Gå til innhold

Jeg har aldri drukket alkohol, hvorfor er det ligsom så stort å drikke seg full?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det ligsom så stort å drikke seg full, hva er det som er så moro å miste all kontroll over seg selv?

jeg har aldri drukket alkohol og heller aldri hatt lyst å drikke, jeg vil ha kontroll på min kropp og vite hva jeg gjør!

Anonymkode: 18756...e82

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har drukket mer eller mindre ukentlig de siste 14 årene. Jeg har fortsatt kontroll over min egen kropp og jeg vet hva jeg gjør. Faktisk vet jeg sikkert mer enn de fleste som er avholds 

• Liker 2
Skrevet

Her snakker du om to forskjellige ting; Å drikke seg full og å drikke alkohol. 🤷‍♀️

Jeg drikker alkohol 2-3 ganger i uka selv, men har ikke vært full på mange år likevel. 🤷‍♀️

Så svaret på det du spør om må bli; 

Å være full er poengløst, teit og ubehagelig (i alle fall dagen derpå) 

Å drikke alkohol er digg for kos og avslapning, så lenge man holder seg til et glass eller to. :) 

Anonymkode: 20e26...523

• Liker 6
Skrevet

Eg synest det er morosamt å drikke meg full. No gjer eg det langt sjeldnare enn eg skulle ønske.

Kva som er gøy med det? Det er gøy i seg sjølv, det har inga djupare forklaring enn det. Om du ikkje er samd, så vil eg råde deg til å la det vere.

• Liker 2
Skrevet

Er ikke morsomt.

Dagen etterpå er jævlig og man kan ha gjort ting man angrer på.

Dem som drikker bare for og bli full har normalt sett ting dem sliter med.

Anonymkode: 36f7f...182

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

All respekt til deg og dine valg. Hold på de. 

Skrevet

Det er stor forskjell å betrakte hvordan folk rundt deg blir påvirket av alkohol, og å være i opplevelsen selv. Jeg var selv totalavholds helt til jeg var i begynnelsen av 20-årene, og er veldig glad for at jeg gikk gjennom ungdomsårene hvor hjernen er sårbar, og impulskontrollen mangelfull, uten rusmidler. Grunnen til at jeg begynte å drikke litt var at jeg smakte på en vin jeg likte til en middag. Det smakte rett og slett godt, og jeg likte også følelsen av å bli avslappet og mindre skarp i kantene sosialt. Nå drikker jeg vin av og til. 

Liker fremdeles ikke fyll, og har aldri mistet kontroll når jeg har drukket. Det finnes faktisk en behagelig mellomting. 

Anonymkode: 10914...d39

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
ajarRun skrev (13 timer siden):

Jeg har drukket mer eller mindre ukentlig de siste 14 årene. Jeg har fortsatt kontroll over min egen kropp og jeg vet hva jeg gjør. Faktisk vet jeg sikkert mer enn de fleste som er avholds 

Tror du ja.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er deilig å vere full.

Anonymkode: 64555...3aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri vært full. Jeg fatter ikke hvorfor noen vil bli det. 

Jeg kan drikke et glass vin eller to, men ikke mer. Blir svimmel og ør og trøtt om jeg tar et tredje glass (selv om det er mange timer mellom, og med mat..). 

Jeg liker smaken av vin, men jeg liker ikke effekten av alkohol. Dessverre påvirker alkohol også smaken, så alkoholfrie viner smaker bare ikke like godt. 

Alkoholfritt øl synes jeg derimot ofte er vel så godt som vanlig øl, men øl er jeg ikke så glad i generelt. Da drikker jeg heller Pepsi Max. 

Anonymkode: 1ccf8...947

Skrevet

Å drikke alkohol, typ et glass vin på lørdagskvelden og en sjeldent gang bli brisen på fest er deilig. Å bli full er pyton og noe jeg unngår for en hver pris. I mine yngre dager hente det jeg gikk på en smell og har aldri likt det. Ikke da og ikke nå.

Anonymkode: ae4f3...606

• Liker 2
Skrevet

Man kan være beruset på ulike måter:

- litt brisen/lykkepromille: deilig følelse men fortsatt god kontroll på det du gjør. Som regel føler du deg fin neste dag om du får sovet nok og drukket vann.

- moderat beruset: slipper deg mer løs og blir glad og omgjengelig, men du mister ikke helt kontrollen, dvs du kan skjerpe deg hvis du må, og gjør ikke noe kriminelt eller potensielt farlig. Feks danse på bordet, men du begynner ikke å strippe liksom. Litt redusert dagen etter.

- veldig full/drita: du føler veldig mye, kanskje at du svever og alt er fantastisk, eller at alt er helt jævlig (mange krangler med venner eller kjæreste). Du sjangler og klarer ikke å snakke ordentlig, og det er lett for å bli lurt/utnyttet eller gjøre noe dumt. Blir vanligvis veldig dårlig dagen etter.

Såklart er det nok flere nyanser her også, og ikke alle opplever det likt.

Selv foretrekker jeg å være litt/moderat beruset, men har hendt at jeg har vært veldig full også, selv om jeg aldri har gjort noe alvorlig dumt i fylla heldigvis.

Anonymkode: b65db...e5c

• Liker 1
Skrevet

Vist man ikke ønkser å drikke alkohol bør det være heilt greit. Personlig så liker jeg å ta meg noen øl eller en whiskey eller lignende i sosiale lag. 

Flatfylla tenker jeg er mer en ungdoms greie eller den bør hverfall være det :) 

Skrevet

Det er "stort" fordi det fjerner skamfølelsen.

Anonymkode: caf0f...c6f

Skrevet

Det er vidunderlig å drikke seg full. Det er ikke uten grunn at vin ble regnet som en gudedrikk i det gamle antikken. Alkoholens virkning kan være alt fra glede, lykke, ekstase og eufori til melankoli, vanvidd, raseri og paranoia.

Jeg elsker følelsen av varmen som brer seg i kroppen, at jeg kjenner meg avslappet og glad, jeg blir glad i alle rundt meg og kjenner etterhvert eufori og en samhørighet med alle mennesker.

Hvis jeg drikker for mye, er det derimot ikke like gøy, for da blir jeg bare dårlig, så det gjelder å holde drikkingen innenfor et visst nivå. Men det lærer jo de fleste etterhvert.

Noen tåler dessverre ikke alkohol og blir aggressive, depressive eller avhengige, men det er er en annen sak. Det er ikke noe galt i seg selv å drikke seg lykkelig av og til. Det er tvert imot deilig.

Anonymkode: 5ed11...6b2

• Nyttig 2
Skrevet

Folk som drikker seg er tapere og laveste rang i samfunnet, sammen med narkomaner og kriminelle. Fylliker koster samfunnet milliarder hvert år og bidrar til kriminalitet.

Anonymkode: 197f6...fb6

Skrevet
Tt12 skrev (4 timer siden):

Vist man ikke ønkser å drikke alkohol bør det være heilt greit. Personlig så liker jeg å ta meg noen øl eller en whiskey eller lignende i sosiale lag. 

Flatfylla tenker jeg er mer en ungdoms greie eller den bør hverfall være det :) 

Flatfyll et alltid ugreit og bør minst av alt være en ungdomsgreie. Vet om altfor mange veldig unge som har voldtatt, har blitt voldtatt eller har gjort dumme ting i fylla da de fikk blackout og mistet kontrollen over kroppen sin. (Gjerne første gangen de drikker til og med, da de var ikke klare over hvor lite som skulle til og hvor ille det kunne gå.) 

Fengselsstraff er ikke morsomt å ha på rullebladet, men skulle du være så «uheldig» å sette rumpa bak rattet på en moped, traktor, skuter, bil eller lignende i fylla, mister du kanskje samtidig muligheten til å bli det du vil senere i livet. 

Å drikke seg full tror jeg for mange er en flukt fra hverdagen, eller en flukt fra seg selv. Vil heller anbefale et fallskjermhopp eller en psykolog.

Anonymkode: 9df08...4fd

Skrevet

0g dagen etterpå begynner dem å klage og sutre over hvor forferdelig vondt dem har i hodet, og at det liksom er så forbanna "synd" på ddem. 

selvfølgelig er alt dette 10o prosent dem egens skyld. Men sånne folk er vel så forbanna tette i nøtta at dem kanskje ikke innser dette selv?       

Anonymkode: 10008...976

Skrevet
On 9/13/2022 at 8:35 PM, AnonymBruker said:

Hvorfor er det ligsom så stort å drikke seg full, hva er det som er så moro å miste all kontroll over seg selv?

jeg har aldri drukket alkohol og heller aldri hatt lyst å drikke, jeg vil ha kontroll på min kropp og vite hva jeg gjør!

Anonymkode: 18756...e82

Å miste kontrollen er nettopp noe av det som appelerer til meg. Jeg liker det.

Anonymkode: 2812e...2ee

Skrevet

Alkohol handler vel mest om selvmedisinering, folk føler seg bedre enn hvis de er edru.

Å drikke seg full er et alvorlig symptom på at en ikke har det bra, folk drikker for å undertrykke et jeg de selv ikke liker.

Anonymkode: ed98b...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...