Gå til innhold

Tannlegeskrekk? Hva gjør du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som overskriften spør om; har du tannlegeskrekk og evt hva gjør du for at den minskes og hvordan er du før tannlegetimen? 

Jeg har tannlegeskrekk - selv om min tannlege er den beste jeg har hatt noen gang. Har ikke vært hos tannlege på 3-4år faktisk av div grunner. Tannlegen har skiftet litt tannlege plasser og jeg har prøvd å følge med da hun har hatt i samme fylket/innenfor samme by. 
Men jeg har altså ikke hatt så mange problemer med tennene, bortsett fra at jeg sliter med tannstein…. Og jeg skal nå neste tirsdag, da for å sjekke tennene OG fjerne tannstein, kanskje borre også om det er hull og det er tid. Jeg kjenner at jeg gruer meg veldig da jeg føler det gjør vondt å fjerne tannstein.. Ugh, tenker mye på dette for tiden.. How to cope i en uke til? 

Tannlegen min vet godt om min skrekk og er veldig snill, tålmodig, forståelsesfull og tar det i mitt tempo, likevel klarer jeg ikke roe meg, SELV OM jeg vet det kommer til å gå helt fint. 

Tenke seg til at da jeg var liten så ELSKET jeg tannlegen og hadde opptil flere hull OG jeg borret UTEN bedøvelse 😂

Anonymkode: 3f4ab...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring fastlegen så får du beroligende på dagen, om du forklarer dette. Jeg tar litt vival, jeg trenger ikke bli helt borte, men jeg trenger den støtten en vival er. Så trappet jeg ned dosen, i dag er jeg uten beroligende. Men jeg klarte ikke å arbeide med angsten alene uten litt hjelp av beroligende.

Anonymkode: 1b0cb...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ring fastlegen så får du beroligende på dagen, om du forklarer dette. Jeg tar litt vival, jeg trenger ikke bli helt borte, men jeg trenger den støtten en vival er. Så trappet jeg ned dosen, i dag er jeg uten beroligende. Men jeg klarte ikke å arbeide med angsten alene uten litt hjelp av beroligende.

Beklager norsken 😊 Og lykke til! Dette ordner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Samme her. 

Fastlegen min sa jeg kunne ta én Vival kvelden før om jeg ikke fikk sove, én når jeg våket om morgenen om jeg følte for det, og én før tannlegetimen, som jeg pleier å ha i ti-tiden om morgenen. Jeg føler meg ikke dopet, bare rolig og avslappet.

Anonymkode: cb431...5e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er jo å ha god kommunikasjon med tannlegen - det hørtes ut som om du har en fin tannlege. For meg så vet både jeg og tannlegen at vi ikke kan gjøre mer enn en sjekk uten at jeg tar noe beroligende. Jeg har fått flunipam/rohypnol av fastlegen, som jeg bruker når jeg skal borre. Tannlegen vet selvfølgelig om det, og tar seg også god tid underveis. Det fungerer veldig godt for meg, sist sovna jeg i tannlegestolen, haha. 

Anonymkode: 7596d...04d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det der er ikke tannlegeskrekk.... jeg kaster opp dagen før fordi jeg gruer meg sånn, må kjøres av noen, tar valium for å klare å sette meg i tannlegestolen, og får lystgass. Jeg betaler for at de setter av 60 minutter så jeg rekker å gjøre behandling der og da om de finner noe, og har tid til å gå opp av stolen for å ta pause.... jeg har avtale om at de ringer meg for å kalle inn til time, så kan de sende sms. Og de ringer 24t før timen sånn at jeg kan avlyse om jeg har fullstendig noia. Jeg tør nemlig ikke ringe tannlegen selv, så de må ringe meg for om jeg får tildelt time pr sms og den ikke passer så må noen andre ringe for meg....

Jeg har blitt mye bedre da, hatt eksponeringsterapi.... (gikk ikke til tannlegen på 20 år, og da jeg først gikk måtte jeg rotfylle begge fortennene) men forrige gang kom tannlegen borti en av triggerene mine, jeg fikk hysterisk anfall og måtte opp av stolen og sitte i en krok å hulkegråte før jeg klarte å roe meg ned. Og det var bare på en rutinekontroll... 

Endret av Summeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (36 minutter siden):

Det der er ikke tannlegeskrekk.... jeg kaster opp dagen før fordi jeg gruer meg sånn, må kjøres av noen, tar valium for å klare å sette meg i tannlegestolen, og får lystgass. Jeg betaler for at de setter av 60 minutter så jeg rekker å gjøre behandling der og da om de finner noe, og har tid til å gå opp av stolen for å ta pause.... jeg har avtale om at de ringer meg for å kalle inn til time, så kan de sende sms. Og de ringer 24t før timen sånn at jeg kan avlyse om jeg har fullstendig noia. Jeg tør nemlig ikke ringe tannlegen selv, så de må ringe meg for om jeg får tildelt time pr sms og den ikke passer så må noen andre ringe for meg....

Jeg har blitt mye bedre da, hatt eksponeringsterapi.... (gikk ikke til tannlegen på 20 år, og da jeg først gikk måtte jeg rotfylle begge fortennene) men forrige gang kom tannlegen borti en av triggerene mine, jeg fikk hysterisk anfall og måtte opp av stolen og sitte i en krok å hulkegråte før jeg klarte å roe meg ned. Og det var bare på en rutinekontroll... 

Min tannlegeskrekk er kanskje ikke like ille/alvorlig som din, men like fult tannlegeskrekk. 
Jeg har ikke vært hos tannlegen på 3-4år fordi jeg bare har utsatt og utsatt. Bare fordi jeg ikke er like ille som deg så betyr ikke det at det ikke er ille for meg. 

Jeg har alltid en med meg, om det er tante, venn eller mannen. Nå fikk jeg time på kvelden så mannen kan være med og kjøre meg. 

Jeg må også tidvis ta pause under behandling/rens. Jeg har også liten munn, så hvis jeg får masse greier i munnen får jeg kvelningsfølelse og angstanfall om hun ikke stopper fort nok. 

Nei vet du hva, jeg spyr ikke, men jeg er kvalm og klump i magen, klarer ikke sitte i ro en gang og stresser meg opp. Nei jeg er ikke så ille at jeg trenger beroligende før time men enkelte ganger skulle jeg kanskje hatt det. Meeeen igjen er min tannlege så flink og forståelsesfull at jeg ikke trenger beroligende.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Min tannlegeskrekk er kanskje ikke like ille/alvorlig som din, men like fult tannlegeskrekk. 
Jeg har ikke vært hos tannlegen på 3-4år fordi jeg bare har utsatt og utsatt. Bare fordi jeg ikke er like ille som deg så betyr ikke det at det ikke er ille for meg. 

Jeg har alltid en med meg, om det er tante, venn eller mannen. Nå fikk jeg time på kvelden så mannen kan være med og kjøre meg. 

Jeg må også tidvis ta pause under behandling/rens. Jeg har også liten munn, så hvis jeg får masse greier i munnen får jeg kvelningsfølelse og angstanfall om hun ikke stopper fort nok. 

Nei vet du hva, jeg spyr ikke, men jeg er kvalm og klump i magen, klarer ikke sitte i ro en gang og stresser meg opp. Nei jeg er ikke så ille at jeg trenger beroligende før time men enkelte ganger skulle jeg kanskje hatt det. Meeeen igjen er min tannlege så flink og forståelsesfull at jeg ikke trenger beroligende.. 

Det er forskjell på å ha onodontofobi og være redd for tannlegen

Anonymkode: b76ce...896

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har ikke tannlegeskrekk. Odontofobi er en diagnose. Du liker ikke tannlegen...

man går til spesialist, man behandles for det enten med medikamenter eller eksponeringsterapi, sykemeldes den dagen man skal til tannlegen, og det utløser ( i noen tilfeller) helfo- refusjon.

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tannlegeskrekk. Har heldigvis fått hjelp av TOO-teamet, men gruer meg fortsatt endel til timene. Så jeg prøver å finne en belønning til meg selv etter tannlegetimen, enten kjøper jeg noe jeg ønsker meg eller gjør noe jeg har hatt lyst til lenge. 

Anonymkode: 81502...248

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (2 timer siden):

Forstår deg så alt for godt. Ligger i Narkose når jeg er hos tannlegen, og må dopes ned bare for å kunne møte opp

Anonymkode: b9f9e...248

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er vel det at du neppe vil bli diagnoseret med odontoforbi siden du tross alt har et meget mildt forløp

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Er vel det at du neppe vil bli diagnoseret med odontoforbi siden du tross alt har et meget mildt forløp

Og jeg trenger ærlig talt ikke flere diagnoser heller. Jeg prøver å jobbe gjennom dette, presse meg til å gå. Jeg har vokst opp med å bokstavelig talt ELSKE å gå til tannlegen, til å være redd for tannlegen. Jeg har liten munn, og opplevd at tannleger har vært hardhendt med meg, de putter altfor mange ting i munnen og jeg får en følelse av at jeg blir kvelt og får ikke puste. Noen ganger må vi stoppe opp flere ganger. Jeg er veldig heldig som faktisk har den tannlegen jeg har, fordi det er det faktum at jeg får ta ting i mitt tempo og at hun er rolig og forståelsesfull som gjør at jeg i det hele tatt kommer på timene. Hadde jeg hatt en elendig tannlege hadde jeg kanskje endt opp så ekstremt jeg og, men oppi dette var jeg heldig med at jeg fant en som klarer å roe meg ned og ta ting forsiktig. 

Mulig jeg bare har behandlingsvegring og klarer å roe ned/kontrollere atferden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har tannlegeskrekk. Har heldigvis fått hjelp av TOO-teamet, men gruer meg fortsatt endel til timene. Så jeg prøver å finne en belønning til meg selv etter tannlegetimen, enten kjøper jeg noe jeg ønsker meg eller gjør noe jeg har hatt lyst til lenge. 

Anonymkode: 81502...248

Jeg har allerede planlagt å kjøpe blomster til meg selv etter timen. Blomster gjør meg så glad 🥹 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får narkose for alt jeg må. Kun kikke i munnen og røntgen maskinen går om jeg lukker øynene mens den snurrer rundt meg. På rutineundersøkelser.

Pirker'n de bruker for å undersøke får jeg helt angst av. Tannstein går ikke å fjerne i våken tilstand. 

Den dagen jeg ikke får narkose så slutter jeg å gå til tannlegen.

Anonymkode: 378e3...16d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Summeer skrev (8 timer siden):

du har ikke tannlegeskrekk. Odontofobi er en diagnose. Du liker ikke tannlegen...

man går til spesialist, man behandles for det enten med medikamenter eller eksponeringsterapi, sykemeldes den dagen man skal til tannlegen, og det utløser ( i noen tilfeller) helfo- refusjon.

For et tåpelig svar, det er ikke noen konkurranse om å ha mest tannlegeskrekk🤪 Det er da fullt mulig å ikke like å gå til tannlegen, uten at det har noe med selve personen å gjøre? Jeg kan neppe påberope meg tannlegeskrekk og jeg er småsjarmert av tannlegen min, men jeg sover alltid dårlig natten før en tannlegetime og får høy puls og klump i magen når jeg kommer inn på venterommet. Dette til tross for at jeg VET at det ikke gjør vondt (og ja, jeg har både rotfylt og fått operert inn implantater samt hatt operasjon på en tann) og at jeg får bedøvelse dersom jeg vil. Men ingen ting av dette handler altså om at jeg ikke liker tannlegen.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hespe3 skrev (2 timer siden):

For et tåpelig svar, det er ikke noen konkurranse om å ha mest tannlegeskrekk🤪 Det er da fullt mulig å ikke like å gå til tannlegen, uten at det har noe med selve personen å gjøre? Jeg kan neppe påberope meg tannlegeskrekk og jeg er småsjarmert av tannlegen min, men jeg sover alltid dårlig natten før en tannlegetime og får høy puls og klump i magen når jeg kommer inn på venterommet. Dette til tross for at jeg VET at det ikke gjør vondt (og ja, jeg har både rotfylt og fått operert inn implantater samt hatt operasjon på en tann) og at jeg får bedøvelse dersom jeg vil. Men ingen ting av dette handler altså om at jeg ikke liker tannlegen.

Poenget er at når alle slenger ut av seg diagnose de ikke har så fører det til en bagatellisering av problemet for de som virkelig har den eller de diagnosene som blir misbrukt

Anonymkode: b76ce...896

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min tannlegeskrekk er verre enn din tannlegeskrekk!!!

Anonymkode: f0eb5...f65

Odontofobi er en diagnose. Det er noe mer enn å "Grue meg til å gå til tannlegen".  Det er sykemelding for å gå til tannlege, og tannlegen man går til er en spesialist med helforefusjon for oss som faktisk har tannlegeskrekk. 

Så ja, min tannlegeskrekk er værre enn din "tannlegeskrekk"...

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...