høydepunkt1234 Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Hei! Jeg er gravid i uke 19+0, og sliter med søvnen.. Både innsovning OG å sove sammenhengende 7 timer. I natt sovnet jeg 23.30, våknet første gang kl 03, gikk på toalettet, sovnet igjen, våknet kl 04.30, og fikk ikke sove igjen før 06. Så opp kl 07, jobb kl 08. Jeg holder på å bli koko. Jeg har egentlig slitt med søvnen siden jeg ble gravid, men siste mnd har det vært helt ekstremt. Jeg er så rastløs i kroppen, og i forrige graviditet slet jeg med restless legs i 3 trimester. Synes det er litt tidlig at det starter nå.. Noen tips?
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 90% av gravide sliter med søvn i svangerskapet, så det er ekstremt vanlig, ja. Anonymkode: 50028...c21
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Det er kroppen som baker baby og lader opp til babytiden. Man skal våkne mer snart. Jeg har aldri forstått de som sier «sov mens du kan» under graviditeten, spesielt fra andre kvinner. Anonymkode: 2a35d...884
høydepunkt1234 Skrevet 14. september 2022 Forfatter #4 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er kroppen som baker baby og lader opp til babytiden. Man skal våkne mer snart. Jeg har aldri forstått de som sier «sov mens du kan» under graviditeten, spesielt fra andre kvinner. Anonymkode: 2a35d...884 Ja, syntes bare det startet veldig tidlig denne gangen. Haha, sist gang ble jeg forbannet når folk sa det til meg, spes i 3 trimester. Det er tortur å gå på jobb og sitte foran en data hele dagen når man er så trøtt.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 høydepunkt1234 skrev (2 minutter siden): Ja, syntes bare det startet veldig tidlig denne gangen. Haha, sist gang ble jeg forbannet når folk sa det til meg, spes i 3 trimester. Det er tortur å gå på jobb og sitte foran en data hele dagen når man er så trøtt. Det er vanlig å slite også tidlig. Jeg slet fra uke 5-6 med begge mine. Kvalmen var forferdelig om kvelden, så var det nattesvette, tissing (som også er hyppig i starten pga hormoner, det er ikke bare baby-som-sparker-i-blæren som gir tissetrang), tankekjør, generell uro. Så mer og mer vondter her og der, baby som begynte å sparke og sprelle som en tulling hver gang jeg la meg ned, enda mer tissing, enda mer svette, enda mer tankekjør, osv osv. Mange netter måtte jeg bare stå opp og sette meg med en bok, det var bedre enn å ligge og bli mer og mer oppkavet og stresset av å ikke få sove. Anonymkode: 50028...c21
høydepunkt1234 Skrevet 14. september 2022 Forfatter #6 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er vanlig å slite også tidlig. Jeg slet fra uke 5-6 med begge mine. Kvalmen var forferdelig om kvelden, så var det nattesvette, tissing (som også er hyppig i starten pga hormoner, det er ikke bare baby-som-sparker-i-blæren som gir tissetrang), tankekjør, generell uro. Så mer og mer vondter her og der, baby som begynte å sparke og sprelle som en tulling hver gang jeg la meg ned, enda mer tissing, enda mer svette, enda mer tankekjør, osv osv. Mange netter måtte jeg bare stå opp og sette meg med en bok, det var bedre enn å ligge og bli mer og mer oppkavet og stresset av å ikke få sove. Anonymkode: 50028...c21 Ja ,akkurat slik har det vært her også. I første trimester aksepterte jeg det mer, men kun fordi jeg så frem mot 2 trimester og "the golden days". Nå stresser jeg, for jeg holder ikke ut om det skal være så ille frem til babyen er 1 år Jeg vurderer en redusert sykmelding, men stresser litt med alt jeg burde bli ferdig med før jeg skal ut i permisjon.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 høydepunkt1234 skrev (24 minutter siden): Ja ,akkurat slik har det vært her også. I første trimester aksepterte jeg det mer, men kun fordi jeg så frem mot 2 trimester og "the golden days". Nå stresser jeg, for jeg holder ikke ut om det skal være så ille frem til babyen er 1 år Jeg vurderer en redusert sykmelding, men stresser litt med alt jeg burde bli ferdig med før jeg skal ut i permisjon. Ikke tenk på jobben. Det ordner seg. Tenk på babyen og deg selv nå Om du jobber redusert får du fremdeles gjort en del! Anonymkode: 2a35d...884
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Slet med det samme. Jeg fikk gradert sykemelding. Forsøkte ulike måter å løse det på. Startet med å begynne litt senere hver dag. Meb det fungerte dårlig, for jeg klarte likevel ikke å sove fra kl 8-9. Så like lite søvn. Forsøkte også ekstra 30min pause/tilrettelegging for å hvile/sove på jobb (har et hvilerom). Det fungerte også dårlig. Ikke lett å sove på kommando. Beste løsning ble rett og slett å jobbe noen dager og sykemeldt noen dager. Startet med å jobbe man-ons-fre og sykemeldt tirsdag og torsdag. Dagene var slitsom uansett, men det hjalp på med disse to dagene hvor jeg kunne ta det rolig, stresse ned og ikke tenke 24/7 på at jeg burde klare å sove mer og prestere bedre på jobb. På slutten av graviditeten slet jeg mer. Så da jobbet jeg to dager i uken og var sykemeldt tre. Jordmor syns det var viktig at jeg stresset ned. Det er ikke bra å gå på høygir pga for lite søvn under hele graviditeten. Anonymkode: e7f8c...274
høydepunkt1234 Skrevet 14. september 2022 Forfatter #9 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Slet med det samme. Jeg fikk gradert sykemelding. Forsøkte ulike måter å løse det på. Startet med å begynne litt senere hver dag. Meb det fungerte dårlig, for jeg klarte likevel ikke å sove fra kl 8-9. Så like lite søvn. Forsøkte også ekstra 30min pause/tilrettelegging for å hvile/sove på jobb (har et hvilerom). Det fungerte også dårlig. Ikke lett å sove på kommando. Beste løsning ble rett og slett å jobbe noen dager og sykemeldt noen dager. Startet med å jobbe man-ons-fre og sykemeldt tirsdag og torsdag. Dagene var slitsom uansett, men det hjalp på med disse to dagene hvor jeg kunne ta det rolig, stresse ned og ikke tenke 24/7 på at jeg burde klare å sove mer og prestere bedre på jobb. På slutten av graviditeten slet jeg mer. Så da jobbet jeg to dager i uken og var sykemeldt tre. Jordmor syns det var viktig at jeg stresset ned. Det er ikke bra å gå på høygir pga for lite søvn under hele graviditeten. Anonymkode: e7f8c...274 Nei, du har helt rett.. Uff, det er så vanskelig, vi er bare en liten bedrift, og har altfor mye å gjøre. Jeg får så dårlig samvittighet.. Men dere har rett, babyen kommer først. Dette er en svært etterlengtet baby og, som har tatt 2,5 år å lage, så jeg vil virkelig ikke risikere noe. Takk for alle tilbakemeldinger, det er godt å høre at det er flere som har slitt med søvnen og ikke bare meg
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 høydepunkt1234 skrev (11 minutter siden): Nei, du har helt rett.. Uff, det er så vanskelig, vi er bare en liten bedrift, og har altfor mye å gjøre. Jeg får så dårlig samvittighet.. Men dere har rett, babyen kommer først. Dette er en svært etterlengtet baby og, som har tatt 2,5 år å lage, så jeg vil virkelig ikke risikere noe. Takk for alle tilbakemeldinger, det er godt å høre at det er flere som har slitt med søvnen og ikke bare meg Bare tenk at du har et utvidet ansvar for en annen sjef akkurat nå, og at valgene du tar er for den - om det er vanskelig og gjøre det for seg selv Anonymkode: 2a35d...884
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 høydepunkt1234 skrev (2 timer siden): Nei, du har helt rett.. Uff, det er så vanskelig, vi er bare en liten bedrift, og har altfor mye å gjøre. Jeg får så dårlig samvittighet.. Men dere har rett, babyen kommer først. Dette er en svært etterlengtet baby og, som har tatt 2,5 år å lage, så jeg vil virkelig ikke risikere noe. Takk for alle tilbakemeldinger, det er godt å høre at det er flere som har slitt med søvnen og ikke bare meg Har du mulighet for hjemmekontor? Da kan du jo stå senere opp/legge deg mitt på dagen/flere pauser/slipper å bruke tid til og fra jobb. Anonymkode: e7f8c...274
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå