Gå til innhold

Hvordan takle at barnet har begynt å lyve?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en 9 åring som i alle år har vært veldig opptatt av rett og galt, og at han skal gjøre det som er rett..

Jeg har jo tenkt at det vil vel ikke vare at han er så snill og «enkel». I går og i dag tok jeg han i å lyve for meg. Han har sneket på bussen for å slippe å gå hjem fra skolen. Og sagt til meg at han gikk hjem. 
Jeg lurte på hvor han ble av, så sjekket hvor han befant seg på telefonen. Derfor jeg vet han tok bussen.

En ting er at han lyver, men han har også tatt bussen uten å betale. Som er ulovlig. I går og i dag latet jeg som ingenting, for å se om han dro dette videre. 
Litt usikker på hvordan jeg skal ta dette videre. Ønsker jo at vi skal kunne stole på hverandre.

Husker jo selv som barn at jeg titt og ofte løy for mine foreldre 🙈 

Noen som har tips og erfaringer? 

Anonymkode: 00a00...a5d

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du høres ut som en veldig god forelder! Det jeg ville ha gjort var å egentlig spørre rett ut, og om det blir en konflikt vil det være noe han kan huske på (slik at det ikke gjentar seg). Det er viktig å "ta dem" innimellom, for at det ikke skal fortsette. Vet det høres veldig vanskelig og sårt ut, men samtidig kan det være det som kan hjelpe videre. Ærlighet er jo det som må til for at ting skal holde. Små og hvite løgner har alle barn og det er selvfølgelig lov, men bare pass på at de ikke utvikler seg til noe større og mer alvorlig.😊 Lykke til!

Skrevet (endret)

Her så hadde jeg pratet med bussen, forklart situasjonen og faktisk spurt bussjåføren om han skremme guttungen til å ikke gjøre det igjen. 

For eks. Sjåføren «tilkaller» en kontrollør som vet om situasjonen og kan lage en scene. Foreldrene blir tilkalt og du blir super skuffet. 

Endret av Kenelz
Skrevet
Kenelz skrev (55 minutter siden):

Her så hadde jeg pratet med bussen, forklart situasjonen og faktisk spurt bussjåføren om han skremme guttungen til å ikke gjøre det igjen. 

For eks. Sjåføren «tilkaller» en kontrollør som vet om situasjonen og kan lage en scene. Foreldrene blir tilkalt og du blir super skuffet. 

Det er ikke The Truman show dette her. Tror du det står masse statister klar for å lage et lurveleven?

Anonymkode: 214f2...0eb

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet

Be bussjåfør om og spør guttungen om han har billett? Uten at guttungen vet at du har bedt bussjåføren om dette. 

Skrevet
On 11/9/2022 at 11:57 PM, AnonymBruker said:

Det er ikke The Truman show dette her. Tror du det står masse statister klar for å lage et lurveleven?

Anonymkode: 214f2...0eb

Faen du innbiller deg om? Så klart går det an å høre med bussjåføren om å reagere. 

Skrevet
Kenelz skrev (35 minutter siden):

Faen du innbiller deg om? Så klart går det an å høre med bussjåføren om å reagere. 

Ja, EN person som faktisk er på jobb og kjører bussen. Dra inn andre folk, er jo ikke mye vits i. 

Nei, be bussjåfør om så enkelt så om guttungen har gyldig billett. Tror ikke han sniker på bussen igjen. 🙈

• Liker 2
Skrevet

Gi guttungen penger så han kan ta bussen lovlig. Problem solved!

Anonymkode: f87a1...2a5

• Liker 1
Skrevet
Kenelz skrev (På 9.11.2022 den 23.00):

Du er klar over at hun da må betale boten, eller? 

Anonymkode: 5e6e0...fbe

• Liker 1
Skrevet

Tok en alvorlig prat med datteren tidlig. Poengterte, er du ærlig, så skal jeg ikke bli sint eller gi straff. Ærlighet går foran alt. Hos oss har det fungert. Hun har gjort dumme valg noen ganger, ikke alltid fulgt alle regler, helt naturlig som barn, men, har alltid vært ærlig med meg. 

