AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #1 Skrevet 14. september 2022 Hva tenker dere at en lærer burde tjene? Hva er rettferdig lønn for deres arbeid? Anonymkode: f662e...31f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Skrevet 14. september 2022 De har ganske bra lønn nå. Anonymkode: f1c83...d70 1
Sunshineyellow Skrevet 14. september 2022 #3 Skrevet 14. september 2022 Lønn som tilsvarer utdanningen. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De har ganske bra lønn nå. Anonymkode: f1c83...d70 Hva tjener en lærer? Og det store spørsmålet blir jo som i alle andre yrker; tjener de godt nok til å gidde jobben? Hvis ja, så tjener de vel nok. Og hvis nei, så må lønna opp. Som i alle andre yrker. Anonymkode: b50d9...44d
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Skrevet 14. september 2022 Ut fra overskriften er den akkurat passe... Anonymkode: f34d0...8f2 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Skrevet 14. september 2022 Burde lønnes for ekstra utdanning (mer enn 1 år) og ansienniteten burde ikke stoppe ved 16 år. Så burde de få samme lønnsøkning som andre sammenlignbare ansatte i fylke/kommune, og ikke mindre som de har fått de siste 6 årene. gi de et lønnsløft som kompensasjon for etterslepet! Anonymkode: 460bf...c45 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ut fra overskriften er den akkurat passe... Anonymkode: f34d0...8f2 Fordi jeg mangler komma eller er lærerlønn ett ord? 😅 Anonymkode: f662e...31f
Embla Othea Skrevet 14. september 2022 #8 Skrevet 14. september 2022 Både sykepleiere og lærere har ganske bra lønn nå. Ikke noe å klage over. 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #9 Skrevet 14. september 2022 Sunshineyellow skrev (1 time siden): Lønn som tilsvarer utdanningen. Hva vil det være? Begynnerlønn, gjennomsnittlig? Anonymkode: f662e...31f
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #10 Skrevet 14. september 2022 Hvilket nivå syns du dine egne unger fortjener på 12 år med opplæring? De godt kvalifiserte gidder ikke å jobbe for knapper og glansbilder. Anonymkode: a46d2...6dd 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #11 Skrevet 14. september 2022 Synes lærerne skal kompenseres for å ha hatt reallønnsnedgang i mange år. Priser går opp hvert år, og når lønna ikke går opp tilsvarende så vil jo lønna bli dårligere og dårligere for hvert år. Gang på gang skjer dette for lærerne, der de ikke har lønnsvekst som samsvarer med inflasjon. Ting koster mer og mer, lærerne har råd til mindre og mindre, samtidig som lærerne får flere og flere arbeidsoppgaver. 33% av nyutdanna lærere slutter i yrket innen 5 år. Lærermangel er en realitet, MEN, det finnes nok lærere der ute, de holder bare ikke ut arbeidsvilkårene i skolen. Det er massevis at utdannede lærere, som ikke vil jobbe i skolen lenger. Som ikke føler det er verdt det. Derfor sliter skolene med lærermangel og alt for mange ufaglærte.. Lærerne gjør en kjempejobb, og de har lengre utdanning enn en bachelor, minst 4 år høyere utdanning. Lønna står ikke i stil til det jobben krever (og man må nesten ha et innblikk eller en fot innenfor for å faktisk forstå hva jobben krever..). Lønna kunne glatt steget med 50.000-60.000 i dag (brutto årslønn). Anonymkode: b7f7c...044 3
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #12 Skrevet 14. september 2022 De tjener for lite sammenlignet med samfunnsnytten de har. Anonymkode: a11ff...c66 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #13 Skrevet 14. september 2022 Embla Othea skrev (2 timer siden): Både sykepleiere og lærere har ganske bra lønn nå. Ikke noe å klage over. Begge grupper har lønn som er fullt på høyde med andre grupper med lignende utdanning i det offentlige. Det er arbeidsforholdene som er problemet, ikke lønna. Men unntaket for begge er at ansiennitetsopprykkene stopper for tidlig, lærerne burde ha nye opprykk ved for eksempel 20 og 25 år også. Sykepleiere (og andre med ugunstige arbeidstider) burde også få bedre uttelling for det. Anonymkode: a0174...b04 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #14 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes lærerne skal kompenseres for å ha hatt reallønnsnedgang i mange år. Priser går opp hvert år, og når lønna ikke går opp tilsvarende så vil jo lønna bli dårligere og dårligere for hvert år. Gang på gang skjer dette for lærerne, der de ikke har lønnsvekst som samsvarer med inflasjon. Ting koster mer og mer, lærerne har råd til mindre og mindre, samtidig som lærerne får flere og flere arbeidsoppgaver. 