Gå til innhold

Hatet mot NAVerne er en viktig mekanisme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er forsåvidt 60% ufør selv, men tenker noenganger at dette naver-hatet man ser overalt har en viktig funksjon? milliardærene flykter landet og stadig flere skal leve av skattepenger.. er det ikke da vitkig at vi motiverer folk til å ikke ende opp som navere? Gjennom å shame dem, drite dem ut og få de til å føle seg som undermennesker så redder vi kanskje mange fra å ende opp på nav. For hvem vil vel ha det stigmaet? Selv levde jeg i åresvis med smerter, presset meg selv til det ikke gikk lenger før jeg måtte krype til skammens alter. Og slik burde det kansnje være?

Anonymkode: dd81d...977

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei.

Anonymkode: 7f0c4...025

• Liker 3
Skrevet

Ingen vil vel gå på nav? Men den skammen forblir jo der også når du virkelig trenger hjelp, ikke bare for de du tro utnytter systemet. 

Skrevet

Jeg skammer meg ikke av at jeg er på NAV, jeg er nå på AAP fordi jeg ble utbrent nettopp fordi jeg ikke var lat og unnasluntret.. Så jeg sover med god samvittighet. At det derimot plager andre så voldsomt at jeg får en ny mulighet til å komme tilbake til arbeidslivet er egentlig bare trist..

Anonymkode: f24ed...e24

• Liker 2
Skrevet

Hat, mobbing, shaming og utdriting er aldri greit, uansett hvilke grupper det rettes mot. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Nja, det kan være det er noen som er enig i det, men mobbing og hets er aldri greit. Hva folk oppfatter som mobbing er jo en annen sak, og veldig subjektivt.

Jeg har gått på NAV selv, og «skammen» var min og ingen andres. Jeg gikk ikke aktivt inn på KG og lignende forumer for å bli krenket og såret, slik enkelte later til å gjøre… Man trenger ikke strø salt i eget sår selv om man er i en vanskelig situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er forsåvidt 60% ufør selv, men tenker noenganger at dette naver-hatet man ser overalt har en viktig funksjon? milliardærene flykter landet og stadig flere skal leve av skattepenger.. er det ikke da vitkig at vi motiverer folk til å ikke ende opp som navere? Gjennom å shame dem, drite dem ut og få de til å føle seg som undermennesker så redder vi kanskje mange fra å ende opp på nav. For hvem vil vel ha det stigmaet? Selv levde jeg i åresvis med smerter, presset meg selv til det ikke gikk lenger før jeg måtte krype til skammens alter. Og slik burde det kansnje være?

Men hjalp det mot noe? Ble du friskere av det? Mer arbeidsfør? 

Etter min mening er skam en ganske unyttig følelse og de som føler mest på det er gjerne de som ikke har noen grunn til å skamme seg. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Leo skrev (17 minutter siden):

Men hjalp det mot noe? Ble du friskere av det? Mer arbeidsfør? 

Etter min mening er skam en ganske unyttig følelse og de som føler mest på det er gjerne de som ikke har noen grunn til å skamme seg. 

Ble ikke friskere, men var veldig motivert til å ikke ende på nav. Heldigvis er skammen såpsss sterk at jeg holder meg unna gamle venner, unngår settinger hvor man møter nye mennesker osv. Noenganger må jeg riktignok og da juger jeg om at jeg jobber hjemmefra. 

Skrevet
ChiLee skrev (1 time siden):

Ingen vil vel gå på nav? Men den skammen forblir jo der også når du virkelig trenger hjelp, ikke bare for de du tro utnytter systemet. 

Anonymkode: ce2e2...431

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anonymkode: ce2e2...431

Om det bare var så artig å gå på nav så! Man blir ikke rik av det, man klarer seg så vidt. Skjønner ikke at folk tror det er lettvint? 

Skjønner at dette er humor, men det er mange fordommer ute å går. Selv ts som trenger nav prøver å lage en avstand mellom seg og "de andre" som trenger hjelp. Det er skammelig, det. 

Nei til mer skam og hat! :strix: Det har aldri hjulpet for noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er forsåvidt 60% ufør selv, men tenker noenganger at dette naver-hatet man ser overalt har en viktig funksjon

Alt vi har fått fra Apene har en "funksjon". rasisme, homofobi, kvinneundertrykkelse, nav-hat etc... Kult. 

Spørsmålet du bør stille er mer hva slags samfunn ønsker du å leve i, gitt at du ikke visste hvilken rolle du skal ha i samfunnet

Tenk om du ble født 100% ufør uten mulighet til å jobbe uansett hvor mye "vilje" du har, og dermed hadde et helt liv med intet annet enn hetsing og utstøting, helt til du døde. Hva for et liv er det da er det bedre å være død...

Som også leder til et nytt punkt, hvorfor skal staten holde funksjonshemmede i live isteden for å drepe dem, de er jo en byrde. Om du går kun etter "profitt maksimering" som moralsk ståsted så får du et veldig kaldt og ufyselig sted å leve (noe ala nazi tyskland faktisk, som vel ikke var oppskriften på et drømmesamfunn)

Alt her i livet bør ikke være hvordan kan vi få maks levestandard til enhver pris, det bør være litt rom for å gjøre ting som ikke lønner seg, fordi det kunne vært deg....

Hetsen er allerede mer enn nok fra et humanistisk ståsted. Men, det er subjektivt, USA f.eks har mer hets av navere enn oss og mindre "snylting", kanskje du liker USA og deres måte og fair nok det er subjektivt, personlig ville jeg, hvis jeg ikke visste min rolle i livet, valgt Norge 100% av gangene på tross av mindre hets av "navere".

Anonymkode: d5319...44b

• Nyttig 1
Skrevet

Hva så? Jeg er 100% ufør, har familie og venner som respekterer min situasjon. Kunne ikke brudd meg mindre om skam eller å fortelle andre at jeg er ufør, hverken i butikken eller om jeg møter gamle kjente. Synes synd på folk som er så opptatt av hva andre synes og tror om dem. Det må være utrolig slitsomt. 

Anonymkode: d1786...214

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Gjennom å shame dem, drite dem ut og få de til å føle seg som undermennesker så redder vi kanskje mange fra å ende opp på nav. For hvem vil vel ha det stigmaet? Selv levde jeg i åresvis med smerter, presset meg selv til det ikke gikk lenger før jeg måtte krype til skammens alter. Og slik burde det kansnje være?

Det var dels på grunn av slik behandling at jeg endte opp på NAV. Joke's on you.

Her har du en gjeng ved "skammens alter" som du kaller det - 100 000 funksjonshemmede som vil jobbe, men ikke slipper til:

I dag står over 100.000 funksjonshemmede i kø for å få jobb, ifølge Funksjonshemmede Fellesorganisasjon (FFO). De fleste ønsker å jobbe fremfor å passivt motta trygd.

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/over-100000-funksjonshemmede-i-jobbko-flere-svarte-aldri/14234447/

Anonymkode: b4d7e...52b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ble ikke friskere, men var veldig motivert til å ikke ende på nav. Heldigvis er skammen såpsss sterk at jeg holder meg unna gamle venner, unngår settinger hvor man møter nye mennesker osv. Noenganger må jeg riktignok og da juger jeg om at jeg jobber hjemmefra. 

Da har jo helt klart skammen hatt en funksjon. En negativ sådan. Noe som etter min mening ikke er noe å trakte etter og vedlikeholde. Men, hver sin smak... 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Absolutt! Hvis denne navingen fortsetter ender man opp med en majoritet av slike tilfeller https://www.nettavisen.no/na24/i-ballangen-kommune-gar-fire-av-ti-pa-nav/s/12-95-3423344939

Anonymkode: 1169b...5e9

Men akkurat hva mener du skammen skulle hjelpe mot? De som er ute etter å svindle velferdsstaten er neppe de samme som går rundt og føler på skam fordi de ikke yter nok i samfunnet. Det eneste skamfølelsen evt. fører med seg er nedsatt livskvalitet for de som har rent mel i posen og resten driter i hva andre mener siden de kun er ute etter å mele sin egen kake uansett. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal bare hoppe helt bukk over holdningene her, og heller gå en litt annen vei:

Er det å bli påført skam, bli hetset, utsatt for hat og å bli fortalt at man er et undermenneske noe du, TS, anser for å være oppløftende?

Har du noensinne snakket med et mobbeoffer som kunne fortelle deg at det hjalp å bli mobba?

• Liker 2
Skrevet

Syns alt hatet, hetsen, fordommer og latterliggjøring kan gjøres mot milliardærene og ikke de svakeste i ett samfunn. Vi trenger ikke folk med så mye penger, de burde ikke få lov. Forakten mot de , spesielt når de rømmer landet så de kan fortsette å være egoistiske. 

Anonymkode: efd05...c99

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns alt hatet, hetsen, fordommer og latterliggjøring kan gjøres mot milliardærene og ikke de svakeste i ett samfunn. Vi trenger ikke folk med så mye penger, de burde ikke få lov. Forakten mot de , spesielt når de rømmer landet så de kan fortsette å være egoistiske. 

Anonymkode: efd05...c99

Hvorfor i alle dager fortjener rike folk å bli hatet og hetset, bare fordi de har tatt riktige valg og lykkes i livet?🤨

Jobb med deg selv, menneske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...