Gå til innhold

Vin for nybegynnere

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fenocchio er en rødvin jeg synes er god :)

Anonymkode: a0ac7...e3e

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Jeg ville spurt på polet, ikke på Kvinneguiden.

Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (3 timer siden):

Jeg ville spurt på polet, ikke på Kvinneguiden.

Haha ja det burde jeg sikkert, men nå er jeg halveis ut i tredveårene og litt flaut å ikke vite noe om vin.

Anonymkode: 52f13...a10

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Haha ja det burde jeg sikkert, men nå er jeg halveis ut i tredveårene og litt flaut å ikke vite noe om vin.

Det er slettes ikke flaut å ikke vite noe om vin i 30-årene. Ikke i 40-årene eller 70-årene heller for den saks skyld.

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det bryr de seg ikke noe om.

Mange liker hvitvin av druene Chardonnay og Riesling. Dersom du vil teste litt, kan du spørre på polet etter en ueiket og en eiket Chardonnay. Da kjenner du også forskjellen eik utgjør. Når det gjelder Riesling, kan du spørre etter en tørr og en en som ikke er knusktørr men heller ikke søt.

Rødvin er litt mer komplisert. Prøv endrueviner først. Eksempelvis av druene Pinot Noir, Shiraz,  Sangiovese  og  Cabernet Sauvignon. Her kan du også spørre etter eiket og ueiket. I tillegg er det spennende å drikke både unge og eldre viner. 

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Hvis du bor i en av de større byene kan det hende det arrangeres vinkurs eller vinsmaking i nærheten du kan melde deg på.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Pinot noir eller ripasso. Ville kanskje starter med en amerikansk pinot noir, de er lett å drikke og ganske runde i smaken.

Anonymkode: c4100...b8a

Jeg ville ikke anbefalt en pinot til en helt nybegynner, og de pinotene som er god er gjerne ganske dyr. Synes også mange pinoter som er dyrket f.eks på new zealand og australia lukter enten diesel eller fyrverkeri. 

Av rødvin synes jeg falling feather ruby cabernet er en lettdrikkelig vin, men anbefaler også nye vindrikkere å alltid ha noe å spise til vinen, og hvis det skal være snacks og ikke middagsmat er det lurt med salt snacks som potetgull. Det er litt spesielt for norsk kultur at en del drikker vin uten noe å spise til. Det har kanskje med at mange i Norge drikker for alkoholen sin del og ikke for smaken. 

Anonymkode: ab188...bd7

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ville ikke anbefalt en pinot til en helt nybegynner, og de pinotene som er god er gjerne ganske dyr. Synes også mange pinoter som er dyrket f.eks på new zealand og australia lukter enten diesel eller fyrverkeri. 

Av rødvin synes jeg falling feather ruby cabernet er en lettdrikkelig vin, men anbefaler også nye vindrikkere å alltid ha noe å spise til vinen, og hvis det skal være snacks og ikke middagsmat er det lurt med salt snacks som potetgull. Det er litt spesielt for norsk kultur at en del drikker vin uten noe å spise til. Det har kanskje med at mange i Norge drikker for alkoholen sin del og ikke for smaken. 

Anonymkode: ab188...bd7

Den er blitt kåret til den absolutt dårligste vinen som er på polet, så den anbefales ikke. Man får veldig mye annen billig vin som er mye bedre.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Ripasso !

Lettdrikkelige og supergode viner🥰

Legger til at dette er rødvin ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...