AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Jeg blir litt oppgitt over meg selv. Jeg vingler så veldig i hva jeg liker! Jeg har skapet fullt av klær jeg ikke har lyst til å gå med. Jeg har blitt flink å følge rådet om å ikke kjøpe noe med mindre jeg virkelig elsker det. Men det hjelper så lite at jeg elsker den sjokkrosa toppen i kjøpsøyeblikket og de første to-tre månedene jeg er dens stolte eier, når jeg etter tre måneder plutselig kaster litt opp i munnen min av tanken på å gå med den. Selv om jeg ikke har "brukt den opp" ved å gå med den hver dag. Samme med den fine strikkekjolen. Eeeelsker strikke-genser-kjoler, buy all the strikke-genser-kjoler! Og så .. meh.. vil bare gå med fit-and-flare-kjoler i jersey-stoff, hater strikke-genser-kjoler... Flere som har det sånn? Og hva gjør man med det?? Hvordan kjøpe klær man faktisk kommer til å like ikke bare første kvartalet, men i flere år?? Anonymkode: 6305a...138
flusa Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 Da er det på tide å rydde i klesskapet,og kvitte seg med det man ikke bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 flusa skrev (2 minutter siden): Da er det på tide å rydde i klesskapet,og kvitte seg med det man ikke bruker. Ja, men spørsmålet er hva man gjør for å unngå å skaffe seg masse man ikke bruker. Det er null problem å hive alt i uff-containeren, men jeg ønsker altså ikke å skaffe meg disse tingene i utgangspunktet. Jeg ønsker å kjøpe klær som jeg faktisk vil bruke i åresvis, ikke være en miljø-versting som er storforbruker av klær. Anonymkode: 6305a...138 1
flusa Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, men spørsmålet er hva man gjør for å unngå å skaffe seg masse man ikke bruker. Det er null problem å hive alt i uff-containeren, men jeg ønsker altså ikke å skaffe meg disse tingene i utgangspunktet. Jeg ønsker å kjøpe klær som jeg faktisk vil bruke i åresvis, ikke være en miljø-versting som er storforbruker av klær. Anonymkode: 6305a...138 Hvis jeg lar meg friste av knalltilbud på feks.sesongbaserte plagg, kan det hende at det ofte blir liggende lengst bak i skapet fordi jeg ikke får bruk for det akkurat nå. Sort er en gjenganger her, bruker det mye alene,men også sammen med alle slags farger. Bruker det også hele året. Ellers prøver jeg å handle etter årstiden, og spør meg selv om jeg virkelig trenger dette plagget NÅ. Hvis ikke,lar jeg ofte vær å kjøpe det. Det ble rotete skrevet,men håper du forstår hva jeg mener🤭
Mann1977 Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, men spørsmålet er hva man gjør for å unngå å skaffe seg masse man ikke bruker. Det er null problem å hive alt i uff-containeren, men jeg ønsker altså ikke å skaffe meg disse tingene i utgangspunktet. Jeg ønsker å kjøpe klær som jeg faktisk vil bruke i åresvis, ikke være en miljø-versting som er storforbruker av klær. Anonymkode: 6305a...138 Da ville jeg ha sluttet å handle klær og være mindre kresen på hva en har i klesskapet og bruker. Slit ut klærne og kjøp bare det du trenger og av god kvalitet.
