Million Skrevet 14. september 2022 #1 Del Skrevet 14. september 2022 (endret) Jeg har lest at lesebrillene jeg må bruke for å kunne lese på pc-skjerm, mobilskjerm, ja alt skriftlig på nært hold, kan være mulig å bli kvitt ved en laseroperasjon. For eksempel her hos Argus. Jeg bor i Oslo. Det er bare så fristende tanke å slippe og bruke briller! Tenk å kunne lese igjen uten briller? Men det er tanken på operasjonen som skremmer meg. Kan noe gå galt? Hva om synet blir ødelagt i stedet? Hva om jeg kjenner smerte? Det er mye penger å betale for dette (30 000 - 48 000 kr). Bare er litt feig...laser i øynene høres skummelt ut! Er man våken under inngrepet? Noen som har operert øynene for dette og har erfaringer å dele? Evt noen du kjenner godt som har gjort det? Håper på svar, da jeg vurderer denne operasjonen seriøst. Endret 14. september 2022 av Million Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #2 Del Skrevet 14. september 2022 Man må gjøre det igjen etter ti år og det sliper bort netthinnen Anonymkode: 06af0...8f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 14. september 2022 Forfatter #3 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man må gjøre det igjen etter ti år og det sliper bort netthinnen Anonymkode: 06af0...8f3 Hva mener du? Sliper bort? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Del Skrevet 14. september 2022 Million skrev (5 minutter siden): Hva mener du? Sliper bort? Ikke hør på svaret du fikk. Jeg gjorde det i 2008, på memira. Intralasik Det funker greit det, men klarer du deg med briller så går jo det da Har du høy alder kan du heller sette inn linse, noe som er bedre. Dette avgjør de som skal hjelpe deg, så først må du på konsultasjon for å finne ut hva som passer for deg. Svarene du får her inne har ikke noe betydning, alle inngrep kan gå galt. Anonymkode: 6aa27...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #5 Del Skrevet 14. september 2022 Det er flere komplikasjoner og bivirkninger du kan få, ja. Men dette kan du jo lese om om du googler. Se blant annet her: https://www.lommelegen.no/øye/artikkel/laserkirurgi/69078069 Merk også det som står: Laserkirurgi kan heller ikke rette opp såkalt presbyopi, som inntreffer hos mennesker i 45-årsalderen. Presbyopi medfører at man ikke klarer å fokusere skarpt på nært hold, og dermed må bruke lesebriller/progressive briller. Det er også sånn at synet hele tiden endrer seg, og med alderen vil de fleste bli mer og mer langsynt. Så en operasjon vil ikke vare livet ut, det er for noen år i beste fall. Jeg har valgt å ikke gjøre det. Farfaren min var en av de uheldige som opplevde både dårligere syn, og veldig plagsom tørrhet og ruskfølelse på øynene etterpå. Men det står at 90% er fornøyde, men så må man tenke på om det er verdt risikoen. For meg er det ikke det. Anonymkode: d9e0e...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #6 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er flere komplikasjoner og bivirkninger du kan få, ja. Men dette kan du jo lese om om du googler. Se blant annet her: https://www.lommelegen.no/øye/artikkel/laserkirurgi/69078069 Merk også det som står: Laserkirurgi kan heller ikke rette opp såkalt presbyopi, som inntreffer hos mennesker i 45-årsalderen. Presbyopi medfører at man ikke klarer å fokusere skarpt på nært hold, og dermed må bruke lesebriller/progressive briller. Det er også sånn at synet hele tiden endrer seg, og med alderen vil de fleste bli mer og mer langsynt. Så en operasjon vil ikke vare livet ut, det er for noen år i beste fall. Jeg har valgt å ikke gjøre det. Farfaren min var en av de uheldige som opplevde både dårligere syn, og veldig plagsom tørrhet og ruskfølelse på øynene etterpå. Men det står at 90% er fornøyde, men så må man tenke på om det er verdt risikoen. For meg er det ikke det. Anonymkode: d9e0e...75a Mye feil info her, at en operasjon bare varer noen år er feil. Setter man inn linse varer den lenge...så kan den byttes ut igjen. Anonymkode: 6aa27...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #7 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Mye feil info her, at en operasjon bare varer noen år er feil. Setter man inn linse varer den lenge...så kan den byttes ut igjen. Anonymkode: 6aa27...97b Du snakker om noe annet enn laseroperasjon. Det du snakker om, er synskorrigerende linseimplantasjon, ikke synskorrigerende laseroperasjon. https://nhi.no/sykdommer/oye/brytningsfeil-nedsatt-syn/laser-versus-linseoperasjon-ved-narsynthet/ Linseimplantasjon er et større inngrep, og er hovedsaklig anbefalt til dem som er veldig nærsynt (-6 til -12), eller som ikke kan ta vanlig laseroperasjon (f.eks pga sykdommer, øyetørrhet, etc). Anonymkode: d9e0e...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #8 Del Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du snakker om noe annet enn laseroperasjon. Det du snakker om, er synskorrigerende linseimplantasjon, ikke synskorrigerende laseroperasjon. https://nhi.no/sykdommer/oye/brytningsfeil-nedsatt-syn/laser-versus-linseoperasjon-ved-narsynthet/ Linseimplantasjon er et større inngrep, og er hovedsaklig anbefalt til dem som er veldig nærsynt (-6 til -12), eller som ikke kan ta vanlig laseroperasjon (f.eks pga sykdommer, øyetørrhet, etc). Anonymkode: d9e0e...75a Og i tillegg: Grunnet forhøyet risiko for grå stær-utvikling hos pasienter eldre enn 50 år, er anbefalt øvre implantasjonsalder satt til 45 år. Anonymkode: d9e0e...75a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2022 #9 Del Skrevet 13. november 2022 Jeg tok laseroperasjon i 2007, hadde minus 5 og 6. På langt hold ser jeg ennå skarpt og godt, 15 år etter. Men måtte etterhvert ha lesebriller, noe jeg ble gjort oppmerksom på før operasjonen. Jeg har ikke angret en dag. Før inngrepet fikk jeg en beroligende tablett, så det var ikke skummelt. Og det er ikke vondt heller, du kjenner ingen ting. Anonymkode: 31145...d3a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå