Gå til innhold

Rart å kjøpe bursdagsgave til han for hans egne penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt bakgrunn her; vi har vært sammen i 4 år og jeg har kjøpt gaver til han før, da jeg tjente penger. Dette året, av ulike grunner (prøver å få barn og litt andre grunner), tjener jeg ikke penger og derfor lever vi av hans inntekt. Dette er noe vi har snakket om og han synes er helt greit. Men han har jo bursdag snart og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis jeg kjøper noe kan jeg betale med eget kort, men det vil jo uansett bli noe han må legge ut for. 

hva synes dere? Kjøpe noe eller la være? Evt gi noe som ikke koster noe, massasje kanskje. Men det får han allerede en del av.. 

Anonymkode: 21abb...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit det vel :)Du kjøper jo gjerne noe han kanskje ikke hadde kommet på å kjøpe selv.

Anonymkode: cddd3...c54

• Liker 2
Skrevet

Helt ok å kjøpe gave. Det ligger jo innsats i å finne en gave han liker, selv om pengene strengt tatt kommer fra ham selv.

Anonymkode: ecced...713

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal gi han en oppmerksomhet. Ikke noe gave bare for å gi noe, men en omtenksom gave. Gjennomtenkt. F.eks ei bok, eller noe du har brukt tid og innsats på. Som ikke koster så mye. 

Å kjøpe fiskeutstyr til tusenvis av kroner eller klær er nok noe jeg ihvertfall tenker at det er litt teit når det er hans penger.

Prøv å finne noe som koster lite, men som du legger stor innsats i. 

Enkelt hæ? Hehe. Tja. Ser det gjorde nok ting verre men.. Helt ærlig. Det er hyggelig med oppmerksomhet på bursdagen. Men kjipt å måtte betale selv. Så her blir det liksom 'innsatsen og omtanken' som egentlig blir gaven. Pengene kan du jo egentlig ikke tilby.

• Liker 2
Skrevet

Sånn er det jo egentlig i de fleste forhold der man har felles økonomi og den ene tjener en del mer enn den andre.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Litt bakgrunn her; vi har vært sammen i 4 år og jeg har kjøpt gaver til han før, da jeg tjente penger. Dette året, av ulike grunner (prøver å få barn og litt andre grunner), tjener jeg ikke penger og derfor lever vi av hans inntekt. Dette er noe vi har snakket om og han synes er helt greit. Men han har jo bursdag snart og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Hvis jeg kjøper noe kan jeg betale med eget kort, men det vil jo uansett bli noe han må legge ut for. 

hva synes dere? Kjøpe noe eller la være? Evt gi noe som ikke koster noe, massasje kanskje. Men det får han allerede en del av.. 

Anonymkode: 21abb...121

Hadde syns at det var rart om noen kjøpte gave til meg for mine egne penger. Gi han heller oppmerksomhet, gjør noe personlig men utenom det vanlige .

Anonymkode: 9eea3...065

• Liker 1
Skrevet
Brunello skrev (1 minutt siden):

Sånn er det jo egentlig i de fleste forhold der man har felles økonomi og den ene tjener en del mer enn den andre.

Det kan ikke sies at det er vanlig at den ene jobber og den andre ikke tjener noe som helst, nei. Hvordan dette har gått til, aner jeg ikke, men normalt er det ikke.

Regner med at det ligger noe mer enn «prøver å bli gravid» bak, for sist jeg sjekket så var ikke det en fulltidsjobb.

Anonymkode: 9eea3...065

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Dere har samlet lav inntekt og utgiftene til fest ol bør være deretter. 

Jeg hadde laget hjemmmelaget kake, kjøpt biff på tilbud og lagd en god gryterett ol, og laget kort/playlist/dikt/ rebusløype/ sexkalender/noe som koster lite i kroner og øre men som viser at du skjønner hva han liker. 

Anonymkode: d2422...923

Skrevet

Jeg kan bare ikke forstå hvordan et voksent menneske kan velge å ikke ha inntekt! Denne situasjonen er en god grunn. Selvsagt kan du ikke bruke hans penger på gave til han!

Anonymkode: e12e8...f5c

• Liker 3
Skrevet

Når man har felles økonomi bør man også begge to sette opp budsjett sammen. Der bør en post i bursdagsmåneder være gave med et beløp dere blir enige om. Så drar du og kjøper gave for det beløpet. Samme gjør han når det er din bursdag. Når man har felles økonomi har det jo gått fra å være hans penger til å være deres penger, og dere tar økonomiske avgjørelser sammen. Det er jo ikke kroneverdien av gaven som er poenget med gaven, men at du finner noe kjekt til ham som han blir glad for. 

Anonymkode: 9961e...df8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg kan bare ikke forstå hvordan et voksent menneske kan velge å ikke ha inntekt! Denne situasjonen er en god grunn. Selvsagt kan du ikke bruke hans penger på gave til han!

Når de har valgt felles økonomi så er det deres penger... 

Anonymkode: 9961e...df8

• Liker 2
Gjest Hottentått
Skrevet (endret)
Brunello skrev (8 timer siden):

Er det virkelig det? Vi har felles økonomi.Jeg tjener mindre enn mannen min, men betaler for mine private ting selv og kjøper så absolutt gaver til andre for mine egne penger. Han overfører ikke penger til meg liksom🙈 Felles økonomi handler ikke om at den ene skal betale for alt. Det hadde jeg aldri klart 😅

Endret av Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dette året, av ulike grunner (prøver å få barn og litt andre grunner), t

Ble litt nysgjerrig her, du kan ikke jobbe fordi dere prøver å få barn? 

Anonymkode: 07ea6...657

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Samme tenkte jeg. Og årsaken er at de prøver å få barn (og litt andre grunner, som hun skriver) Da burde man ønske å ha en inntekt. 
Det koster å ha barn. 

Anonymkode: 1bbf7...762

Skrevet
Hottentått skrev (26 minutter siden):

Er det virkelig det? Vi har felles økonomi.Jeg tjener mindre enn mannen min, men betaler for mine private ting selv og kjøper så absolutt gaver til andre for mine egne penger. Han overfører ikke penger til meg liksom🙈 Felles økonomi handler ikke om at den ene skal betale for alt. Det hadde jeg aldri klart 😅

Har man felles økonomi, så spiller det ingen rolle hvilken konto eventuelle gaver trekkes fra. Da er jo alt felles

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Hottentått skrev (1 time siden):

Så lenge den som tjener mest betaler mer enn den som tjener minst, hjelper det lite at den som tjener minst bruker det han eller hun har tjent selv. I mange tilfeller ville kontoen til den som tjener minst vært tom om han eller hun hadde betalt halvparten av de andre kostnadene. Ikke noe galt i det. Jeg presiserer bare at det er en overføring som skjer når noen har felles økonomi. 

Gjest Hottentått
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Så lenge den som tjener mest betaler mer enn den som tjener minst, hjelper det lite at den som tjener minst bruker det han eller hun har tjent selv. I mange tilfeller ville kontoen til den som tjener minst vært tom om han eller hun hadde betalt halvparten av de andre kostnadene. Ikke noe galt i det. Jeg presiserer bare at det er en overføring som skjer når noen har felles økonomi. 

Selvfølgelig. Men å basere seg på å bruke partnerens penger når man kjøper gave til vedkommende er for meg helt merkelig. Da får man heller spare opp 300 kr og kjøpe en liten ting selv. Dette handler ikke om store og faste utgifter, men om gave til partner. 

Gjest Hottentått
Skrevet
Hannah80 skrev (2 timer siden):

Har man felles økonomi, så spiller det ingen rolle hvilken konto eventuelle gaver trekkes fra. Da er jo alt felles

Til de store tingene i hverdagen ja. Ikke gaver til hverandre. Høres helt merkelig ut 😅

Skrevet
Hottentått skrev (18 minutter siden):

Til de store tingene i hverdagen ja. Ikke gaver til hverandre. Høres helt merkelig ut 😅

Syns ikke det jeg. Min mor har aldri vært i lønnet arbeid. Skulle hun aldri ha kjøpt en gave til min far, siden det var fra han pengene kom fra? 🤭

Skrevet

Å planlegge å få barn uten inntekt er høl i hodet. Nå må du tenke mer rasjonelt kvinne. Engangsutbetalingen du får ved fødsel er kjempelite. 

Anonymkode: 4b042...b65

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...