flusa Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Har det forressten litt på samme måte som deg. Har mye basic tøy som topper,strikkejakker,trange jeans da det er det jeg bruker mest.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 flusa skrev (1 minutt siden): Hvis jeg lar meg friste av knalltilbud på feks.sesongbaserte plagg, kan det hende at det ofte blir liggende lengst bak i skapet fordi jeg ikke får bruk for det akkurat nå. Sort er en gjenganger her, bruker det mye alene,men også sammen med alle slags farger. Bruker det også hele året. Ellers prøver jeg å handle etter årstiden, og spør meg selv om jeg virkelig trenger dette plagget NÅ. Hvis ikke,lar jeg ofte vær å kjøpe det. Det ble rotete skrevet,men håper du forstår hva jeg mener🤭 Jeg har sluttet å gå på tilbudsjakt, mye av samme grunn som deg. Jeg har sluttet å kjøpe plagg fordi "jammen den er jo billig". Det hjelper lite om den er billig, om jeg ikke kommer til å gå med den fordi jeg eeeegentlig ikke likte den. Så nå går jeg kun etter "elsker jeg den virkelig". Ja, jeg er også veldig glad i svart. Og hvitt, svart og hvitt er go-to-fargene mine. Basic-topper typ langermete t-skjorter i svart og hvitt er det jeg bruker aller mest Så spriter jeg det opp med smykker og tilbehør. Men så får jeg behov for Noe Annet, og det er da jeg gjør mest bomkjøp.. når jeg synes det er kjedelig med svart/hvit basic topp, men vil ha noe som skiller seg litt mer ut.. så er det kjempestas en kort stund, og så meh. Jeg har prøvd å gå litt bort ifra å vente med å kjøpe noe til jeg absolutt trenger det, for det har ofte ført til at jeg har måttet kjøpe noe jeg ikke er fornøyd med fordi jeg ikke finner noe jeg er fornøyd med innen jeg MÅ ha det :s Har blant annet en vinterjakke jeg ikke liker, som jeg tvinger meg til å gå med, som jeg måtte kjøpe fordi nå er det plutselig minusgrader, jeg har tårlt alle butikkene og ikke funnet noe jeg synes er stas, men MÅ ha jakke NÅ, så ok da, får ta den som er minst tygg... Anonymkode: 6305a...138 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg blir litt oppgitt over meg selv. Jeg vingler så veldig i hva jeg liker! Jeg har skapet fullt av klær jeg ikke har lyst til å gå med. Jeg har blitt flink å følge rådet om å ikke kjøpe noe med mindre jeg virkelig elsker det. Men det hjelper så lite at jeg elsker den sjokkrosa toppen i kjøpsøyeblikket og de første to-tre månedene jeg er dens stolte eier, når jeg etter tre måneder plutselig kaster litt opp i munnen min av tanken på å gå med den. Selv om jeg ikke har "brukt den opp" ved å gå med den hver dag. Samme med den fine strikkekjolen. Eeeelsker strikke-genser-kjoler, buy all the strikke-genser-kjoler! Og så .. meh.. vil bare gå med fit-and-flare-kjoler i jersey-stoff, hater strikke-genser-kjoler... Flere som har det sånn? Og hva gjør man med det?? Hvordan kjøpe klær man faktisk kommer til å like ikke bare første kvartalet, men i flere år?? Anonymkode: 6305a...138 Jeg har hatt det sånn, når jeg var yngre. Kjøpte mye klær og har brukt mye penger på klær, men når jeg var ung så kjente jeg heller ikke meg selv like godt som nå. Visste ikke helt hvordan jeg ville fremstå, eller hvem jeg var. Da er det enkelt å kjøpe alt man syntes er kult, for man har liksom ikke en identitet. Nå er jeg i slutten av tyveårene og har funnet meg selv, jeg vet mer hvordan jeg vil fremstå - og jeg har blitt med rota i meg selv. Kjøper nesten ikke klær lengre, og kjøper jeg noe - så er det fordi jeg eventuelt kan bruke plagget til flere ting jeg har i skapet, eller fordi jeg trenger det. 👍🏼 Anonymkode: befbf...efa
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg har hatt det sånn, når jeg var yngre. Kjøpte mye klær og har brukt mye penger på klær, men når jeg var ung så kjente jeg heller ikke meg selv like godt som nå. Visste ikke helt hvordan jeg ville fremstå, eller hvem jeg var. Da er det enkelt å kjøpe alt man syntes er kult, for man har liksom ikke en identitet. Nå er jeg i slutten av tyveårene og har funnet meg selv, jeg vet mer hvordan jeg vil fremstå - og jeg har blitt med rota i meg selv. Kjøper nesten ikke klær lengre, og kjøper jeg noe - så er det fordi jeg eventuelt kan bruke plagget til flere ting jeg har i skapet, eller fordi jeg trenger det. 👍🏼 Anonymkode: befbf...efa Jeg er 40 I tyve-årene var jeg også veldig stilsikker. Da hadde jeg en veldig definert stil, som var MEG, og klær var ikke et problem. Men så forandrer man seg jo. Livet går i faser, og etter to-tre unger og ulike jobber er gjerne ikke den stilen man hadde i 20-årene lengre den som passer deg som den personen du er nå (og ikke minst: den livsstilen man har nå...) Jeg har slitt veldig med å finne "Den Nye Meg" etter at jeg fikk barn. De første årene med småbarn var stilen "Hva som helst som er lett å vaske vekk gulp, kroppsvæsker, pastataus, osv fra, som tåler lek i sandkassen og som er lett å kravle rundt på gulvet i"... Og da jeg kom ut på andre siden, var jeg ikke lenger den samme personen som jeg var Før Barn. Anonymkode: 6305a...138
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er 40 I tyve-årene var jeg også veldig stilsikker. Da hadde jeg en veldig definert stil, som var MEG, og klær var ikke et problem. Men så forandrer man seg jo. Livet går i faser, og etter to-tre unger og ulike jobber er gjerne ikke den stilen man hadde i 20-årene lengre den som passer deg som den personen du er nå (og ikke minst: den livsstilen man har nå...) Jeg har slitt veldig med å finne "Den Nye Meg" etter at jeg fikk barn. De første årene med småbarn var stilen "Hva som helst som er lett å vaske vekk gulp, kroppsvæsker, pastataus, osv fra, som tåler lek i sandkassen og som er lett å kravle rundt på gulvet i"... Og da jeg kom ut på andre siden, var jeg ikke lenger den samme personen som jeg var Før Barn. Anonymkode: 6305a...138 Kan det ha noe med at du ikke helt har akseptert kroppen din? Jeg kjenne meg igjen og er på samme alder. Jeg har funnet ut at jeg ikke er helt fornøyd med kroppen min. Selv om jeg vet den er helt ok så misliker jeg at jeg ikke har tynn midje blant annet. Når jeg ser foto av modell i klærne ser de såå fine ut. Men jeg blir ikke fornøyd med hvordan klærne ser ut på meg. Jeg har hatt stort forbruk på klær på grunn av det. Jeg er verst når jeg har depressiv episode, da er jeg veldig misfornøyd med meg selv og dermed føles alle klær ekle ut på meg og jeg kvitter med med de. Anonymkode: 866e5...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kan det ha noe med at du ikke helt har akseptert kroppen din? Jeg kjenne meg igjen og er på samme alder. Jeg har funnet ut at jeg ikke er helt fornøyd med kroppen min. Selv om jeg vet den er helt ok så misliker jeg at jeg ikke har tynn midje blant annet. Når jeg ser foto av modell i klærne ser de såå fine ut. Men jeg blir ikke fornøyd med hvordan klærne ser ut på meg. Jeg har hatt stort forbruk på klær på grunn av det. Jeg er verst når jeg har depressiv episode, da er jeg veldig misfornøyd med meg selv og dermed føles alle klær ekle ut på meg og jeg kvitter med med de. Anonymkode: 866e5...5ed Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Jeg er mer fornøyd med kroppen min nå enn jeg var da jeg var 20. Jeg er like slank nå som jeg var da, og kroppen ser faktisk nesten helt lik ut, eneste forskjellen er litt antydning til utovernavle (noe som ikke plager meg en tøddel). Så det har ikke noe med kropp å gjøre. Selv om klærene sitter veldig fint på meg, liker jeg dem gjerne ikke. Som med den rosa toppen: den sitter som et skudd, men føles plutselig ikke som meg lengre. Den sitter kjempefint på kroppen, men den føles bare ikke som meg. Anonymkode: 6305a...138
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det har ikke noe med det å gjøre. Jeg er mer fornøyd med kroppen min nå enn jeg var da jeg var 20. Jeg er like slank nå som jeg var da, og kroppen ser faktisk nesten helt lik ut, eneste forskjellen er litt antydning til utovernavle (noe som ikke plager meg en tøddel). Så det har ikke noe med kropp å gjøre. Selv om klærene sitter veldig fint på meg, liker jeg dem gjerne ikke. Som med den rosa toppen: den sitter som et skudd, men føles plutselig ikke som meg lengre. Den sitter kjempefint på kroppen, men den føles bare ikke som meg. Anonymkode: 6305a...138 Kanskje du i mange år har satt mann og barn foran deg hele veien og har mistet litt kontakt med deg selv? At du må lete tilbake hvem du er og hva du liker? Anonymkode: 866e5...5ed
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Du må finne ut hva du liker mer enn 2-3 måneder. Kan være ulike måter å finne ut av det på, men kanskje kan det hjelpe å innføre full kjøpestopp i et års tid og se hvilke av klærne dine du bruker. Og se på masse ulike stiler på Instagram og magasiner og lagre det du liker. Da ser du vel et mønster. Og hvis ikke full kjøpestopp aldri kjøpe noe på impuls - tenk gjennom hva du trenger, og kjøpe bare det. Ikke kaste seg på motebølger overholdet. Nå er feks knall grønt veldig moderne, da kjøper jeg ikke noe av det, men tar kanskje fram de få plaggene jeg har i knall grønt fra før. Tenke over hva det er som gjør at du går lei plaggene så fort - kjøpte du det fordi det var moderne, du trengte en oppmuntring den dagen og det var egentlig ikke noe du hadde så lyst på, eller hva? Anonymkode: 9bf6a...15e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå