Gå til innhold

Hjelp, hva er streken på neglen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har hatt den streken her på neglen nå i over et år kanskje to også. Innimellom gjør den vondt. Jeg nevnte det til legen i forbindelse med et legebesøk av annen grunn, da sa han at det kan vær en skade f.eks fra klemming ol. Men jeg veit ikke om at det har skjedd med denne fingeren. Det er uansett over et halv år siden jeg var med legen da jeg nevnte det, steken er likens og den gjør vondt av og til. Jeg lurer på hva den kan komme av, noen forslag? Og hva bør jeg gjøre for å få vekk streken og å få fingeren til å slutte å verke?

A6CE3F4B-5870-4815-B666-FA7A47079AA3.jpeg

307FEE30-577A-48BD-B5AA-4265A8243231.jpeg

BD58FB0E-352C-4B3A-B7CD-CAD10CC0DA5B.jpeg

Endret av Anonymt00
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fenomenet heter visst Melanonychia.

Anonymkode: b9a8d...3f7

Skrevet

Jeg har samme strek på et par av mine negler. Kan være alt fra vitaminmangel, til stoffskifte, til kreft, til ingenting, til skade på negl osv. Hvis du har en autoimmun sykdom så er slike streker vanlige også. 

Anonymkode: 035f9...707

Skrevet

Du har kreft. Du er nødt til å ta kontakt med fastlegen din.

Anonymkode: c4964...0b4

Skrevet

Hvor gammel er du? 

Det kan i verste fall være kreft. Bestill time for å sjekke det snarest! 

Anonymkode: a668b...ddd

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du? 

Det kan i verste fall være kreft. Bestill time for å sjekke det snarest! 

Anonymkode: a668b...ddd

22

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at det skrikes opp om kreft her, og skremmer opp ei ung jente. Såvidt jeg kan se så er ikke streken svart, og da kan det være eks. en skade. Men uansett ts, så må du oppsøke lege for det. 

Anonymkode: 7cbf4...c7b

• Liker 12
Skrevet

Du har sikkert bare klemt neglen litt.

Anonymkode: f726e...d24

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du har kreft. Du er nødt til å ta kontakt med fastlegen din.

Anonymkode: c4964...0b4

😒

Anonymkode: 3ce0d...76f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg synes ikke det er greit at det skrikes opp om kreft her, og skremmer opp ei ung jente. Såvidt jeg kan se så er ikke streken svart, og da kan det være eks. en skade. Men uansett ts, så må du oppsøke lege for det. 

Anonymkode: 7cbf4...c7b

Ja, streken er rød og har vært det siden jeg fikk den. Har vegret meg for å ta kontakt med lege pga en liten finger (i tillegg til at han bare avfeide det når jeg nevnte det for et halv år siden), men får ta kontakt igjen nå. 

Endret av Anonymt00
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har sikkert bare klemt neglen litt.

Anonymkode: f726e...d24

Det er godt mulig det har skjedd, selv om at jeg ikke vet om det😊 Derfor jeg har unngått å ta kontakt med lege bare pga en finger liksom, men igjen tenker jeg at burde fingeren da etter så lang tid verke nesten som negelbitt (selv om det er bare av og til) etter 1-2 år, åsså er streken enda der?

Skrevet

Dra til legen du. Dette bør sjekkes! 
Legger ved et tidligere innlegg herfra, dette var kreft. Trenger ikke være det i ditt tilfelle, men sjekk det for sikkerhets skyld.

Anonymkode: 85d55...a4b

Skrevet

Jeg har lik strek, som gir smerter og kan splitte negelen, og det er pga klemmeskade og permanent skade på neglesengen. Hvis legen din har undersøkt og vurdert risikofaktorer, så kan du slå deg til ro med det

Anonymkode: 5dacf...22d

• Liker 2
Skrevet

Slike steker må tas på alvor ❤️ Hør med legen. 

Anonymkode: edcc2...cde

• Liker 1
Skrevet
Anonymt00 skrev (På 14.9.2022 den 11.56):

Det er godt mulig det har skjedd, selv om at jeg ikke vet om det😊 Derfor jeg har unngått å ta kontakt med lege bare pga en finger liksom, men igjen tenker jeg at burde fingeren da etter så lang tid verke nesten som negelbitt (selv om det er bare av og til) etter 1-2 år, åsså er streken enda der?

Hvis han ikke tar slikt alvorlig, bør du bytte lege. Det kan være kreft, men det kan også være noe helt uskyldig.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sikkert det er noe, men en svart strek på neglen mener jeg å ha lest at er en type føflekk-kreft. Ville uansett bedt om en utredning. 

Anonymkode: ca1b3...312

Skrevet

Skade fra klemming burde jo blitt bedre på 1-2 år?? I tillegg gjør det vondt. Nei, jeg ville nok fått meg en time hos en annen lege. Pass på at du får med hvor lenge det har vært sånn, at det gjør vondt og at du ikke kan huske å ha klemt fingeren.

Anonymkode: 46743...036

Skrevet

Traume kan endre vekstmønsteret og det kan være årsaken, men jeg ville absolutt sjekket det opp med en hudlege. Om hudlege konkluderer med at det ikke er noe farlig så kan en fotterapeut hjelpe deg på samme måte som de ville gjort på en tånegl.

Anonymkode: 8e3ae...3d8

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar, skal bestille meg en legetime etter helgen så jeg får sjekket det opp sikkelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...