Gå til innhold

Langtidssykemeldt og må sannsynligvis over på AAP. Hva sjer ved fravær da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier. Langtidssykemeldt og må sannsynligvis på AAP. Jeg venter på en konsultasjon,  som sannsynligvis medfører en operasjon med noen uker med full sykemelding i etterkant. Men nåvser det ikke ut som jeg får hverken konsultasjon eller operasjon før sykemeldingstidrn har gått ut. Hva gjør man da? Og hva gjør man med sykt barndager  og evt egen sykdom under AAP? Noen som vet. 

Har ikke fått noen informasjon fra legen enda, da det er noen måneder igjen, men jeg vil jo gjerne være mest mulig forberedt 😅

Anonymkode: 60f84...986

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er på aap så er du jo ikke på jobb. Da er du jo hjemme med mindre du er i noe opplegg fra nav. Da løser vel det både egen sykdom og sykt barn?

Anonymkode: db2a5...190

• Liker 1
Skrevet

Hvis du går over på AAP kan du risikere å bli sagt opp. Du mister det vernet du har når du er sykemeldt. Du må søke permisjon uten lønn, så du må i dialog med arbeidsgiver nå. Så må dere legge en plan. Vil anta at du har 100% permisjon i perioden før/etter operasjon, også økes det gradvis.

Anonymkode: 50dae...2f7

Skrevet

Jeg har vært på AAP i et år nå, og har jobbet en liten prosent siste månedene. 

Er jeg syk når jeg skulle jobbet, så skriver jeg det på meldekortet til NAV. Da får jeg AAP for den dagen i stedet for lønn (jeg får timebasert lønn fra jobben, hadde jeg fått fastlønn så hadde de i etterkant trukket meg for den dagen). Dvs litt mindre penger, fordi AAP er mindre enn lønn, men du står ikke uten. 

Når du må være borte 100% i perioden etter operasjon, så får du 100% AAP for de ukene. Det går fint! Når du er i gang med AAP er det veldig lett å spørre om slike ting direkte til din veileder i NAV via en meldingstjeneste. Sykt barn vet jeg faktisk ikke.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Hvis du er på aap så er du jo ikke på jobb. Da er du jo hjemme med mindre du er i noe opplegg fra nav. Da løser vel det både egen sykdom og sykt barn?

Anonymkode: db2a5...190

AAP kan du få om arbeidsevnen er nedsatt minst 50%. Mange kombinerer AAP og jobb, og får AAP under opptrapping feks. Jobber du mer enn 50% faller AAP bort.

Anonymkode: 75ea8...9f8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...