Gå til innhold

Har man rett på lønn for hver påbegynte halvtime?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber deltid i butikk. Arbeidstiden er definert til butikkens åpningstid, men vi må jo være der litt før åpningstid og kanskje i snitt 10-20 minutter etter at det er stengt pga kunder eller bare vanlige stengerutiner og oppgjør. Det betyr jo at jeg jobber gratis nesten en halvtime hver vakt. Jeg tjener ikke så bra som butikkansatt at jeg føler at jeg har råd til å jobbe gratis hvis dette ikke er noe som er vanlig/pålagt.

Jeg har hørt at man har rett på lønn for hver påbegynte halvtime, er det riktig? Altså hvis butikken stenger 19, og jeg bruker 15 min på å stenge ned, så har jeg rett på betaling til 19.30?

Jeg kan ikke se at det står noe om dette i kontrakten, eller i arbeidsmiljøloven. Når jeg googler så finner jeg masse forskjellige svar. 

Noen som vet hva jeg har krav på? Eller om det finnes noe som er «vanlig» at man gjør? Det er min første skikkelige jobb, så jeg vet ikke så mye 😊 Håper noen kan hjelpe!

Anonymkode: 120ac...32e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Står vel noe om dette i tariffen.

Anonymkode: f0d9b...3db

Skrevet

Jeg vet ikke hva du har krav på, men da jeg jobbet i kiosk for endel år siden, da fikk vi betalt 30 minutt over stengetid. Den tida trengte vi til å ta kassaoppgjør, vaske gulvet osv. 

Anonymkode: cd6b1...6b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...