Gå til innhold

Jeg hoster og det er tortur

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var syk i helgen og nå har jeg begynt å hoste. Eller jeg begynte i går og det er tortur 😭 i går mistet jeg stemmen, eller ikke helt, men delvis. I dag er den fortsatt delvis borte, men hosten er så jævlig.. Føles ut som et konstant hosteanfall. Jeg hoster så mye at det gjør vondt, men kløen er lengre ned virker det som. 

Det har kommet en del slim opp til morgenen, men ja.. Jeg vet ikke hva slags hoste det er. 

Jeg har prøvd paracet, ibux, bisolvon hostesaft, doc halslinser... Ingenting hjelper... 

Hjelp 😭😭😭

Anonymkode: 60d90...dff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Send en melding til legen så du kan få en medisin som hjelper. 

Anonymkode: 61e2a...6c3

Skrevet

Hvis det kommer opp slim, skal du jo ikke bruke hostestillende hostesaft, men slimløsende. Det er ikke bra å prøve og dempe hoste når det er masse slim i luftveiene som trenger å komme opp og bort.

Dersom man har tørrhoste (ikke slim) kan man be legen om resept på den eneste hostesaften som faktisk funker; Cosylan. Den inneholder morfin, og det virker dempende på hosterefleksen.

Nå som du skriver du har slim som kommer opp, må du be legen om noe som løser opp slim og hjelper til å få det opp. Gå til lege! Kanskje legen vil lytte på deg og høre om du har fått noe bronkitt eller lungebetennelse eller noe?

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Hvis det kommer opp slim, skal du jo ikke bruke hostestillende hostesaft, men slimløsende. Det er ikke bra å prøve og dempe hoste når det er masse slim i luftveiene som trenger å komme opp og bort.

Dersom man har tørrhoste (ikke slim) kan man be legen om resept på den eneste hostesaften som faktisk funker; Cosylan. Den inneholder morfin, og det virker dempende på hosterefleksen.

Nå som du skriver du har slim som kommer opp, må du be legen om noe som løser opp slim og hjelper til å få det opp. Gå til lege! Kanskje legen vil lytte på deg og høre om du har fått noe bronkitt eller lungebetennelse eller noe?

Jeg vet ikke om det er slimhoste eller tørrhoste fordi den føles tørr, men det kommer opp slim noen ganger lkksom.. Jeg har hatt lungebetennelse en gang for noen år siden, og det var hakket kraftigere enn dette.. Men føltes som det var mer effektivt enn dette her fordi det klør noe så jævlig.. 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Send en melding til legen så du kan få en medisin som hjelper. 

Anonymkode: 61e2a...6c3

Kan man bare gjøre sånt? De bruker ikke helsenorge, men eportal... Hun har ikke ledig time før om tre uker.. 

Skrevet
Million skrev (16 minutter siden):

Ja den bisolvon jeg bruker er slimløsende btw.. 

Skrevet

Tortur faktisk. Vanligvis er det ikke noe vits i å gå til legen med forkjølelse. De spør alltid hvor lenge det har vart og hvis det er mindre enn tre uker gjør de ikke noe. Kan hende du kan få hostesaft da. 

Anonymkode: b6679...bbc

Skrevet
Million skrev (19 minutter siden):

Apotekene er jo tomme for cosylan

Anonymkode: 2af7e...e17

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Kan man bare gjøre sånt? De bruker ikke helsenorge, men eportal... Hun har ikke ledig time før om tre uker.. 

Det høres rart ut å skulle få nye resepter på ting bare ved å sende melding, uten konsultasjon... mitt legekontor hadde aldri gjort noe sånt. Den personen du siterer har muligens erfaring med en veldig slepphendt lege, som skriver ut ting uten å ha møtt pasienten? Det tror jeg ikke er vanlig.

Anonymkode: 884c8...c5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Apotekene er jo tomme for cosylan

Anonymkode: 2af7e...e17

De var det ja, hvordan det er vet jeg ikke. Uansett er det ikke sånn at ts skal ha Cosylan, som jeg skrev er det for tørrhoste. TS har slimhoste, og da skal hun uansett ikke bruke Cosylan, som er hostedempende.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det høres rart ut å skulle få nye resepter på ting bare ved å sende melding, uten konsultasjon... mitt legekontor hadde aldri gjort noe sånt. Den personen du siterer har muligens erfaring med en veldig slepphendt lege, som skriver ut ting uten å ha møtt pasienten? Det tror jeg ikke er vanlig.

Jeg synes det er ubehagelig å brette ut til sekretærene, og er det vanlig å få snakke med legen på telefonen liksom...? De har jo pasienttimer og tviler på jeg får telefontime utpå dagen? Altså jeg har ikke peiling, vanligvis rigber jeg kun for å bestille eller avlyse time.. 

Skrevet

Jeg vet ikke hvorfor de to innleggene mine ovenfor ble AnonymBruker. Det var altså jeg som skrev dem, men jeg la ikke merke til at det ble som anonym. 

Skrevet

Jeg spiser sjokolade foresten.. Det hjelper litt på tørrheten, mens det klør fortsatt så kanskje ingefær te hjelper 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes det er ubehagelig å brette ut til sekretærene, og er det vanlig å få snakke med legen på telefonen liksom...? De har jo pasienttimer og tviler på jeg får telefontime utpå dagen? Altså jeg har ikke peiling, vanligvis rigber jeg kun for å bestille eller avlyse time.. 

Legen sitter som regel med kø av pasienter kontinuerlig hele dagen, og har ikke tid til å snakke med pasienter i telefonen. Jeg har aldri snakket med fastlegen på telefon, annet enn når vi under koronaen hadde telefon/videokonsultasjoner et par ganger. Men da var det en bestilt "time", som foregikk på tlf og ikke på legekontoret.

Kanskje legen har tid til fem minutters telefonkonsultasjon med deg? Ring legekontoret og spør. Og hva er så "ubehagelig" med å fortelle legesekretæren som svarer at det gjelder vond hoste? Det er jo ikke akkurat et pinlig eller delikat problem?

• Liker 1
Skrevet
Million skrev (7 minutter siden):

Legen sitter som regel med kø av pasienter kontinuerlig hele dagen, og har ikke tid til å snakke med pasienter i telefonen. Jeg har aldri snakket med fastlegen på telefon, annet enn når vi under koronaen hadde telefon/videokonsultasjoner et par ganger. Men da var det en bestilt "time", som foregikk på tlf og ikke på legekontoret.

Kanskje legen har tid til fem minutters telefonkonsultasjon med deg? Ring legekontoret og spør. Og hva er så "ubehagelig" med å fortelle legesekretæren som svarer at det gjelder vond hoste? Det er jo ikke akkurat et pinlig eller delikat problem?

Jeg er så nervøs i telefon om jeg ikke vet hva jeg skal si.. Kan godt si at jeg var vond hals osv, men hvis jeg ikke helt veit om det er innafor å spørre om jeg kan snakke med legen i dag, føles det ut som jeg ber om en ekstra tjeneste og ja.. Huff nei 😅

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er så nervøs i telefon om jeg ikke vet hva jeg skal si.. Kan godt si at jeg var vond hals osv, men hvis jeg ikke helt veit om det er innafor å spørre om jeg kan snakke med legen i dag, føles det ut som jeg ber om en ekstra tjeneste og ja.. Huff nei 😅

Har du koronatester hjemme? Hvis ikke bør du hente en. Du får dem gratis på legekontoret. I alle fall har mitt legekontor en eske med gratis tester stående på benken utenfor resepsjonen.

Kom til å tenke på at det kan være korona du har, ikke bare "vanlig forkjølelse" eller bronkitt. 

Ta på munnbind hvis du går for å hente deg en test. 

Skrevet
Million skrev (13 minutter siden):

Har du koronatester hjemme? Hvis ikke bør du hente en. Du får dem gratis på legekontoret. I alle fall har mitt legekontor en eske med gratis tester stående på benken utenfor resepsjonen.

Kom til å tenke på at det kan være korona du har, ikke bare "vanlig forkjølelse" eller bronkitt. 

Ta på munnbind hvis du går for å hente deg en test. 

Jeg har testet for korona, den var heldigvis negativ 😊

Skrevet

Heile Europa er tom for Cosylan som er for tørrhoste og Solvipect Comp som er for løshoste.

Kommer ikke inn igjen før uke 40

Anonymkode: 0295b...b64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...