Gå til innhold

Hvor lenge hadde du latt venn bo gratis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du har en venn som leier leilighet, men mistrives veldig pga huseier og trives derfor ikke i leiligheten. ( Huseier bor i samme hus ) Hun har mistrivdes lenge, men får ikke ut fingeren og flytta. 
Imens hun snakker om å finne leilighet så er hun på «besøk» hos deg, men er der så og si hele tiden. Hun holder seg selv med mat, men betaler ingenting for å være der, siden det «bare er på besøk» og hun har jo egen leilighet. 

Hvor lenge hadde du som venn tillatt dette? Og er det noen som har opplevd lignende her inne? Tror jeg tidligere har lest her inne om samboerpar hvor kjærestens kompis skal «bo en liten stund» hos dem, men aldri kommer seg ut? Føler jeg er en hvilepute for venninnen min. I tillegg vet jeg liksom ikke hvor mye jeg kan forlange av henne siden hun allerede betaler på en leilighet og er på arbeidsavklaringspenger, så hun har jo ikke all verden å rutte med. 
Det er koselig å ha venner på overnatting, men når det begynner å dra seg over måneder så begynner det å bli frustrende.

Anonymkode: 0e963...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Null dager. 
Jeg ser ikke poenget med å handle slik at mine venner taper på det. Det du gjør er å hjelpe henne til å være tiltaksløs. Det du bør gjøre er å tvinge henne til å stå i ubehaget til det blir så ubehagelig at hun handler. Om hun mellom «veldig ubehagelig» og handling gråter, utagerer etc? Ok. Det er jo bedre enn at hun er tiltaksløs. 

Folk tror at å mistrives, gråte, etc er det verste som kan skje. Nei. Tiltaksløshet er det verste som kan skje oss. 

Jeg ville tillatt at hun overnattet om det var rotter i leiligheten. Og hun hadde en konkret plan for fjerning. Og da kun det døgnet eller to det tok å gjøre grep.

Så dra bort, ts. Vær vekke. Lån ikke bort nøkkel eller husvære. Og fortell henne at nå er snyltinga over.

Anonymkode: b909d...761

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Null dager. 
Jeg ser ikke poenget med å handle slik at mine venner taper på det. Det du gjør er å hjelpe henne til å være tiltaksløs. Det du bør gjøre er å tvinge henne til å stå i ubehaget til det blir så ubehagelig at hun handler. Om hun mellom «veldig ubehagelig» og handling gråter, utagerer etc? Ok. Det er jo bedre enn at hun er tiltaksløs. 

Folk tror at å mistrives, gråte, etc er det verste som kan skje. Nei. Tiltaksløshet er det verste som kan skje oss. 

Jeg ville tillatt at hun overnattet om det var rotter i leiligheten. Og hun hadde en konkret plan for fjerning. Og da kun det døgnet eller to det tok å gjøre grep.

Så dra bort, ts. Vær vekke. Lån ikke bort nøkkel eller husvære. Og fortell henne at nå er snyltinga over.

Anonymkode: b909d...761

Ja, jeg føler jeg gjøre henne en bjørnetjeneste, det vil si altså ingen tjeneste i det hele tatt. Jeg tilrettelegger heller bare for at hun kan fortsette å utsette flytting. Hun forsvarer seg selv med at hun er «tiltaksløs og er selv klar over det», men jeg tenker at hun må gjøre noe med det da. Har også tilbudt meg å være med på visninger. Redd hun drar videre til andre venninner etter meg, har snakket med dem og de er alle klar over situasjonen. Ingen kommer nok til å la henne overnatte pga hvordan hun har grodd seg fast hos meg. 

Planlegger å si jeg skal til foreldrene mine til helga og si hun da må dra. Kjenner jeg henne rett så lar hun nok mye av tinga sine ligge igjen her. Får vel bare si rett ut til henne at hun får ta med alt sammen, så hun skjønner at besøkstiden her er over. 

Ts

• Liker 2
Skrevet

Hadde vedkommende mistet alt i en brann eller noe kunne jeg vært ganske raus, men i dette tilfellet hadde jeg bedt henne om å flytte ut eller begynne å betale for seg. 

Anonymkode: 569c9...3bd

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, jeg føler jeg gjøre henne en bjørnetjeneste, det vil si altså ingen tjeneste i det hele tatt. Jeg tilrettelegger heller bare for at hun kan fortsette å utsette flytting. Hun forsvarer seg selv med at hun er «tiltaksløs og er selv klar over det», men jeg tenker at hun må gjøre noe med det da. Har også tilbudt meg å være med på visninger. Redd hun drar videre til andre venninner etter meg, har snakket med dem og de er alle klar over situasjonen. Ingen kommer nok til å la henne overnatte pga hvordan hun har grodd seg fast hos meg. 

Planlegger å si jeg skal til foreldrene mine til helga og si hun da må dra. Kjenner jeg henne rett så lar hun nok mye av tinga sine ligge igjen her. Får vel bare si rett ut til henne at hun får ta med alt sammen, så hun skjønner at besøkstiden her er over. 

Ts

Det beste er å være ærlig....si det sånn du føler det,om hun blir sur så er det ikke noe tap,da var hun ingen god venninne uansett

• Liker 2
Skrevet

Som en som har vært i en lignende situasjon som venninnen din med huseier så ville jeg aldri forventet å være hos enn venn i lengre tid kostnadsfritt. Hadde jeg sagt opp og ikke funnet noe så ville jeg bidratt med husleie den tiden jeg hadde lånt en sofa eller soverom hvis det tok over en måned.

Hun får si opp leilgheten sin og begynne å lete, samtidig som hun bidrar.

Skrevet

Kunne du tenke deg å ha samboer da? Hva med å si at hvis hun skal fortsette å bo hos deg, så må du be om at hun sier opp leiligheten og betaler for seg? 

Ellers ville jeg rett og slett sagt at du har en litt dårlig periode, og bedt henne om å dra hjem til seg selv noen dager (som blir til uker, måneder og år.). 

Anonymkode: 8a9a9...3b7

• Liker 1
Skrevet

Om det er kvinnelig kan de bo hos meg, null problem. Så lenge dem har sex med meg.

Om ikke så kan dem bare dra, lett å få folk vekk da XD

Anonymkode: 8295d...ddc

• Liker 1
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Jeg hadde aldri latt noen bo gratis hos meg. 

Skrevet

Et par uker tenker jeg, hvis det var en veldig god venn, kanskje en måneds tid eller to. Men så hadde jeg tatt det opp. Mest fordi jeg ikke har så stor plass og fordi vi ville gått veldig mye oppå hverandre hele tiden, noe som ikke er gunstig for et godt vennskap i lengden. 

Anonymkode: 0dceb...64c

Skrevet

To-tre dager hadde jeg tillatt. Opp mot en uke om det var planlagt ferie. Her må du sette foten ned. 

Anonymkode: 07098...249

Skrevet

Hjelper selvsagt en venninne om hun er i vansker, men det er drøyt med flere måneder bare fordi hun er tiltaksløs, som du skriver.

Har tro på å snakke sammen, og si det som det er. Du tilbyr å være med på visning og støtte henne ellers, så nå må hun ta en avgjørelse. Det er jo et kompliment at hun synes det er fint å bo med deg, men alt med måte.

Anonymkode: c2351...000

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...