AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Har tenkt å starte å jobbe i butikk eller på hotell etter ungdomsskole. Noen gjør karriere og går opp i gradene. Er det noe jeg kan gjøre for å bli lagt merke til eller er det noen som er naturtalenter og bare de går gradene opp. Anonymkode: edf1d...e6b
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Ikke gjør det. Gå videregående samtidig som du jobber. Etter dette bør du ta EM bachelor. Utdanning kan kombineres med relevant jobb. Anonymkode: a3c4c...7e8
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Du får ikke en skikkelig stilling i butikk eller hotell med som 16-åring med kun ungdomsskole. Minste krav er hos de aller aller fleste ferdig videregående. Kan få noe før men det er kun hjelp på gulvet noen timer i uka. Det er så mange søkere, selv til de små stillingene, at du hadde ikke blitt vurdert engang hos oss Anonymkode: 3076b...00b 2
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #4 Skrevet 14. september 2022 Vurder enten yrkesfag for å få fagbrev innenfor bransjene, eller noe med økonomi og ledelse. Hotellfagskolen er ett godt alternativ etter videregående, eller noe rettet mot ledelse. Og prøv få relevante deltidsjobber ved siden av skolen. Det kan være vanskelig få deltidsjobber som ungdom, så tenk bredt i starten. Noe som er veldig viktig for butikk/hotell er kundeservice og kundebehandling. Så om du ikke får jobb i butikk eller på hotell, se etter noe som innebærer å jobbe med kunder. Ønsker du bli sjef for f.eks Elkjøp, så vil det kunne være like relevant å jobbe i en klesbutikk, kiosk eller kafe for å komme deg ut i arbeidslivet og begynne få erfaring. Jeg ga meg etter å ha jobbet som førsteresepsjonist på hotell, tidlig i tyveårene. Men jeg startet i oppvasken, gikk videre til å få servere, og fikk spørsmål om å jobbe litt i resepsjonen etter hvert, fordi jeg allerede kjente hotellet, og ledelsen kjente meg. Jeg beviste allerede i oppvasken at jeg hadde stå-på-vilje, og taklet fysisk arbeid. Som servitør fikk jeg bevist at jeg kunne yte god service og alltid smile i møte med gjestene. Anonymkode: aa41c...b2e 1
Miss91 Skrevet 15. september 2022 #5 Skrevet 15. september 2022 Jeg gikk to år på vgs, ikke relevant linje for hotell. Begynte som oppvaskhjelp da jeg var 13, har jobbet meg oppover. Begynte på et større hotell da jeg var 19, jobbet meg oppover i gradene. Det har vært, og er fortsatt, mye hard jobbing. Ble etter hvert shift leader, avdelingsleder og så avdelingsleder for to avdelinger til. Du må virkelig like jobben om du ønsker dette, og du må være forberedt på alt annet enn 8-16. du må bevise at du står stødig i stormene, og at du har evne til å snu om kjapt på små og store ting. Vil uansett anbefale deg å fullføre vgs og feks hotellhøyskolen, men du blir nok ikke bare ansatt som leder uten relevant erfaring fra gulvet. også må jeg si at jeg anbefaler bransjen om du virkelig har lyst. Om du er ute etter en jobb bare for å få lønn bør du prøve noe annet. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #6 Skrevet 15. september 2022 Jeg kjenner faktisk en som arbeidet deltid eller sommer-jobber ved restaurant eller hotell i løpet av ungdomsskolen. Rett etterr ungdomsskolen fikk hun fast arbeid som oppvask-hjelp ved en restaurant, men han hjalp også til med å for eksempel dekke på bord i spisesalen eller annet arbeid hvis det var veldig mye annet som var nødt til å gjøres. Etter noen få år med dette fikk hun en bedre stilling, og ble etter hvert utnevnt til assisterende kjøkkensjef. Men dette tok jo selvfølgelig mange år med veldig hardt arbeid for å komme dit. Men alt er selvfølgelig mulig. Anonymkode: 1d7b0...e91
Mt3 Skrevet 15. september 2022 #7 Skrevet 15. september 2022 Det er ekstremt få om noen stillinger som kan gå gradene etter kun fullført ungdomsskole nå i dag. Alt krever kursbevis eller skolegang. I dag skal en ha dokumentasjon på hvert enkelt verktøy/maskin du kan håndtere. Men for all del, om du er skolelei så søk jobb som ekstrahjelp allerede nå, så ser du om det yrket er noe for deg og finner ut hvilken skole som eventuelt kan være nyttig bakgrunn. 1
Gjest ti10 Skrevet 15. september 2022 #8 Skrevet 15. september 2022 De bransjene du nevner, er nok der det er enklest å jobbe seg oppover, men som mange her sier, bør du satse på deltidsjobb ved siden av videregående etter ungdomsskolen. De som går gradene og jobber seg oppover, er de som er gode arbeidstakere, jobber hardt, er effektive og grundige, tar initativ, ser hva som skal gjøres, gjør også drittjobbene frivillig, er positive og serviceinnstilte, både med kunder/gjester og kolleger.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Dere som tror TS mener hun skal droppe VGS helt, og begynne jobbe fulltid som 16-åring... hvor leser dere det? Mener dere at det er helt utenkelig at noen ønsker jobbe ved siden av skolen, siden dere antar "starte jobbe etter ungdomskolen" kun kan bety "slutte på skolen og bli en dropout" ? Jeg synes det er helt fantastisk at TS faktisk har karrieremål i livet allerede så tidlig, og ønsker starte på veien mot det målet allerede etter ungdomskolen. Anonymkode: aa41c...b2e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 22.29): Du får ikke en skikkelig stilling i butikk eller hotell med som 16-åring med kun ungdomsskole. Minste krav er hos de aller aller fleste ferdig videregående. Kan få noe før men det er kun hjelp på gulvet noen timer i uka. Det er så mange søkere, selv til de små stillingene, at du hadde ikke blitt vurdert engang hos oss Anonymkode: 3076b...00b Det må være veldig individuelt da. Det stemmer ikke med noen av de butikkjedene jeg har jobbet i, og det har aldri vært færre søkere og vanskeligere og få folk på jobb enn nå. Kom med energi, arbeidslyst og lyst på og jobbe deg opp… hadde ansatt denne 16 åringen. Anonymkode: a75ce...66e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Bli kompis med sjefene. Det er det aller, aller viktigste. Uansett hvor mye du jobber og hvor flink du er, så kommer du aldri videre hvis ikke du er godt likt av sjefene. Anonymkode: 54019...5f3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Still opp, si ja til ekstravakter, ta initiativ, jobb når du er på jobb, vis interesse, spør, vis til resultater.. du trenger ikke og være et naturtalent , hardt arbeid og en god lagspiller funker fortsatt. anbefaler som andre at du jobber ved siden av vgs, men er du drittlei skole kan et år i jobb lære deg ganske mye det og. Anonymkode: a75ce...66e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): hardt arbeid og en god lagspiller funker fortsatt. Anonymkode: a75ce...66e Er litt usikker på akkurat det. Anonymkode: 54019...5f3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #14 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 22.17): Har tenkt å starte å jobbe i butikk eller på hotell etter ungdomsskole. Noen gjør karriere og går opp i gradene. Er det noe jeg kan gjøre for å bli lagt merke til eller er det noen som er naturtalenter og bare de går gradene opp. Anonymkode: edf1d...e6b Skal en klatre i de bransjene,så må en rett og slett bare gjøre en god jobb og vise at en er til å stole på. Om en ender opp som hoteldirektør,så er det egentlig ingen fin jobb.......de som er butikksjefer på kiwi tjener mer enn hoteldirektører. Hoteldirektør høres bare fint ut.....mye jobb,mye dritt og dårlig betalt lederjobb. Anonymkode: 17875...23a
umAxa Skrevet 15. september 2022 #15 Skrevet 15. september 2022 (endret) I din alder er det nettverk og rykte som teller som setter kursen mot fremtiden. Nettverk betyr at personer husker deg, og rykte betyr at du fremstår som den rette personen. For å ekspandere videre så bygger man nettverk ved å møte opp, engasjere seg utenfor rutinene, dugnad og hilser og blir kjent med folk, både høyt og lavt. Man vet aldri hva noen vil gjøre om 5-10år, og plutselig ringer deg opp. Rykte om deg sier seg selv, du har aldri vært for sent ute, du har alltid vært saklig når det teller, og du er en god menneskekjenner og har bevist for andre at du får ting unnagjort. Når noen blir spurt om de kjenner en person til denne stillingen, så vil du at de skal automatisk tenke på deg som kandidat. Fra et pengeperspektiv, vil den som blir ettertraktet og head-huntet ofte sitte i en bedre lønnsforhandling posisjon enn de som sender inn en søknad etter søknad. Lykke til! Endret 15. september 2022 av umAxa 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #16 Skrevet 15. september 2022 Mt3 skrev (7 timer siden): Det er ekstremt få om noen stillinger som kan gå gradene etter kun fullført ungdomsskole nå i dag. Alt krever kursbevis eller skolegang. I dag skal en ha dokumentasjon på hvert enkelt verktøy/maskin du kan håndtere. Men for all del, om du er skolelei så søk jobb som ekstrahjelp allerede nå, så ser du om det yrket er noe for deg og finner ut hvilken skole som eventuelt kan være nyttig bakgrunn. Jo, men dette er en av bransjene det går an. Jeg selv har ingen utdannelse, men etter rundt 10 år i den bransjen så ligger jeg på en millionlønn. Jobbe hardt, ta til seg all lærdom, forstå økonomi og mennesker, kommunisere godt om mål, ha en god leder etc etc. Anonymkode: 89605...a65
Mt3 Skrevet 15. september 2022 #17 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jo, men dette er en av bransjene det går an. Jeg selv har ingen utdannelse, men etter rundt 10 år i den bransjen så ligger jeg på en millionlønn. Jobbe hardt, ta til seg all lærdom, forstå økonomi og mennesker, kommunisere godt om mål, ha en god leder etc etc. Anonymkode: 89605...a65 Så på din arbeidsplass ville dere nå i 2022 ansatt en person som kom direkte fra ungdomsskolen? Skal ikke mange år tilbake før det var vanlig, men nå er det få muligheter rundt om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå