Drizzt Skrevet 14. september 2022 #61 Skrevet 14. september 2022 Jeg blir alltid veldig nervøs i forkant av timen. Merker pulsen stiger, jeg småsvetter og puster hyppigere og mer overfladisk. Jeg jobber virkelig hardt for å beholde roen, men jeg må alltid ha lokalbedøvelse før en boremaskin nærmer seg tennene mine slik at jeg ikke kjenner noe. Sist måtte jeg trekke en visdomtann som lagde drama og da fikk jeg ''hestedose'' av bedøvelsen ifølge tannlegen. Jeg kjente fortsatt en del, men innenfor smerteterskelen min. Tannlegen måtte gi ny og ny og ny dose fordi jeg kjente veldig på smerten og begynte å bli klar til å dra hjem 😄 Til slutt sa hun ''nå har du fått en hestedose og jeg kan ikke gi deg mer, så jeg håper det funker''. Tannlegetime er noe av det verste for meg. Både stresset i forkant og ikke minst ''ikke spis eller drikk før om 2 timer'' eller den rare følelsen i munnen i timevis etter. Det ødelegger halve dagen for meg. 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #62 Skrevet 14. september 2022 Drizzt skrev (48 minutter siden): Jeg blir alltid veldig nervøs i forkant av timen. Merker pulsen stiger, jeg småsvetter og puster hyppigere og mer overfladisk. Jeg jobber virkelig hardt for å beholde roen, men jeg må alltid ha lokalbedøvelse før en boremaskin nærmer seg tennene mine slik at jeg ikke kjenner noe. Sist måtte jeg trekke en visdomtann som lagde drama og da fikk jeg ''hestedose'' av bedøvelsen ifølge tannlegen. Jeg kjente fortsatt en del, men innenfor smerteterskelen min. Tannlegen måtte gi ny og ny og ny dose fordi jeg kjente veldig på smerten og begynte å bli klar til å dra hjem 😄 Til slutt sa hun ''nå har du fått en hestedose og jeg kan ikke gi deg mer, så jeg håper det funker''. Tannlegetime er noe av det verste for meg. Både stresset i forkant og ikke minst ''ikke spis eller drikk før om 2 timer'' eller den rare følelsen i munnen i timevis etter. Det ødelegger halve dagen for meg. Ja, kjenner meg igjen i det du beskriver. Skulle borre for første gang på mange år og det ble satt skikkelig bedøvelse. Jeg kjente smerter og det ble satt mere bedøvelse. Like smertefullt. Til slutt hadde jeg fått maks dose å kunne ikke få mere. Fortsatt smertefullt. Tannlegen avbrøt hele behandlingen. Det ble besluttet narkose for å få fullført 3 mnd senere. Anonymkode: 378e3...16d
Karma91 Skrevet 14. september 2022 #63 Skrevet 14. september 2022 Tannlegen min ba meg komme inn 30min tidligere så fikk jeg rohypnol, funket veldig fint mot angsten å jeg klarte slappe av under hele timen bare ikke drikk alkohol før oppmøte 🤣
Hespe3 Skrevet 15. september 2022 #64 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men hvorfor et behov for å si at man har en diagnose når man ikke har det? Kanskje det er noe jeg ikke fatter, men i mitt hode så er det vel bra at man ikke har diagnoser? Og hva skal man med leger/psykologer/psykiatere når det tydeligvis er nok at en selv eller en eller annen fremmed på Internett sier at jo du har diagnosen og da har man den? Og hvordan tror du folk reagert om jeg hadde sagt at jeg mener at jeg har kreft og da har jeg kreft? Jo da hadde folk sagt at jeg måtte oppsøke en lege og få dette undersøkt før denne diagnosen kunne fastsettes Anonymkode: b76ce...896 Poenget mitt er at ettersom begrepet tannlegeskrekk er såpass godt innarbeidet i dagligtalen vår, så forbinder ikke folk det med en diagnose. De fleste bruker ikke begrepet tannlegeskrekk for å påberope seg en diagnose de ikke har. Det er strengt tatt ikke en diagnose heller, før man har fått det konstatert av lege og/eller psykolog eller tilsvarende. Som det står i artikkelen som AB#57 sakser fra (min utheving): "En diagnostisk betegnelse for en så sterk angst for tannbehandling at det fyller kriteriene for en fobisk angstlidelse. Odontofobi forveksles ofte med «tannlegeskrekk», et ord som rommer alt fra de som er litt redde til de som har ekstrem angst. Diagnosen må stilles av lege eller psykolog/psykiater og innebærer at man har ekstrem sterk angst og påvirkes av fobien i dagliglivet, sier Margrethe Vika, psykolog på Senter for odontofobi." Og jeg ser fortsatt ikke at du har svart meg på spørsmålet mitt om hvem som bagatelliserer, på hvilken måte, og hvilke konsekvenser det får. 3
Hespe3 Skrevet 15. september 2022 #65 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Så alle i denne trådene som går til angrep på oss som reagerer på at diagnosen Odontofobi bli misbrukt har fått diagnosen hos en psykolog eller en psykiater? Anonymkode: b76ce...896 Nei, fordi folk "misbruker" ikke diagnosen odontofobi, folk sier at de har tannlegeskrekk, uten å forbinde det med en diagnose. Og som jeg skriver i kommentaren over, så har man strengt tatt ikke en diagnose før man er diagnostisert av en kvalifisert person. Så å kalle bruk av et begrep som er godt - om enn noe feilaktig - innarbeidet i dagligtalen, for "misbruk av diagnose", er å strekke det langt, etter min mening. 4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #66 Skrevet 15. september 2022 Jeg pleier å få lov til å ha på headset med høy musikk, jeg takler de lydene fra drillen osv dårlig. Anonymkode: 40a79...9b0
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #67 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg pleier å få lov til å ha på headset med høy musikk, jeg takler de lydene fra drillen osv dårlig. Anonymkode: 40a79...9b0 Borring er så smertefullt at det går ikke på meg. Anonymkode: 378e3...16d 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #68 Skrevet 15. september 2022 Jeg har veldig tannlege skrekk men de siste to mnd har jeg vært hos tannlegen 5 ganger å fått bedøvelse i munnen alle gangene. Jeg er ikke ferdig enda å har tre ganger igjen 😬Det er fælt , men jeg har ikke noe valg . Jeg får helt panikk av sprøytene. Det hele er som ett mareritt Anonymkode: e240c...11c
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #69 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har veldig tannlege skrekk men de siste to mnd har jeg vært hos tannlegen 5 ganger å fått bedøvelse i munnen alle gangene. Jeg er ikke ferdig enda å har tre ganger igjen 😬Det er fælt , men jeg har ikke noe valg . Jeg får helt panikk av sprøytene. Det hele er som ett mareritt Anonymkode: e240c...11c Ja, vet..jeg får pustevansker når jeg kjenner ganen er bedøvet. Panikk av å miste kontrollen over meg selv. Anonymkode: 378e3...16d
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #70 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har veldig tannlege skrekk men de siste to mnd har jeg vært hos tannlegen 5 ganger å fått bedøvelse i munnen alle gangene. Jeg er ikke ferdig enda å har tre ganger igjen 😬Det er fælt , men jeg har ikke noe valg . Jeg får helt panikk av sprøytene. Det hele er som ett mareritt Anonymkode: e240c...11c Jeg er stolt over deg, som går til tannlegen og gjennomfører tross sterk skrekk, og at du har gjort det hele 5 ganger er sykt bra ❤️ Jeg håper du er stolt over deg selv også ❤️ Når jeg skal inn nå på tirsdag håper jeg at jeg bare krisemaksimerer delux og har max 1-2 hull i tennene og ikke 4-5 som jeg tenker 👀🫣😬 Klarer til stadighet ikke å slappe av og tankene dukker stadig opp selv om jeg prøver å skyve de bort 🥺 Anonymkode: 3f4ab...c25
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #71 Skrevet 16. september 2022 Jeg har ikke tannlegeskrekk, faktisk har jeg ingenting i mot å dra til tannlegen. Tannlegestolen, derimot, den er en sterk trigger. I dét stolen blir lagt bakover føler jeg at jeg ikke får puste, og får panikk. Heldigvis har jeg en veldig god tannlege. Dette tannlegesenteret har mange pasienter med diverse utfordringer, så de har ekstra opplæring. Tannlegen min gjør ting i mitt tempo, og følger hele tiden med på pusten. Dersom hun ser at det begynner å bli nok stopper hun. Samtidig er hun også god på å fortelle hva hun gjør, noe som hjelper meg med å holde meg i nåtid. Jeg har automatisk innkalling, i tilfelle jeg skal begynne å vegre meg for å dra til tannlegen. Det er vanlig å utvikle angst for ting som trigger panikkangst og flashback, ihvertfall for meg som har annen angst. Anonymkode: d182e...546 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #72 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har ikke tannlegeskrekk, faktisk har jeg ingenting i mot å dra til tannlegen. Tannlegestolen, derimot, den er en sterk trigger. I dét stolen blir lagt bakover føler jeg at jeg ikke får puste, og får panikk. Heldigvis har jeg en veldig god tannlege. Dette tannlegesenteret har mange pasienter med diverse utfordringer, så de har ekstra opplæring. Tannlegen min gjør ting i mitt tempo, og følger hele tiden med på pusten. Dersom hun ser at det begynner å bli nok stopper hun. Samtidig er hun også god på å fortelle hva hun gjør, noe som hjelper meg med å holde meg i nåtid. Jeg har automatisk innkalling, i tilfelle jeg skal begynne å vegre meg for å dra til tannlegen. Det er vanlig å utvikle angst for ting som trigger panikkangst og flashback, ihvertfall for meg som har annen angst. Anonymkode: d182e...546 Åhh jeg føler den 🥺 Sykt ekkelt ja når man ligger der i stolen.. Jeg må også ha pauser og sitte meg opp i stolen for å spytte osv. SÅ glad for at hun jeg har er også så snill og spør om det går bra osv. Hun sa også at vi kunne ta tannstein i 2 omganger om det ble for mye 🙈 Tenker selv å spørre om jeg kan få bedøvelse om det gjør veldig vondt. Har jeg hull og må borre MÅ jeg ha bedøvelse og får bedøvelse FØR bedøvelsen. Tenk om det ikke fantes noe bedøvelse osv nå, tenker på de barn før i tiden.. 😬 Anonymkode: 3f4ab...c25
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #73 Skrevet 16. september 2022 On 9/13/2022 at 10:58 PM, Summeer said: Det der er ikke tannlegeskrekk.... jeg kaster opp dagen før fordi jeg gruer meg sånn, må kjøres av noen, tar valium for å klare å sette meg i tannlegestolen, og får lystgass. Jeg betaler for at de setter av 60 minutter så jeg rekker å gjøre behandling der og da om de finner noe, og har tid til å gå opp av stolen for å ta pause.... jeg har avtale om at de ringer meg for å kalle inn til time, så kan de sende sms. Og de ringer 24t før timen sånn at jeg kan avlyse om jeg har fullstendig noia. Jeg tør nemlig ikke ringe tannlegen selv, så de må ringe meg for om jeg får tildelt time pr sms og den ikke passer så må noen andre ringe for meg.... Jeg har blitt mye bedre da, hatt eksponeringsterapi.... (gikk ikke til tannlegen på 20 år, og da jeg først gikk måtte jeg rotfylle begge fortennene) men forrige gang kom tannlegen borti en av triggerene mine, jeg fikk hysterisk anfall og måtte opp av stolen og sitte i en krok å hulkegråte før jeg klarte å roe meg ned. Og det var bare på en rutinekontroll... Det der er ikke tannlege skrekk.. Jeg begynte å få dårlig tenner i av alderen av 10 fordi moren min lærte meg og ikke pusse tennene fordi hun var like slørven å mente det var bortkasta. Jeg turte ikke å dra til tannlegen fordi mamma mente at det var farligt. Så jeg fikk dårligte tenner helt til jeg var 28 år, turte ikke å dra til tannlegen på på 18 år! Hadde så mye infeksjoner og besvimelse av tannpine atr jeg måtte hasteinnlegges for og trekke alle tennene fordi infeksjonen gikk til hjernen. Vil ikke kalle det du har tannlegeskrekk. Anonymkode: fc0d9...474
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #74 Skrevet 16. september 2022 Altså er det IKKE mulig å respektere at tannlegeskrekk varierer fra person til person? De færreste LIKER å gå til tannlegen, men det er stor forskjell på IKKE like å gå til tannlegen og det å ha tannlegeskrekk. Jeg har ikke odontofobi (har ikke fått noe diagnose whatsoever) men jeg har SKREKK/REDSEL for tannlege. Jeg blir kvalm, får klump i magen, tenker og krisemaksimerer timen og har mange «what if» tanker. Mannen min liker heller ikke å gå til tannlegen; men det er STOR forskjell på oss. Han har null problem med å gå dit, han tenker ikke to tanker på timen og sover fint om kveldene. Han går også dit alene og fullfører timen uten pauser. JEG sliter allerede en uke i forveien med krise tanker, skjelver/rister, må ha pauser flere ganger under fjerning av tannstein og borring… Jeg har faktisk ikke vært hos tannlegen på 2-3 år men NÅ MÅ jeg faktisk gå dit. Nei, jeg kaster ikke opp, hyperventilerer ikke og avlyser ikke timen (kun fordi mannen skal være med på timen) - men som med annen diagnoser osv så er ting forskjell fra person, det er individuelt. Samme med angst og depresjon hvordan folk takler det og jobber gjennom det. Det er HELT SYKT at vi sitter her å leker «jeg har det verre enn deg og du har det ikke ille for jeg har det verre» og gjør det om å være sykest. Jeg trengte oppriktig talt bare noen tips til å komme meg gjennom denne uken og timen uten å bli noe verre, men skrekken blir jo ikke noe bedre heller tvert imot. kjenner på en del ising i tennene og jeg er så sinnsykt redd for at jeg har flere hull.. Men at folk på nettet sitter å skulle bestemme om jeg har det ille nok til å ha «tannlegeskrekk/diagnosen» er så bullshit. Ingen her kjenner noe til noen av oss, så la oss slutte å dømme andre på nett. Anonymkode: 3f4ab...c25 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2022 #75 Skrevet 16. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det der er ikke tannlege skrekk.. Jeg begynte å få dårlig tenner i av alderen av 10 fordi moren min lærte meg og ikke pusse tennene fordi hun var like slørven å mente det var bortkasta. Jeg turte ikke å dra til tannlegen fordi mamma mente at det var farligt. Så jeg fikk dårligte tenner helt til jeg var 28 år, turte ikke å dra til tannlegen på på 18 år! Hadde så mye infeksjoner og besvimelse av tannpine atr jeg måtte hasteinnlegges for og trekke alle tennene fordi infeksjonen gikk til hjernen. Vil ikke kalle det du har tannlegeskrekk. Anonymkode: fc0d9...474 Det du beskriver her er heller ikke tannlegeskrekk, det er omsorgssvikt. Anonymkode: adc1d...a14 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå