Gå til innhold

Gravid uke 22, beskjed fra sjefen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 22 nå og har jobbet periodevis hjemmefra (hjemmekontor) i det siste da jeg har vært altfor sliten til å dra på kontoret. Jobben er egentlig lagt opp slik at vi kan jobbe hjemmefra 2 dager i uken, men siden jeg har slitt med en del kvalme og oppkast (hyperemesis) så har sjefen vært så grei og latt meg jobbe hjemmefra i noen uker nå. I dag fikk jeg en mail fra sjefen med følgende beskjed:

«Dersom du tenker at dette er noe som er sannsynlig å fortsette tenker jeg du kan få en anbefaling fra legen som du kan sende meg?»

Hva mener sjefen? Er jeg dum som ikke forstår setningen eller er det uklart?  

Anonymkode: a3efc...fd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din leder tror ikke på deg. 

Anonymkode: 53de3...af3

• Liker 4
Skrevet

Han mener at du skal få skriftlig erklæring fra legen at du trenger hjemmekontor som spesialtilpasning. 

Det er helt normalt, og helt ok at sjefen ber om. Han trenger det gjerne for hr prosedyrer. 

Du ber om en tilpasning pga graviditet, og sjefen ber om dokumentasjon fra legen på at du faktisk har behov for denne tilpasningen. 

Anonymkode: 4bbf3...b8f

• Liker 35
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tull. Legeerklæring er helt normalt, og ikke noe om å "tro på" eller ei: i arbeidslivet er det slik at man faktisk må dokumentere ting pga papirarbeid, regler, prosedyrer, etc. 

• Liker 17
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er helt vanlig å levere en legeerklæring på at man trenger tilpasninger i jobb ved graviditet. 

Anonymkode: d67ad...39b

• Liker 8
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Han mener at du skal få skriftlig erklæring fra legen at du trenger hjemmekontor som spesialtilpasning. 

Det er helt normalt, og helt ok at sjefen ber om. Han trenger det gjerne for hr prosedyrer. 

Du ber om en tilpasning pga graviditet, og sjefen ber om dokumentasjon fra legen på at du faktisk har behov for denne tilpasningen. 

Glemte å nevne at jeg har levert legeerklæring flere ganger ila de ukene jeg har jobbet hjemmefra. Tenker sjefen kanskje at jeg burde sykemelde meg hvis jeg ikke klarer å møte opp på kontoret?? 

Skrevet

Ikke overtenk. Bare skaff lege-erklæringen. 

Anonymkode: 49b0d...d1c

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AdaGak skrev (1 minutt siden):

Glemte å nevne at jeg har levert legeerklæring flere ganger ila de ukene jeg har jobbet hjemmefra. Tenker sjefen kanskje at jeg burde sykemelde meg hvis jeg ikke klarer å møte opp på kontoret?? 

Nei, legen ber om erklæring på at du har behov for dette ut svangerskapet. Ikke uke til uke. 

• Liker 1
Skrevet
AdaGak skrev (3 minutter siden):

Nei. Slutt å overtenk. Skaff en legeerklæring som er over tid, ikke bare kom med en «flere ganger i uka»

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei. Slutt å overtenk. Skaff en legeerklæring som er over tid, ikke bare kom med en «flere ganger i uka»

Hmm dette gjorde meg klokere 👍

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, legen ber om erklæring på at du har behov for dette ut svangerskapet. Ikke uke til uke. 

For å utdype: om du kommer med fra-uke-til-uke-erklæringer, blir det mer papirarbeid for lederen din/hr-avdelingen på jobb. Derfor ønsker de at du kommer med en erklæring på at dette er noe du skal ha over tid, så de slipper å stadig måtte legge inn nye ting i hr-systemet sitt. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AdaGak skrev (2 minutter siden):

Hmm dette gjorde meg klokere 👍

Det letter papirarbeidet for dem enkelt og greit. 

• Liker 1
Skrevet

Du sender en e-konsultasjon til legen og videreformidler beskjeden du fikk fra sjefen din og ber om en time eller tilbakemelding på hva som blir neste trekk.  
Må du fremdeles jobbe hjemmefra eller kan du greie å komme deg på jobb? 
Er kvalmen like plagsom nå når du har kommet over halvveis i svangerskapet ? 
Graviditet er jo ikke en sykdom

Anonymkode: 9a60c...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Du sender en e-konsultasjon til legen og videreformidler beskjeden du fikk fra sjefen din og ber om en time eller tilbakemelding på hva som blir neste trekk.  

Omg nei vi har fått med oss det. Men graviditet kan jammen gjøre deg ganske syk altså. Det vet du vel. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

😆 Det der er så tåpelig et utsagn. Nei, men graviditet kan medføre sykdom og plager.

Anonymkode: 512e3...087

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Omg nei vi har fått med oss det. Men graviditet kan jammen gjøre deg ganske syk altså. Det vet du vel. 

Ja, en kan ha alvorlige plager med kvalme og oppkast nesten hele svangerskapet, men da er en sykmeldt under hele graviditeten. 
Jeg tror ikke det er tilfellet her siden TS er i jobb. 
Men noen tåler mere enn andre, og det virker som TS kommer seg på jobb de andre dagene. Det er klart en blir observert av sjef og kolleger når en må ha ekstra tilrettelegging. 
Da må en akseptere at det kommer spørsmål om helsetilstanden. 
I dette tilfellet så lurte jeg på om det var behageligere med hjemmekontor siden det er mange som vil fortsette med det pga de slipper pendling? 
Jeg har flere barn, og fikk en aha- opplevelse ved graviditet nr 2 mens jeg hadde  lite barn hjemme. Da måtte en bare bite tennene sammen   

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

😆 Det der er så tåpelig et utsagn. Nei, men graviditet kan medføre sykdom og plager.

Anonymkode: 512e3...087

Prøv med graviditet nr 2 og se hvor mye mere du må tåle da 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har neppe noe med det å gjøre, men jobben plikter å tilrettelegge for gravide og at de ønsker å dokumentere at de følger sin plikt er helt naturlig. Ved en eventuell tvist, enten inkludert TS eller om andre skulle reagere på "forskjellsbehandlingen", så vil de allerede ha alt på det rene når de har dokumentert tilrettelegging fra start.

Anonymkode: f96a5...910

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, en kan ha alvorlige plager med kvalme og oppkast nesten hele svangerskapet, men da er en sykmeldt under hele graviditeten. 
Jeg tror ikke det er tilfellet her siden TS er i jobb. 
Men noen tåler mere enn andre, og det virker som TS kommer seg på jobb de andre dagene. Det er klart en blir observert av sjef og kolleger når en må ha ekstra tilrettelegging. 
Da må en akseptere at det kommer spørsmål om helsetilstanden. 
I dette tilfellet så lurte jeg på om det var behageligere med hjemmekontor siden det er mange som vil fortsette med det pga de slipper pendling? 
Jeg har flere barn, og fikk en aha- opplevelse ved graviditet nr 2 mens jeg hadde  lite barn hjemme. Da måtte en bare bite tennene sammen   

Det var da fælt så mange observasjoner du gjorde deg da. 

Anonymkode: 1f9f9...811

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...