydder", "krydderekstrakt", "naturlig smak", "hydrolyserte proteiner" osv. Jeg la merke til dette tidlig da jeg rett og slett ikke tåler MSG, og får samme reaksjon av "krydder" som av ren MSG. Grunnen til at de tok det bort fra ingredienslista var at folk ble oppmerksom på dette stoffet og valgte det bort, så da endret de navnet istedenfor. All "hjemmelaget" mat som du får i varmdisken på en butikk inneholder også MSG, grillet kylling og de andre ferdigrettene de lager, det er alltid MSG i krydderet de bruker. I og med at MSG er vanedannende og får folk til å spise mer og ting til å smake bedre så putter de det i alt. 

Og nei, jeg reagerer ikke på krydder, jeg tåler godt krydret mat. Det er udefinert "krydder" jeg reagerer på.

Skrevet

Men hva med alle de som bøtter ned på med Pepsi Max?

De har jo hele tiden fått fortalt og sagt videre at det ikke er farlig...

Anonymkode: e8102...5aa

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Amen og heia!! Ikke noe pes fra meg, for dette er spot on.

Anonymkode: e615c...5cb

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat! Til å med gravide får beskjed om at det er helt trygt under svangerskapet😬

• Liker 10
Skrevet (endret)

Egentlig ingenting nytt. Forskning på søtstoffer har eksistert i flere 10 år. Verstingene er aspartam og acesulfam k, som ofte blir begge benyttet i alt som stolt slår seg selv på brystet som sukkerfri og "sunnere" alternativer med sin 0 kcal.

Som nevnt tidligere er matoljer som rapsolje også bevist er farlig for både hjerte og hjerne (oksidering som etterlater gift), men benyttes daglig hver dag nesten alle våre prosesserte mat-produkter i dag. Ja til og med står det "Godt for hjertet!" på plantemargarin pakken. Vi alle har hørt at frityr mat er ikke bra for deg, men har ingen problem med å skvise ut ekstra majones på skiven: begge er plantebasert matolje, og er ikke sunt. Ikke bare det, gjett hva vegansk "sunn" mat inneholder mye av...

Hva med Grønn Nøkkelhull stempelet, som er vår norske symbol på verdig, god og sunn mat. Jo den har vi tildelt selveste Grandiosaen, Norges nasjonalrett 🤷‍♂️

Kunstig sukker (og prosessert sukker) er bare enda en av mange farer i vår kosthold og jeg kunne fortsette med brød, kjøtt og grønnsaker. Men enden på visen er at vi stoler blindt på "norsk kosthold" som den sunne livstilen. Vi er dessverre også gjennomsyret av agendaer fra de som selger oss  mat til oss. Som alle som selger noe står profitt kjernen av en handel, og de billigste ingrediensene er ofte også dårligere. Alt de trenger å gjøre er å pakke inn maten med falske sunnhets erklæringer, og holde forbrukeren uviten: Når vi vet mindre, tjener de mer.

På barneskolen lærer man at kroppens byggeklosser består av det vi spiser, og med regelmessig dårlige mat i våre systemer er det rart om man ikke får synlige symptomer etter en stund:

Tarmkreft, energimangel, hjernetåke, Alzheimer's, allergier og inflammasjoner.  Hvem vet hvor grensen går, men en ting er sikkert: Kroppen gir beskjed når noe er gale.

Endret av umAxa
  • Liker 10
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Hva er galt med lavkarbo? Er ikke det stort sett ren mat?

Anonymkode: 76595...10f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Sukker gir økt fare for kreft :

O78 prosent høyere risiko

Studien viste at kvinnene som drakk én eller flere sukkerholdige drikker om dagen hadde 78 prosent høyere risiko for leverkreft, sammenliknet med de som drakk færre enn tre i måneden.

Av de 90 504 kvinnene drakk om lag sju prosent mer enn én sukkerdrikk per dag.

- Våre funn tyder på at sukkerdrikker er en potensielt modifiserbar risikofaktor for leverkreft, sa seniorforfatter, kreftepidemiolog og professor ved Institutt for ernæring ved Harvard, Dr. Xuehong Zhang.

https://www.dagbladet.no/nyheter/betydelig-okt-kreftrisiko/76375128

Anonymkode: b2820...b33

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Studien viste at kvinnene som drakk én eller flere sukkerholdige drikker om dagen hadde 78 prosent høyere risiko for leverkreft, sammenliknet med de som drakk færre enn tre i måneden.

- Våre funn tyder på at sukkerdrikker er en potensielt modifiserbar risikofaktor for leverkreft, sa seniorforfatter, kreftepidemiolog og professor ved Institutt for ernæring ved Harvard, Dr. Xuehong Zhang.

Det er derfor man skal få i seg moderate mengder sukker og holde seg unna kunstig søtning!

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Margarin er ulovlig å selge i flere land pga det er bevist farlig for hjertet. Det  er jo transfett hvorfor folk ikke kobler dette også synes jeg er rart. Det samme som at rapsolje er høy i omega 9 og derfor innflamatorisk og dårlig for hjertet og er på lik linje  med transfett. Ekte smør i vanlige mengder er ikke farlig!

Håper du ikke solsikkeolje.

https://balderklinikken.no/fremmer-hoyt-inntak-av-omega-6-fettsyrer-betennelse-2/

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er galt med lavkarbo? Er ikke det stort sett ren mat?

Det står Keto og Carnivore, ikke lavkarbo. Men å gå veldig lavt på karbo er en dårlig idé, fordi vi trenger et variert kosthold som inkluderer frukt, bær, grønnsaker, og noen typer korn som havre, ris osv i skikkelig tilberedte varianter (bløtlagt/spiret/syrnet) for å mate tarmbakteriene våre. 

Keto og carnivore tar knekken på tarmfloraen på sikt. Samme med andre dietter som kutter ut hele matgrupper. Vegansk kosthold gir alvorlige næringsmangler. Vi trenger mest mulig variasjon av råvarebasert mat. 

Kunstig søtning er akkurat som all den andre ultraprosseserte dritten, ekstremt helseskadelig. Jeg har heldigvis ikke ventet på forskningen med å holde meg og barna mine unna sånt. 

Anonymkode: 4dfe7...d89

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva er vits å bytte ut noe skadelig med noe annet skadelig?

• Liker 4
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 14.9.2022 den 11.56):

leste et sted, mener det var en bok av Phil Spector om matmyter, at hovedtyngden av forskningen på aspartam har dreidd seg om kreft.

Så når industrien sier at aspartam er trygt for det har vi forsket på, så svarer de egentlig på et spørsmål som er mye snevrere enn det forbrukerne stiller. Som forbruker lurer jeg jo på om aspartam er trygt for helsen på alle måter, mens det de i realiteten svarer på kun handler om det er kreftfremkallende.

Denne nye kunnskapen handler jo om hjerneslag og hjertesykdom, og det er jo og mye som tyder på at det er skadelig for tarmfloraen, men det brede spekteret av helseproblemen det vil føre til i neste omgang. 

Jeg har aldri stolt på industriens påstander, så da barna var små ga jeg dem saft og brus med sukker (ikke mye altså, men når de fikk, så var det uten aspartam). I sommer har jeg prøvd å kjøpe appelsinsaft uten kunstig søtning til barna, og det er nesten ikke mulig å få tak i lenger.

Endret av Marcie
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det var for godt til å være sant.

Anonymkode: 23fa4...b4e

Hvorfor? Fordi det smaker søtt? Synes aspartam smaker ganske jævlig. 

Og virker som folk tror sunnheten ligger i ant kalorier. Det stemmer ikke selvfølgelig. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det står Keto og Carnivore, ikke lavkarbo. Men å gå veldig lavt på karbo er en dårlig idé, fordi vi trenger et variert kosthold som inkluderer frukt, bær, grønnsaker, og noen typer korn som havre, ris osv i skikkelig tilberedte varianter (bløtlagt/spiret/syrnet) for å mate tarmbakteriene våre. 

Keto og carnivore tar knekken på tarmfloraen på sikt. Samme med andre dietter som kutter ut hele matgrupper. Vegansk kosthold gir alvorlige næringsmangler. Vi trenger mest mulig variasjon av råvarebasert mat. 

Kunstig søtning er akkurat som all den andre ultraprosseserte dritten, ekstremt helseskadelig. Jeg har heldigvis ikke ventet på forskningen med å holde meg og barna mine unna sånt. 

Anonymkode: 4dfe7...d89

Ok, så det er mest med tanke på tarmflora du mener keto er skadelig? Ikke metabolsk? Det vil nok komme mye mer forskning på tarmflora med årene, spennende felt! Jeg har ikke lest stort om keto og carnivore + tarmflora. Men jeg vet at enkelte med mageproblemer opplever bedring av å legge om til keto eller carnivore. Men, da har de jo allerede utviklet et problem. Jeg mener man bør skille mellom friske og syke mennesker. Har man allerede utviklet diabetes T2 så bør man ikke spise masse frukt liksom, men det betyr ikke at frukt er feil å spise for en frisk person. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

...da overlater jeg med god samvittighet Pepsi Max til usympatiske jenter fra vestkanten heretter, gitt.

Bilderesultat for pepsi max skam

Endret av Entern
  • Liker 5
Skrevet

Mat med ingredienslisten er generelt en uting.Spis mat laget av rene råvarer. Drikk vann.

Anonymkode: 6547f...7ad

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...