Gå til innhold

La plantene dø pga dyr strøm?😭

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Det sies jo at man kan kle på seg godt slik at man ikke trenger varmeovnen hele tiden. Huset vårt er ikke så godt isolert og jeg frøs litt i dag. Tok på meg genser og tøfler så gikk det fint. Men

Hva skal man gjøre med planter? De har begynt å bli gule pga kulde. Er så lei meg for det. Vi vil vente med å sette på ovn til det blir mer kaldere kanskje rundt okt.

Hva om plantene deres?

Anonymkode: 85549...fe1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei

Det sies jo at man kan kle på seg godt slik at man ikke trenger varmeovnen hele tiden. Huset vårt er ikke så godt isolert og jeg frøs litt i dag. Tok på meg genser og tøfler så gikk det fint. Men

Hva skal man gjøre med planter? De har begynt å bli gule pga kulde. Er så lei meg for det. Vi vil vente med å sette på ovn til det blir mer kaldere kanskje rundt okt.

Hva om plantene deres?

Hvor kaldt er det hos dere? Hvor bor du? 

Anonymkode: 3faa0...819

• Liker 4
Skrevet

Hva med å kjøpe små varmematter som man bruker til dyrking?

Anonymkode: e10fd...91f

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvor kaldt er det hos dere? Hvor bor du? 

Kløfta. Var 19/20 grader i stua der plantene står. 

Blir verre om vinteren når det er rundt -15 ute, huset er ikke godt isolert

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hva med å kjøpe små varmematter som man bruker til dyrking?

Anonymkode: e10fd...91f

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Kan varmematte kanskje hjelpe? 
Koster 239 på Europris, og bruker neppe altfor mye strøm.

https://www.europris.no/p-varmematte-230-v-53x22-cm-190013

Anonymkode: 9f5f6...f44

Har ikke hørt om dette før. Skal finne ut litt mer info om disse mattene :) takk for tips

Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Jeg har rundt 19 - 20 grader i stua når jeg bortreist om vinteren og plantene har ikke dødd av det.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Hva slags planter har du?  Vi har ca 18 grader vinterstid og plantene lever fint

Anonymkode: 0671c...d68

• Liker 4
Skrevet

De fleste planter trives bedre i 19-20 grader enn i høyere temperaturer, spesielt om vinteren.

Anonymkode: 2a5a1...e63

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet

Er du sikker på at de dør pga kulde? 19/20 er jo ikke kaldt egentlig. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Anonym Brukar0 skrev (8 minutter siden):

Jeg har rundt 19 - 20 grader i stua når jeg bortreist om vinteren og plantene har ikke dødd av det.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hva slags planter har du?  Vi har ca 18 grader vinterstid og plantene lever fint

Anonymkode: 0671c...d68

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De fleste planter trives bedre i 19-20 grader enn i høyere temperaturer, spesielt om vinteren.

Anonymkode: 2a5a1...e63

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at de dør pga kulde? 19/20 er jo ikke kaldt egentlig. 

Sist vannet jeg 30 aug. I går tok jeg fingeren nedi jorden og den var tørr så vannet jeg litt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Sist vannet jeg 30 aug. I går tok jeg fingeren nedi jorden og den var tørr så vannet jeg litt. 

Hvilke planter har du? 

Skrevet

Jeg har masse planter og sjeldent mer enn 18-19 grader i ene stua på vinteren, ofte kaldere. De har aldri tatt skade av det. Har mye tropiske planter. Gule blader er ofte tegn på overvanning :)

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

30. august er 2 uker siden, så selvsagt var det tørt. Jeg må vanne hver uke stort sett.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvilke planter har du? 

Dieffenbachia og Aloe vera

Skrevet

Gule blader kan også være tegn på sykdom, infeksjon, at du vanner for sjeldent (planten må spare energi og kvitter seg med blader) eller at den står midt i en luftstrøm / trekk. Så lykke til med å bli klok på de gule bladene 😆

Men ja, plantene kan dø av for lav temperatur. Hvis det f.eks er 16 grader eller mindre om natta. Men det spørs om det ikke er billigere å kjøpe nye planter til våren enn å holde det varmt nok..

Anonymkode: 7bb7e...963

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bor i gammelt hus- senker temp i stie som ikke brukes jevnt og i hele huset om jeg er bortreist over flere dager. Har i årevis hatt ferie inet par uker om vinteren hvor jeg setter temp på 8-10 grader. Har mye planter og de har aldri dødd eller bært preg av å lide over det. Tror nok som mange over her sier at gule blader kommer av noe annet- ikke 29-20 gr. Husk at det også er naturlig at planter skifter blader innimellom- da vil noen bli gule mens du ser det kommer nye innerst. 

Anonymkode: d63c3...5d1

• Nyttig 1
Skrevet

Om du har alocasia for eksempel så kaster de det eldste bladet hver gang de kommer med et nytt. De kan også finne på å gå i dvale på vinteren og da kaster de alt. Bladene blir ofte gule før de dør.

• Liker 1
Skrevet

Legg ut bilde av planten, så kan sikkert noen kyndige planteelskere hjelpe. Min ekspertise begrenser seg til Coleus og knapt  nok det, så noe sikkert svar kan ikke forventes fra min kant. Men andre har sikkert mer kunnskap enn hva jeg har.

Anonymkode: 9f5f6...f44

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...