33% av nyutdanna lærere slutter i yrket innen 5 år. Lærermangel er en realitet, MEN, det finnes nok lærere der ute, de holder bare ikke ut arbeidsvilkårene i skolen. Det er massevis at utdannede lærere, som ikke vil jobbe i skolen lenger. Som ikke føler det er verdt det. Derfor sliter skolene med lærermangel og alt for mange ufaglærte.. Lærerne gjør en kjempejobb, og de har lengre utdanning enn en bachelor, minst 4 år høyere utdanning. Lønna står ikke i stil til det jobben krever (og man må nesten ha et innblikk eller en fot innenfor for å faktisk forstå hva jobben krever..). Lønna kunne glatt steget med 50.000-60.000 i dag (brutto årslønn). Anonymkode: b7f7c...044 Dette gjelder ikke bare lærerne, men veldig mange i det offentlige. Det er offentlig sektor som helhet som burde ha et skikkelig løft. Ikke minst nå som pensjonsordningen er rasert. God offentlig pensjon var jo tidligere et argument for å holde lønna vår nede. Sånn er det ikke lenger, men lønna holdes fremdeles nede! Anonymkode: a0174...b04
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #15 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Synes lærerne skal kompenseres for å ha hatt reallønnsnedgang i mange år. Priser går opp hvert år, og når lønna ikke går opp tilsvarende så vil jo lønna bli dårligere og dårligere for hvert år. Gang på gang skjer dette for lærerne, der de ikke har lønnsvekst som samsvarer med inflasjon. Ting koster mer og mer, lærerne har råd til mindre og mindre, samtidig som lærerne får flere og flere arbeidsoppgaver. 33% av nyutdanna lærere slutter i yrket innen 5 år. Lærermangel er en realitet, MEN, det finnes nok lærere der ute, de holder bare ikke ut arbeidsvilkårene i skolen. Det er massevis at utdannede lærere, som ikke vil jobbe i skolen lenger. Som ikke føler det er verdt det. Derfor sliter skolene med lærermangel og alt for mange ufaglærte.. Lærerne gjør en kjempejobb, og de har lengre utdanning enn en bachelor, minst 4 år høyere utdanning. Lønna står ikke i stil til det jobben krever (og man må nesten ha et innblikk eller en fot innenfor for å faktisk forstå hva jobben krever..). Lønna kunne glatt steget med 50.000-60.000 i dag (brutto årslønn). Anonymkode: b7f7c...044 Tror lærere lider av mastersyken som har ridd det norske samfunnet siste 25år. Yrkesfag passet andres barn. Akademia var best. Så ingen land sender flere på lange utdanninger som fører inn i kommunale mellomlederstillinger og off.sektor. Nå er jeg snart 50 og har ikke tall på hvor mange som begynte å studere noe spennende på Blindern på 90 tallet. Om det var engelsk, tysk, norsk, historie, samfunnsvitenskap osv. Hva har de felles. Jo de festet seg gjennom 90 tallet og tok grunnfag og mellomfag og de endte tilslutt opp i skoleverket etter å ha tatt ped. Samtidig pøste distriktshøyskoler ut lærere i høyt tempo. Så overproduksjonen av akademiker med bachelor oppgaver ingen leser finner seg til slutt veg inn i off.sektor og skoler. Troen på egen fortreffelighet og sin egen høye akademiker status krasjer når de oppdager at yrkesfag gutta tjener mer enn dem og det skaper et gap imellom egen følt status og lønnen ikke matcher. Når det er et overskudd av halvstuderte akademiker så vil skoleverket ha en masse mennesker klare til å komme inn og undervise i enkeltfag. I håp om å ta ped etterhvert og få full stilling. Det som har skjedd er en naturlig utvikling mtp Norges utdanningsmønster. Enten innse at dette er situasjonen eller bytt jobb. Anonymkode: 3d1dd...602 2
Illuminatum Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva tjener en lærer? Og det store spørsmålet blir jo som i alle andre yrker; tjener de godt nok til å gidde jobben? Hvis ja, så tjener de vel nok. Og hvis nei, så må lønna opp. Som i alle andre yrker. Anonymkode: b50d9...44d I følge denne artikkelen er gjennomsnittslønnen 617.000. Norsk politikk, Lærerstreiken | Sparer millioner om dagen på lærerstreiken: – Blir sterkt bekymret (nettavisen.no) Det vil si opp til 100.000 mer enn jurister som jobber som saksbehandlere i staten. Og de har vel litt lengre utdannelse? 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 Embla Othea skrev (5 timer siden): Både sykepleiere og lærere har ganske bra lønn nå. Ikke noe å klage over. Jeg skjønner ikke den sammenlikningen med sykepleiere. Sykepleier er 3årig utdannelse. Lærer er minimum 5 årig utdannelse, men de fleste som jobber på videregående har 5årig masterutdanning og så ett årsstudium ppu i tillegg. Det er ikke sammenlignbart. (Selv har jeg 5årig masterutdanning i realfag fra NTNU, så ppu, så to årsstudium i andre realfag. Jeg skjønner ikke hvorfor min lønn skal sammenliknes med en sykepleier. Mitt studie, og mitt yrke, har null til felles med en sykepleiers). Jeg sier ikke at den ene jobben er hardere enn den andre. Eller viktigere. Jeg sier bare at jeg virkelig ikke forstår hvordan det har blitt standard å sette disse to yrkene opp mot hverandre. Anonymkode: 951bf...59b 5
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror lærere lider av mastersyken som har ridd det norske samfunnet siste 25år. Yrkesfag passet andres barn. Akademia var best. Så ingen land sender flere på lange utdanninger som fører inn i kommunale mellomlederstillinger og off.sektor. Nå er jeg snart 50 og har ikke tall på hvor mange som begynte å studere noe spennende på Blindern på 90 tallet. Om det var engelsk, tysk, norsk, historie, samfunnsvitenskap osv. Hva har de felles. Jo de festet seg gjennom 90 tallet og tok grunnfag og mellomfag og de endte tilslutt opp i skoleverket etter å ha tatt ped. Samtidig pøste distriktshøyskoler ut lærere i høyt tempo. Så overproduksjonen av akademiker med bachelor oppgaver ingen leser finner seg til slutt veg inn i off.sektor og skoler. Troen på egen fortreffelighet og sin egen høye akademiker status krasjer når de oppdager at yrkesfag gutta tjener mer enn dem og det skaper et gap imellom egen følt status og lønnen ikke matcher. Når det er et overskudd av halvstuderte akademiker så vil skoleverket ha en masse mennesker klare til å komme inn og undervise i enkeltfag. I håp om å ta ped etterhvert og få full stilling. Det som har skjedd er en naturlig utvikling mtp Norges utdanningsmønster. Enten innse at dette er situasjonen eller bytt jobb. Anonymkode: 3d1dd...602 Dette er faktisk sant. 🙈 Jeg begynte på et embetsstudium i utlandet på slutten av 90-tallet. Det var beinhardt, jeg leste 50-70 timer i uka. Mine venner som tok ymse grunnfag på norske universiteter hadde nesten ikke undervisning, og de hadde helg fra torsdag klokka 12 til tirsdag klokka 10. 🙈 De festet hele tiden. Panikkleste litt før eksamen, men kom seg alltids gjennom med middelmådige karakterer. Anonymkode: a0174...b04 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 En veldig upopulær mening jeg har er at lærerne skal tjene bedre enn de fleste tilsvarende yrkesgrupper. Det skal være attraktivt å være lærer. Kun de beste bør få jobb innen utdannelsen (slik det ofte er i andre yrker). Lærere har en ufattelig viktig jobb og kun de beste bør få slippe til. Nå har det vel vært lærermangel i en halv evighet og man må ansette de som er tilgjengelig. Finland har vel forsøkt (med suksess) å øke lærernes lønn betraktelig. Synes seriøst at en lærerlønn burde ligge rundt 700 000,- i året. Men det er langt mer populært å hetse lærere, så dette er en upopulær mening. Nå tror jeg uansett ikke lønnen er grunnen til at så mange nyutdannede lærere slutter etter kort tid i yrket. Det er blitt et enormt press og med alt som skal fylles ut, rettes, følges opp og meldes inn. Så kommer bråkete klasserom, vold og sprø foreldre på toppen av det hele. Ikke akkurat som på andre arbeidsplasser. Anonymkode: cfc19...7eb 6
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Lærer er minimum 5 årig utdannelse, men de fleste som jobber på videregående har 5årig masterutdanning og så ett årsstudium ppu i tillegg. Anonymkode: 951bf...59b Det er 5 år siden lærerutdanningen ble 5-årig. Så de fleste lærere har ikke master nei. Anonymkode: 2143f...913 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå