Gå til innhold

Regnes spotting som 1. dag i ny syklus?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk mensen i dag, men på begynnelsen er det jo bare spotting egentlig (det er vel det når det er lite mens?) FF og Ovusoft regner ikke dette som første dag i ny syklus. det kan jo hende at det forandrer seg senere, men skal jeg regne at siden mensen begynner i dag, at jeg har en lutealfase på 7 dager? Altså frem til i dag? skjønner dere hva jeg mener? :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du regner ikke en dag med spotting som mens, men dersom mensen kommer "skikkelig" i løpet av dagen, så rgner du det likevel som dag 1.

Dersom du har en luatealfase på bare 7 dager, så er det et problem du burde ta opp med legen din, dersom det gjentar seg.

Hadde en luatealfase på bare 8 dager selv første gangen jeg hadde EL etter p-pillerslutt, men den var 14 dager gangen etterpå. (flere ganger enn det har jeg ikke hatt EL, så jeg vet kke hva den stabiliserer seg på...)

Skrevet

Men dette med tempraturmåling for å finne ut når jeg har EL, er det en metode som leger også tror på og støtter? Eller må jeg i tillegg ha vært prøver i 2 år eller noe for å "bevise" at jeg ikke blir gravid?

Skrevet

Noen leger oppmuntrer til temperaturmåling, og mener dette er en fullverdig metode for å påvise EL, mens andre leger ikke synes dette er bra nok i det heletatt.

Jeg har selv erfaring med dette.

Min gynekolog gjennom utredning for barnløshet var ikke int i å se på tempskjema i det heletatt, fordi det ikke beviste noe.

På St.Olavs ble mine tempeskjema lagt vekt på for å bekrefte min diagnose.

Vet også at andre klinikker og gynekologer som driver med utredning for UFB (ufrivillig barnløshet) oppmuntrer til at kvinnen skal drive med temping i 3 mnd for å se om hun har EL, før videre utredning settes i gang.

Skrevet

I "legeboka mi" (sånn der "huslege- bok) står det under ufrivillig barnløshet at man når man ahr prøvd i en iten evighet (1-2 år) går til legen, og da oppfores man til å måle tempen i 1-3 måneder, visstnok.... Så den legen som ahr skrevet den boka er i alle fall tilhenger av det. Men det gjelder sikkert ikke alle.

Skrevet

Jeg kan jo si at jeg har vært prøver i to år da, dersom det problemet dukker opp :sjarmor: Men jeg får se hvordan det går over flere sykluser nå først da. Men det er jo veldig teit hvis man må vente i to år, hvis man vet at man har for kort lutealfase.. Vi har jo latt være å bruke prevansjon i to år nå, og latt være å ha sex eller brukt kondom en periode hver måned der jeg trodde jeg hadde EL... som nå viser seg at er 1,5 uke etter at jeg trodde den var.. så vi har jo hatt ubeskyttet sex mange ganger på de dagene EL faktisk viser seg å være.. Jeg har jo mistenkt at det måtte være noe, siden vi ikke har blitt gravid på den tiden. Er egentlig litt lettet av at det "bare" er for kort lutealfase.. håper hvertfall ikke at det er noe mer :) .

Skrevet

Dersom man VET at det er noe galt, så bør man jo kunne søke hjelp før det er gått et år ja, og ia lle fall før det er gått to.

for å si det sånn: Om mine sykluser fortsetter å være så på vidden som den er nå, når tiden kommer til prøving og denslags er det lite aktuelt å prøve i et år før jeg kontakter legen. Jeg har nemlig ikke eggløsning, og da er det jo ikke vits i å prøve i et år... Kan si at jeg har "prøvd" i 9 måneder allerede jeg da. Har jo bare hatt EN el på denne tiden. Og akkurat da var vi faktisk "uforsiktige i de rette dagene" fordi vi antok den også var uten EL (etterosm EL ikke inntraff før jeg hadde passert 45 dager, og vi hadde vært gjennom mange sykluser uten EL allerede)

Ja, vi har jo ikke hatt ubeskytta sex i 9 måneder, for jeg slutta ikke med p-pillene for å lage barn, men vi kunne likegodt ha hatt det, for jeg har jo ikke hatt EL mer enn den ene gangen. Lite aktuelt at jeg skal vente i et år med aktiv prøving dersom syklusene ikke er i orden innen den tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...