• Liker 1
Skrevet

Trygghet er viktig. Barnet må trygges på at dere ikke blir sinte hvis det er ærlig. En prat om rett og galt og konsekvenser er helt ok men ikke kjefting.

Anonymkode: 5bd49...e44

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Du er klar over at hun da må betale boten, eller? 

Anonymkode: 5e6e0...fbe

Ikke nødvendigvis! Min mor har gjort det samme mot min søster bare i butikktyveri. Fikk ingen anmeldelse eller barnevernet i nakken. 

Skrevet

Ikke bare spionerer du på barnet ditt med mobilen, men folk på forumet mener du skal lage et komplott for å sette barnet i forlegenhet og skremme det?! 

Vet barnet at det blir overvåket digitalt?

Begge deler virker langt mer uærlig en barnet som unnlater å fortelle om bussturen. Busskort eller busspenger virker som en god ide. 

Anonymkode: b7f0a...390

Skrevet

Vi er veldig på å forklare at når ungene ikke er til å stole på, så mister de tillit. Og tillit er det de trenger for å få rettigheter hjemme. 

Hvis de ikke forteller sannheten. (Og jeg VET 100% sikkert at de ikke gjør det) så betyr det at de de sier ikke kan stoles på, og jeg må sjekke alt selv. 
(Har du gjort leksene? Ja! La meg se dem!  Var du flink til å gjøre lekser da du var hos Ida? JA! Jeg sjekker med mor til Ida. ) 

Hvis de ikke går dit de skal når de skal, så er de åpenbart ikke store nok til å gå alene, og må følges. (Skal love det er kjipt når du er 12-13år) 

Klarer du ikke å lage mat til deg selv når du er alene? Nei, da må du ha barnevakt som kan passe på at du spiser.

Om de derimot oppfører seg ordentlig, så bygger de tillit. Da tror vi det de sier, og ettersjekker ikke. De får også mer frihet under ansvar, og stort sett så virker det som om det er det de ønsker seg. 

Vi gir dem alltid mulighet til å innrømme det om vi vet de har gjort noe galt da. Og det er formildende omstendigheter om de innrømmer noe, kontra å bli tatt i både å gjøre noe de ikke får OG å lyve om det etterpå. 

Anonymkode: 2b296...08a

Skrevet

Det er en veldig normal og ikke minst viktig del av utviklingen til barn at de begynner å lyve. Les litt om barn og lyving. 

Anonymkode: 07c2b...354

Skrevet

Dette er så enkelt at barnet vil ta bussen sammen med sine klassekompiser. 
Barnet er kommet opp i en alder at de gjerne vil definere seg sjøl gjennom å gjøre dom de andre. 
Prat med barnet og hør om hvorfor det falt for fristelsen å bløffe litt om den bussen som  ble for fristende. 
Busskort eller hur? 

Anonymkode: 6223d...bf6

Skrevet
Helene skrev (14 timer siden):

Tok en alvorlig prat med datteren tidlig. Poengterte, er du ærlig, så skal jeg ikke bli sint eller gi straff. Ærlighet går foran alt. Hos oss har det fungert. Hun har gjort dumme valg noen ganger, ikke alltid fulgt alle regler, helt naturlig som barn, men, har alltid vært ærlig med meg. 

Hadde ei venninne som også sa at hun ikke skulle bli sint, men ungene hennes fant på ugagn og fanteri og inrømte det og da kunne hun ikke bli sint eller straffe. Så venninna mi gikk på en smell der. 

Jeg innbildte barna mine at jeg var tankeleser og at det var nytteløst å lyve for meg, for jeg ville alltid vite om de snakket sant. Av en eller annen grunn har alle mine tre trodd på meg og så langt jeg vet så har de alltid vært ærlig med meg. 

Jeg er enig at ærlighet er viktigst. 

Anonymkode: fe27b...34d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...