Gå til innhold

Ingen vits å fylle BSU kontoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har 175 000 der men usikker på om jeg skal fylle den i år...

Ser nesten ikke vits lenger, får sikkert ikke kjøpt oss noe uansett. Alt blir dyrere og vi får dårligere råd får ikke høyt nok lån til å kjøpe oss noe heller. Har to barn 

Hva gjør dere?

Anonymkode: 94113...62c

Skrevet

Fyller opp og nyter skattefradrag:)

Anonymkode: 16ec0...20e

• Liker 3
Skrevet

Ok. Lei noe dyrt istedet :) Det fortjener du!!

Anonymkode: da50a...700

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Leier hos et familiemedlem for 7000 i mnd. 110 kvadrat 👍 Men ellers takk.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fyller opp og nyter skattefradrag:)

Anonymkode: 16ec0...20e

Ja det er jo det da. Men da er de øremerket bolig også.

Skrevet

Jeg ville ikke sluttet å spare til bolig, men jeg angrer litt på at jeg sparte i BSU. Nå kan jo pengene også brukes til oppussing - så det er da noe, men syns det var kjipt at pengene var øremerket bolig når vi hadde igjen en del etter boligkjøp. Og bare så det er sagt, det er ikke fordi vi hadde en haug med penger at vi satt igjen med mye altså😅. Vi hadde kausjonister så bankdama anbefalte å bruke mindre av BSUen. På bakgrunn av det ville jeg spart den samme summen bare på en annen konto

Anonymkode: 87437...c68

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har barn og er varig ute av stand til å få lån i vanlig bank ville jeg søkt i husbanken. 

Og fylt opp BSU-en.

Anonymkode: 97c62...d50

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville ikke sluttet å spare til bolig, men jeg angrer litt på at jeg sparte i BSU. Nå kan jo pengene også brukes til oppussing - så det er da noe, men syns det var kjipt at pengene var øremerket bolig når vi hadde igjen en del etter boligkjøp. Og bare så det er sagt, det er ikke fordi vi hadde en haug med penger at vi satt igjen med mye altså😅. Vi hadde kausjonister så bankdama anbefalte å bruke mindre av BSUen. På bakgrunn av det ville jeg spart den samme summen bare på en annen konto

BSU-en kan jo brukes til å betale ned avdrag. Det er enormt mange fordeler med BSU i boliglånsforskriften. Vi fikk 90% belåningsgraden pga BSU-en, blant annet. 

Og man får ikke 20% garantert avkastning (skattefordel) på noe annet spareprodukt.

Anonymkode: 97c62...d50

• Liker 1
Skrevet

Vår datter hadde også en BSU konto som hun var usikker på om hun noen gang fekk nytte.

Hun har vert leietager i mange år og betalte like mye i leieutgifter som hun nå betaler for eige eit tilsvarende areal ettersom hun fekk tilsagn om startlån i husbanken 2021.  Har du vansker med å få lån i private banker så ta kontakt med kommunen der du bor, og søk om startlån i husbanken, og BSU lånet kan komme til nytte.

Anonymkode: 1755f...22f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leier hos et familiemedlem for 7000 i mnd. 110 kvadrat 👍 Men ellers takk.

Skattefrie inntekter utleiger, og det er leigetager betaler renter, og avdrag på lån til utleier såfremt de sjølve bor i boligen. 

Anonymkode: 1755f...22f

Skrevet

Jeg fyllte opp BSU i de årene jeg kunne (under 34 år), og fikk veldig liten skattefordel iom at jeg tjente så lite. Ble aldri nok penger til noe egenkapital heller, så jeg tok ut pengene og brukte dem på noe helt annet😜… 

Gjest Maatte_ha_konto
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ser nesten ikke vits lenger, får sikkert ikke kjøpt oss noe uansett. Alt blir dyrere og vi får dårligere råd får ikke høyt nok lån til å kjøpe oss noe heller. Har to barn 

Hva gjør dere?

Mener det lønner seg med fradrag og høyere renteinntekter så sett inn maks sum du istedet for å ha de i "lomma".

Da jeg var ung (i 2014) klarte jeg å ta ut alle BSU pengene mine fordi jeg trodde jeg trengte dem til andre ting.. Hjelpemeg, angrer på det den dag idag selv om jeg eier bolig.

Skrevet

Ryddet for brukerangrep. 

_popcorn_, adm

Skrevet
On 9/13/2022 at 9:01 PM, AnonymBruker said:

For en merkelig respons...

Anonymkode: 267da...f49

• Liker 1
Skrevet
On 9/13/2022 at 9:17 PM, AnonymBruker said:

Man får 20% av innskudd refundert på neste års skattemelding. Kombinert med overraskende god rente er det merkelig at du ønsket å spare i en annen konto...

Om du bare hadde snakket med banken er det ingen problem å kjøpe bil eller designerveske for BSU-pengene. Eneste er at du må ha en bolig og et boliglån. Man bruker BSU på å "betale ned" på boliglånet, og neste øyeblikk refinansierer man boliglånet tilsvarende BSU-midlene. Vipps så har man BSU på konto klar til å brukes på vinmonopolet og Møller Bil. Eller andre fornuftige steder

Skrevet

Om du ikke vil spare i BSU bør du i det minste spare i fond :)

Anonymkode: 8a74a...2a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 20.57):

Hva gjør dere?

Har dere fulltidsjobber? Hvis dere leier for kun kr 7000,- pr måned burde dere klare å spare opp en del hver måned slik at dere får egenkapital nok. 3500 per pers i husleie er kanskje under en tredjedel av hva andre må bruke, så det gir gode muligheter. Men om dere begge er ufør/arbeidsledige forstår jeg at det kan være vanskelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...