Gå til innhold

Må du spørre eller kommandere partneren din til å gjøre huslige plikter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For eksempel gå ut med søppel, stelle barn, legge barn, rydde kjøkken, sette på klesvask? 
og forventer partner ros og skryt når hen har gjort noe hjemme? 

Anonymkode: 68d0b...c6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja.. Kommer litt an på. Han gjør det meste av seg selv, men klesvask og sengetøyskift må jeg gi ham instruksjoner på 😅 Han forventer vel ikke ros, men vi roser hverandre når den andre har ordnet opp og det er deilig å komme hjem til rent hus.

Skrevet

Ingen av delene. Men vi har fordelt det mellom oss ut fra hva vi liker å gjøre. Jeg har ansvar for klesvask, støvtørk  og matlaging, han vasker gulv, støvsuger, handler osv. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg elsker å gjøre husarbeid, men hater å lage mat. Så her står han for maten og jeg for husarbeidet. Vi handler mat sammen 🙂 Han gjør ting hvis jeg spør han, men liker å gjøre det selv aller helst. 

Anonymkode: a0ec5...271

Skrevet

Nei, han bor da her like mye som meg, og bidrar heldigvis av seg selv. Vi har kanskje noe ulikt syn på hvor rent det skal være, da jeg er hakket nøyere enn han. Men trenger hverken å be han gå ut med søpla eller støvsuge, han tar det fint når han ser det er behov, han også. :) At jeg liker å polere glassbord et mens han syns det holder å vaske, tar jeg på min kappe. 😅

Anonymkode: 94b99...f70

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei, han bor da her like mye som meg, og bidrar heldigvis av seg selv. Vi har kanskje noe ulikt syn på hvor rent det skal være, da jeg er hakket nøyere enn han. Men trenger hverken å be han gå ut med søpla eller støvsuge, han tar det fint når han ser det er behov, han også. :) At jeg liker å polere glassbord et mens han syns det holder å vaske, tar jeg på min kappe. 😅

O ja, du sier noe der. Glad vi ikke har glassbord, da hadde jeg stått og gnukket på det endeløst. 

Hadde vært interessant å funnet ut hvorfor kvinner (i de fleste tilfeller) er mer nøye og har mer oversikt i hjemmet enn mannen. Og finnes det i det hele tatt par som er like nøye uten at den ene står direkte eller indirekte og dirigerer?

Anonymkode: 34877...7d9

• Liker 1
Skrevet

Trenger ikke å spørre! Han vasker opp, tar ut av oppvaskmaskinen, bretter klær... kan lage noe middag 😁 

Han tar også ut søpla, ukeshandler, vasker gulv.... Bytter sengetøy.

Hallo, vi snakker 2022. Skulle bare mangle!

Jeg gjør også alt dette, og er også med og vasker hus ute, maler, bytter dekk, polerer bil....skifter kledning på huset. Jeg er selvgående som kvinne 🤸🤸

Anonymkode: caf1d...8f8

• Liker 5
Skrevet

Han hadde bodd noen år alene før jeg traff han, så han hadde god peiling på det husarbeide-greiene 😀 Han ser hva som må gjøres, og det er litt tilfeldig hvem av oss som gjør hva. Det som passer der og da. Eksen min var sånn som måtte mases på, og som nærmest forventet evig takknemlighet og takkekort om han puttet sine egne sokker i skittentøyskorgen 🙄 Så dette var en fantastisk oppgradering 😂

Anonymkode: 81074...ab6

• Liker 4
Skrevet

Jøss, kommandere faktisk 😮

Her står jeg for matlaging og mesteparten av husarbeid, men han vasker klærne sine + at han tar alt som er tungt og alt som må gjøres ute, snømåking, plenklipp, biler og ellers det meste som må gjøres der. Har voksne barn. 

Hvis en av oss trenger noe hjelp, så spør vi hverandre. Vi kommanderer ikke hverandre rundt.  

Anonymkode: 53a69...5c9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

For eksempel gå ut med søppel, stelle barn, legge barn, rydde kjøkken, sette på klesvask? 
og forventer partner ros og skryt når hen har gjort noe hjemme? 

Anonymkode: 68d0b...c6f

Ja. Og det er så sabla trist at det skal være sånn. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ser ikke hva som trengs å gjøres, og om han ser så skjer det sjeldent noe på eget initiativ. Det ukentlige husarbeidet er enda ikke noe man gjør av seg selv etter 5 år, men må spørre om han kan støvsuge, ta oppvaskmaskin, rydde kjøkken. Han blir sur bare av å snakke om husarbeid. Gjerne må man minne han på det også, ellers skjer det lite. Spør jeg ikke ender jeg opp med å gjøre det aller meste selv. Vi er begge i full jobb, i tillegg til at jeg er kronisk syk. Har et barn som er stor og flink til å hjelpe til, utrolig takknemlig for det. Det er faktisk så ille at jeg snart ikke orker mer. Det har ikke alltid vært sååå ille..

Ros og takk får han når han har gjort sin del. 

Endret av Pusapalooza
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun jeg var sammen med for 11 år siden måtte kommandere meg ut for å skifte  om til vinter/sommerhjul når det var noe jeg helst ville se på tv når det var noe interessant nå er jeg ungkar og har bare min egen bil og ta meg av :) hun kommanderte meg også  til andre ting også selv om jeg gjorde alt på tomta om mere til hun gjorde det slutt den dagen min mor gikk bort og jeg aner ikke hvorfor vi hadde det fint sammen 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

O ja, du sier noe der. Glad vi ikke har glassbord, da hadde jeg stått og gnukket på det endeløst. 

Hadde vært interessant å funnet ut hvorfor kvinner (i de fleste tilfeller) er mer nøye og har mer oversikt i hjemmet enn mannen. Og finnes det i det hele tatt par som er like nøye uten at den ene står direkte eller indirekte og dirigerer?

Anonymkode: 34877...7d9

Nei, glassbord er noe herk, det skal snart ut for å si det sånn 😅

Vi er noenlunde like, jeg er bare pittelitt nøyere enn han. :) Hvorfor det er sånn, er godt spørsmål. :) Men heldigvis lite dirigering her i gården. :)

Skrevet

Det eneste jeg må minne henne på, er sengeskift, fordi hun aldri husker hvilken dag vi bruker å gjøre det på. En og annen gang spør jeg om hun kan gjøre noe for meg fordi jeg har glemt det.

Utenom det er vi ganske likestilt og gjør ting automatisk. Det ER så digg, jeg fatter ikke at jeg fant meg i noe annet før. 

• Liker 1
Skrevet

Nei, aldri. Vi bare gjør det. Han er flinkere på å vaske gulv og lage middag, så det er hans greie, Jeg er mer glad i å vaske klær, bytte på sengen etc. Samarbeidet går helt av seg selv❤️

• Liker 1
Skrevet

Han jeg bodde med, ja. Begge to var i 100% arbeid, fysiske jobber. Bare at jeg jobbet med kunder. Han stakk fort i verkstedet sitt, eller måtte hjelpe far eller svoger med ting. Er på landet, og vi leide under hans familie. Og hans søster med familie som naboer. Fikk aldri fred hos han, med mas fra de rundt ditt og datt, lage det, skru ditt. Han er møbelsnekker og drevet med treverk hele livet da han er oppvokst på småbruk. Så kan mye og flink i alt handy greier. Og sa aldri nei. Det ble nytte av for familien hans for og si det sånn. 

Så ja nei, måtte mase om alt som gjaldt leiligheten vi bodde i, ang vaske og brette klær, ta en mopp over gulvet, sette inn i maskin, vaske bad. Han la på sengen da 🫡 

• Liker 1
Skrevet
Pusapalooza skrev (7 timer siden):

Ser ikke hva som trengs å gjøres, og om han ser så skjer det sjeldent noe på eget initiativ. Det ukentlige husarbeidet er enda ikke noe man gjør av seg selv etter 5 år, men må spørre om han kan støvsuge, ta oppvaskmaskin, rydde kjøkken. Han blir sur bare av å snakke om husarbeid. Gjerne må man minne han på det også, ellers skjer det lite. Spør jeg ikke ender jeg opp med å gjøre det aller meste selv. Vi er begge i full jobb, i tillegg til at jeg er kronisk syk. Har et barn som er stor og flink til å hjelpe til, utrolig takknemlig for det. Det er faktisk så ille at jeg snart ikke orker mer. Det har ikke alltid vært sååå ille..

Ros og takk får han når han har gjort sin del. 

Samme her. Har sagt at jeg er sliten av å gjøre alt, og rydde opp etter voksne folk. Han følte det sikkert som et slags ultimatum, så han har endret seg noooe - håper det varer, ellers stikker jeg. Hushjelp og elskerinne liksom? Nei fy faen. 

Anonymkode: b1710...43e

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Han er ikke like flink som meg til å tømme søpla på badet (jeg hater badsøppel og tømmer flere ganger i uka), men ellers er han faktisk mer ryddig og renslig enn meg, og vasker, rydder, resirkulerer mm. Selv om ekser bidro i huset, er han noe for seg selv.

Anonymkode: b2e8c...ba1

Skrevet

Nei, vi tar begge unna. Har jevnt over fordelt oppgavene mellom oss, så vi vet det er vårt ansvar.

Men hender selvfølgelig vi minner hverandre på ting, det går begge veier. Vi skulle ha gjester i går, da sa jeg "husker du å ta over gjestebadet?" (hans ansvar). Han fikk med seg at det var siste finværsdag på en stund i helgen, og sa da "kan være en fordel å ta sengeklærne nå" (mitt ansvar). 

Anonymkode: 217a1...170

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke

Anonymkode: 6a503...771

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...