Gå til innhold

Skal Norge sponse strømkunder i Europa? Debatten på nrk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sett kveldens utgave av debatten.

https://tv.nrk.no/serie/debatten/202209/NNFA51091322/avspiller

EU-landene vil ha billig gass fra Norge, og de klager og forlanger.  To deltakere fra MDG og SV(?)  sto og skrek om det samme.  Jeg synes at det var ille å høre på. 
Jeg håper ikke at Norge lar dem få viljen sin.  Vi får ikke bestemme over vår egen vannkraft engang, og EU sitter og passer på at det norske folk ikke får noen fordeler fremfor andre.

Jeg ble litt kvalm av å høre på dem. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Adobyen skrev (6 minutter siden):

EU-landene vil ha billig gass fra Norge, og de klager og forlanger.  To deltakere fra MDG og SV(?)  sto og skrek om det samme.  Jeg synes at det var ille å høre på. 
Jeg håper ikke at Norge lar dem få viljen sin.  Vi får ikke bestemme over vår egen vannkraft engang, og EU sitter og passer på at det norske folk ikke får noen fordeler fremfor andre.

Helt enig! Det gremmes!

Skrevet

Ikke Sv, men hun er leder av Europeisk ungdom. Hva nå det er. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Adobyen skrev (8 minutter siden):

Mdg og Europeisk ungdom. Mdg møter seg selv i døra med å skulle være solidariske med det samme produktet de ville legge ned i 2001. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Apis skrev (11 minutter siden):

Mdg og Europeisk ungdom. Mdg møter seg selv i døra med å skulle være solidariske med det samme produktet de ville legge ned i 2001. 

Jepp men det er de sikkert ikke klar over en gang.

• Liker 11
Skrevet (endret)

Det meste som handler om EØS gjelder Norge også denne avgiften/skatten kommer til å ramme oss også vent  og se Jon Hustad i aksjon en interessant mann og høre på  lest mye om han pappa ble forbanna når han hørte at vi skal betale for gjenoppbygging av Ukraina og ikke Russland som skal betale vi har knapt penger til asfalt sa han når noe skal gjøres i Norge må vi vri på krona 

Endret av Maskinfører
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Entern skrev (3 timer siden):

Jepp men det er de sikkert ikke klar over en gang.

Nei, de har ikke skjønt det. Men, de ble rimelig parkert da en leder i industrien påpekte det for dem. Hadde dere fått viljen deres i 2001 om avvikling av olje og gass, så hadde vi ikke hatt noe å tilby noen nå. Da hadde det blitt ganske kaldt i Europa til vinteren da det er Norge som nå redder Europa. Tenk litt over det MdG tenk litt over det, sa han. Og det var et VELDIG godt poeng.

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Europa kan få billigere gass mot at vi trer ut av ACER. Det burde de godta. 

• Liker 8
Skrevet
lille pille skrev (Akkurat nå):

Europa kan få billigere gass mot at vi trer ut av ACER. Det burde de godta. 

Du skjønner ikke hva ACER er i det hele tatt ser jeg.

Billig Facebook poeng

• Liker 1
Skrevet

Europa får se seg selv i speilet og innrømme at de ikke har satset på gass produksjon som både Danmark/England/Nederland hadde for bare 10-12 år siden.

De har latt "den grønne revolusjonen" ta over og erstatte sikker kraft produksjon som kull/gass/Atom med mindre konstante og variable kilder primært vind og sol energi.

Den skitne gass produksjonen har de "outsourced" til Russland og nå ser de nedsiden på å stole på autokratiske land for noe så viktig som strøm/varme.

På 90 tallet solgte Norge gass til EU på lange kontrakter med fast pris, men siden gass prisen gikk i bånn på 2000/2010 tallet krevde EU en markeds styrt avtale som gav lavere gass priser som Norge måtte godta. Selvfølgelig møtte de seg selv i døra her også da nå prisene er som EU ønsket det markeds styrt.

Norge har investert 100 vis av milliarder i gass produksjon og opprett holdt den, noe EU absolutt ikke har gjort grunnet lave gass priser historisk.

EU oppfører seg historieløse og må ta ansvar for sine egne avgjørelser, men politikere er like overalt de ønsker å bli ved makten, kanskje det er på tide at noen Europeiske ledere tar hatten og går av for de har feilet fullstendig på energi politikken.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

https://www.nrk.no/urix/eu-vil-ha-et-tak-pa-gasspriser-1.16103160 

Ser ut til at EU får viljen sin. Vet ike hvorfor vi er så ynkelige under forhandlinger at vi bare gir etter 

Det var EU som valgte å gå over til spottpris og vekk fra lengre avtaler. 

Synes det er spesielt utidig av EU og press Norge på dette punktet samtidig som mange EU land Nerderland Storbritania og Sveit har gjort til sin buisniss model og la de som har mest blant og lure unna sore summer fra beskatning. 

Dette gjør ikke bare at vi mister de potensielle intekten som vi kunne ha fått med dagens skttesystem, men også at skattene på de rikeste er unaturlig lave i et forsøk på å unngå at de flagger ut. 

Men tydeligvis skal de aktiv jobbe for at folk skal kunne nndra store formuer for beskatning og også nekte å betale en markeds pris på det vi selger. 

Tror heller ikke energiprisene i Europa vil bli så mye lavere vist Norge går med på en slik avtale, da Europa fremdeles vil ære avhengig av å importere energi fra andre levrandører. Vist jeg husker riktig står Norge bare for rundt 1/3 av energi importen EU har behov for. 

Samtidig er det ikke helt sant at Norge tjener på denne krisen da jeg mener at oljefondet har tapt mer penger i denne perioden enn det vi har fått i økte skatteinnttekter. 

Endret av Tt12
  • Liker 9
Skrevet
NakenPanda skrev (2 timer siden):

Europa får se seg selv i speilet og innrømme at de ikke har satset på gass produksjon som både Danmark/England/Nederland hadde for bare 10-12 år siden.

De har latt "den grønne revolusjonen" ta over og erstatte sikker kraft produksjon som kull/gass/Atom med mindre konstante og variable kilder primært vind og sol energi.

Den skitne gass produksjonen har de "outsourced" til Russland og nå ser de nedsiden på å stole på autokratiske land for noe så viktig som strøm/varme.

På 90 tallet solgte Norge gass til EU på lange kontrakter med fast pris, men siden gass prisen gikk i bånn på 2000/2010 tallet krevde EU en markeds styrt avtale som gav lavere gass priser som Norge måtte godta. Selvfølgelig møtte de seg selv i døra her også da nå prisene er som EU ønsket det markeds styrt.

Norge har investert 100 vis av milliarder i gass produksjon og opprett holdt den, noe EU absolutt ikke har gjort grunnet lave gass priser historisk.

EU oppfører seg historieløse og må ta ansvar for sine egne avgjørelser, men politikere er like overalt de ønsker å bli ved makten, kanskje det er på tide at noen Europeiske ledere tar hatten og går av for de har feilet fullstendig på energi politikken.

Vel. Et annet moment er jo at et Norge som er viktig for Europa er en fordel sikkerhetspolitisk. Hvis Norge er en av færre leverandører av gass til kontinentet, så er vi mer sårbare militært. 

• Nyttig 1
Skrevet
Tt12 skrev (2 timer siden):

https://www.nrk.no/urix/eu-vil-ha-et-tak-pa-gasspriser-1.16103160 

Ser ut til at EU får viljen sin. Vet ike hvorfor vi er så ynkelige under forhandlinger at vi bare gir etter 

Det var EU som valgte å gå over til spottpris og vekk fra lengre avtaler. 

Synes det er spesielt utidig av EU og press Norge på dette punktet samtidig som mange EU land Nerderland Storbritania og Sveit har gjort til sin buisniss model og la de som har mest blant og lure unna sore summer fra beskatning. 

Dette gjør ikke bare at vi mister de potensielle intekten som vi kunne ha fått med dagens skttesystem, men også at skattene på de rikeste er unaturlig lave i et forsøk på å unngå at de flagger ut. 

Men tydeligvis skal de aktiv jobbe for at folk skal kunne nndra store formuer for beskatning og også nekte å betale en markeds pris på det vi selger. 

Tror heller ikke energiprisene i Europa vil bli så mye lavere vist Norge går med på en slik avtale, da Europa fremdeles vil ære avhengig av å importere energi fra andre levrandører. Vist jeg husker riktig står Norge bare for rundt 1/3 av energi importen EU har behov for. 

Samtidig er det ikke helt sant at Norge tjener på denne krisen da jeg mener at oljefondet har tapt mer penger i denne perioden enn det vi har fått i økte skatteinnttekter. 

Så enig.

Gassmangelen i Europa er jo komplett selvforskyldt. De kunne sikre seg langsiktige og forutsigbare kontrakter og leveranser men valgte heller å gamble og kjøpe billig russisk gass til spotpris. Eller de kunne virkelig satse tungt på fornybar men gjorde ikke det heller.

Nå har Putin skrudd igjen gassleveranser. Norge produserer for alt de kan, har økt produksjon med 10%. All økning i produksjon går kun til Europa. Jeg ser ingenting galt med at man får betalt, det er jo EU som var så opphengt i markedsmekanismer og at man ikke skal blande seg for mye. De har ikke tatt høyde for kriser og spekulasjon og nå må de ta regningen.

Er det noen av de andre gassleverandører blitt spurt om veldedighet? USA, Qatar? Nei. Men Norge, nordens sjeiker, de skal punge ut. Inn i oljefondet hvor pengene hører til.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Capt. Obvious skrev (2 timer siden):

Vel. Et annet moment er jo at et Norge som er viktig for Europa er en fordel sikkerhetspolitisk. Hvis Norge er en av færre leverandører av gass til kontinentet, så er vi mer sårbare militært. 

Har jeg misforstått eller er det ikke derfor vi er med i Nato? Eller mener du at Europa trenger ekstra motivasjon i form av gass for å forsvare oss hvis Russland angriper Norge? I så fall, stakkars medlemmer som er fattigere og uten strategiske ressurser.

• Liker 4
Skrevet

Syns det er greit at Norge kan bidra litt til EUs solidaritetsfond. Dette er penger som utbetales til folk med høye gass- og strømpriser. Vi tjener jo godt på gasseksporten. 

Men da skal vi ha gjenytelser. Vi nordmenn betaler vesentlig mer enn en generell EU-borger for alt fra øl, vin, bil, byggekostnader, hushjelp, matvarer og det meste mellom himmel og jord. 

Så så lenge Von den Leyen kan friste meg med en BMW M4 og den kommende svenske statsministeren hver eneste måned sender meg en stor boks med fersk snus er det helt greit for meg at vi setter fastpris på gass. 

Men ikke før

• Liker 1
Skrevet
Daraya skrev (41 minutter siden):

Har jeg misforstått eller er det ikke derfor vi er med i Nato? Eller mener du at Europa trenger ekstra motivasjon i form av gass for å forsvare oss hvis Russland angriper Norge? I så fall, stakkars medlemmer som er fattigere og uten strategiske ressurser.

Ja, vi er med i NATO, men det er jo en allianse vi heldigvis ikke har hatt bruk for, og forhåpentligvis får man jo ikke det. Men det skader ikke med ekstra motivasjon ovenfor våre allierte. For hvis krig først skulle bre seg utover i Europa, så er det ikke sikkert at NATO kan prioritere et mindre land som Norge, uten at det er noen strategiske ressurser i landet. Å være en av noen som leverer energi er en slik strategisk ressurs. 

Skrevet
Adobyen skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke hva MDG-Lan gjorde der. Hun var i overkant emosjonell, viftet febrilsk rundt seg for å dekke for manglende argumenter. Den andre unge dama fra Europeisk ungdom eller hva det var var en smule mer saklig, men like dårlig å argumentere for seg.

Motparten vant med flere lysår avstand. Jeg likte spesielt godt han som var på skjerm og kommentatoren fra Dag og tid. De argumenterte godt og forklarte godt. 

Det er bra at Norge tjener penger, men disse pengene går ikke til folket. Det er der det skurer. Nordmenn burde hatt maks 50 øre kwt pris med så god fortjeneste. 

Heldigvis er det ikke Støre som bestemmer dette som han selv har sagt. Ellers ville MDG fått viljen sin.

Norge skal selvfølgelig hjelpe Ukraina med en del av disse pengene, men Norge skal selvfølgelig ikke gi penger til Tyskland, Storbritannia og andre rike industriland i Europa som selv har valgt å sette seg i denne posisjonen nå. 

Når det gjelder MDGs ønske om å avvikle oljeindustrien, så hadde MDG faktisk vedtatt følgende:

«redusere utvinningstempoet på eksisterende olje- og gassfelt med 50 prosent innen 2020, med sikte på å avvikle petroleumsvirksomheten fullstendig innen 20 år».

De skjønte etterhvert at dette får de aldri støtte hos befolkningen for og endret ordlyden etterhvert til

«stanse åpning av nye olje og gassfelt på norsk sokkel og starte en gradvis og planmessig utfasing av petroleumsvirksomheten over en 15-årsperiode»

men det er helt sant at MDG ønsker å ta livet av oljeindustrien og kaste bort oljepengene på meningsløse ting. Avvikle og utfase er i bunn det samme.

Nå som hele Europa har gjort seg avhengig av norske olje og gas, er det plutselig MDG som skal redde dem ved å gi dem pengene Norge tjener på det. Han som var på skjerm satt MDG virkelig på plass.

Det står jo også her: https://www.mdg.no/utfasing_av_oljen

• Gjennomføre en gradvis, forutsigbar og planmessig utfasing av petroleumsvirksomheten innen 2035.
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Forfriskende med han fra borreplatformen og industri partiet, praktiker, tror vi trenger flere slike i styre og stell.

• Liker 8
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...