AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Sjekker du om fastlegen/psykologen er utdannet i Norge og om de kom inn på studiet rett etter videregående? Jeg sjekker. Ikke at jeg tror man blir dårlig lege av å ha studert i utlandet eller om man blir dårlig psykolog om man måtte ta opp fag og få alderspoeng. Men synes det er greit å vite. Fant ut av fastlegen min hadde studert i utlandet og psykologen min var over 30 før hun var ferdig med studiene. Følte egentlig at det var lettere å forholde meg til psykologen nå som jeg vet hun ikke er en flinkis som hadde alt på stell allerede før hun fylte 25. Anonymkode: e1b61...2bf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Nei hvorfor skulle jeg det? Har tillitt til at alle som praktiserer som lege i Norge er kvalifiserte. Den beste legen jeg har hatt er ei som tok utdannelsen sin i Iran og kom hit som flyktning ❤️ Anonymkode: 71b7d...55b 3
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Nei, aldri ramlet meg inn. Anonymkode: 50620...4ec 1
Nevrosererroser Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Nei. Fordi slike detaljer sier mindre enn ingenting om årsakene bak eller personenes faktiske egnethet i yrket. 6
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Min fastlege sender meg bare videre til spesialist. Så jeg vet ikke hvor viktig dette er. Anonymkode: 23277...4ca
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Hvordan skal man sjekke dette da mener du? Om vedkommende kom inn rett etter vgs i Norge eller et annet land, er meg revnende likegyldig og sier ikke så mye om psykologen/legen. Anonymkode: 87e82...316 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan skal man sjekke dette da mener du? Anonymkode: 87e82...316 Jeg sjekket på Linkedin. TS Anonymkode: e1b61...2bf
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Aldri falt meg inn å sjekke behandlere jeg har hatt og møter. Men artig at du nevner det da, for i dag leste jeg dørskiltet utenfor rommet til psykologen. Jeg går ikke bare til en psykolog, men en psykologspesialist. Har gått til henne i 3 år, første gang jeg har lest på skiltet. Tok en titt på dørskiltet til min gamle psykolog for moro skyld, hun er en psykiater, trodde hun var psykolog og jeg gikk til henne i 2 år og gått forbi døren hennes i 5 år uten å se det. Forklarer hvorfor hun var så opphengt i medisiner. Det er kanskje fordommer som snakker og bare tilfeldig, men allikevel. Jeg har googlet litt og blir ikke smartere på det, for "psykologspesialist" er så mangt. Vet at første psykologen min var "vanlig" psykolog og skulle spesialisere seg innenfor barn- og ungdomspsykologi, så jeg måtte bytte behandler. Vet ikke hva min nåværende psykolog "er" som psykologspesialist. Det får forbli et mysterium, for jeg tørr ikke å spørre. Er litt nysgjerrig på om hun alltid har vært psykologspesialist, eller om hun har blitt det mens jeg har vært pasient. Tørr ikke å google psykologen heller, føler det er et overtramp. Tviler på at det er mulig å finne svaret på nett. Anonymkode: 517d0...35e
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Bare husk at det er bare noen år siden man begynte å ta inn folk på psykologstudiet direkt fra vgs. Da jeg tok grunnfag i psykologi for en del år siden, var vi 1000 stykker, som alle konkurerte om 40 plasser på profesjonsstudiet😉 Utover det tenker jeg at det å jobbe hardt for å komme inn på et krevende studie viser en dedikasjon som sikkert er viktig i profesjonen. Pluss at livsvisdom heller ikke er å forakte. Anonymkode: 8de9b...b9c 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Nei 😅🤷♀️ Anonymkode: 46f11...94d
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 Nei, jeg er ikke så veldig opphengt i legene mine. Psykolog har jeg ingen erfaring med, men tror neppe jeg ville søkt personen opp. Har heller aldri søkt opp fysioterapeut, kiropraktor eller tannlegen min heller. Aldri tenkt tanken engang… Anonymkode: a22d2...fae
Gjest Keikolina Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 Vet nesten ikke hva legen min heter engang 😄
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 Har googlet psykologen. En hadde ikke profesjonsutdanning, kun master i psykologi, en annen hadde utdanning fra Danmark, heller ikke der profesjonsutdanning. Anonymkode: 93751...882
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #14 Skrevet 13. september 2022 Det spiller ingen rolle for meg, kjemi er det viktigste. Å skulle bytte behandler om vedkommendes bakgrunn ikke tilfredsstiller er jo uansett en utopi med den mangelen vi har på helsepersonell. Jeg har ikke fastlege en gang, står på venteliste (plass nr 72), så det høres ut som rene luksusen å kunne bry seg om hvor de tok utdanning 😅 Anonymkode: 84960...fb1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #15 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Sjekker du om fastlegen/psykologen er utdannet i Norge og om de kom inn på studiet rett etter videregående? Jeg sjekker. Ikke at jeg tror man blir dårlig lege av å ha studert i utlandet eller om man blir dårlig psykolog om man måtte ta opp fag og få alderspoeng. Men synes det er greit å vite. Fant ut av fastlegen min hadde studert i utlandet og psykologen min var over 30 før hun var ferdig med studiene. Følte egentlig at det var lettere å forholde meg til psykologen nå som jeg vet hun ikke er en flinkis som hadde alt på stell allerede før hun fylte 25. Anonymkode: e1b61...2bf Tenker du er hakket tøffere om du velger forlate landet for en utdannelse. Lærer mer og. Er du født og oppvokst i Oslo, OG tar utdannelsen der, risikerer du å bli 30 uten å ha forlatt ring 3. Psykologen din kan f eks valgt å reise på backpackertur ett år, blitt med en kjæreste på hans utenlandstur ect, før hun valgte å låse seg på skolebenken. Hun kan også ha drevet med idrett, og prioritert det først. Når og hvor du tar en utdannelse, sier ingenting. Anonymkode: d32bf...c81
Frøkenfryd30 Skrevet 14. september 2022 #16 Skrevet 14. september 2022 (endret) Det har jeg null interesse av å vite, men sjekker andres erfaringer med legen på legelisten.no 😄 Endret 14. september 2022 av Frøkenfryd30
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #17 Skrevet 14. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sjekker du om fastlegen/psykologen er utdannet i Norge og om de kom inn på studiet rett etter videregående? Jeg sjekker. Ikke at jeg tror man blir dårlig lege av å ha studert i utlandet eller om man blir dårlig psykolog om man måtte ta opp fag og få alderspoeng. Men synes det er greit å vite. Fant ut av fastlegen min hadde studert i utlandet og psykologen min var over 30 før hun var ferdig med studiene. Følte egentlig at det var lettere å forholde meg til psykologen nå som jeg vet hun ikke er en flinkis som hadde alt på stell allerede før hun fylte 25. Anonymkode: e1b61...2bf Nå er jo dette yrker der man har godt av å ha litt kjennskap til levd liv og erfaring/menneskekjenner. Min psykologiprofessor sa vel allerede under første forelesning at han skulle ønske det ikke bare var 19 år gamle jenter som ville bli psykolog, fordi det er et yrke der man har godt av litt livserfaring og å selv ha møtt på litt motgang:) Min aller beste psykiater på DPS, var en dame som hadde utdannet seg etter å selv ha fått barn og levd halve livet, hun var nærmere 55 og var varm, forståelsesfull og empatisk med masse humor og refleksjoner om livets alle roller. Det er sikkert fint å komme seg gjennom medisin/psykologi mens man er ung, men det er ikke slik at vi bare trenger 25åringer, eller at det er en fordel å møte noen som kanskje ikke har rukket å oppleve motgang eller sykdom hos seg selv eller nære. Selvfølgelig kan man være like faglig dyktig, men spesielt i psykologi er det ikke negativt å ha litt bagasje! Anonymkode: 55700...888
Maestro Skrevet 14. september 2022 #18 Skrevet 14. september 2022 Så lenge jeg føler meg og blir: Forstått, hørt, tatt seriøst, blir sjekket, henvist der jeg skal, har kjemi og at de gjør jobben sin og kan jobben sin, er medmenneskelig, så funker det fint for meg uavhengig når og hvor utdannelsen er tatt. En utdannet psykolog, betyr ikke alltid at den psykologen er flink i jobben sin. De er mennesker med Synsing og mening de og om ting, og oppfatninger. Og går etter hva symptomer på hvilken diagnose og går da etter det. Eller psykiatere som setter feil diagnose, så deretter feil medisineringen, som potensielt kan ende med selvmord. Les heller HVA folk skriver om dem på en eller annen nettside, enn NÅR og HVOR utdanningen tok sted.
Gjest Adobyen Skrevet 14. september 2022 #19 Skrevet 14. september 2022 Jeg er fornøyd med fastlegen min og stort sett alle spesialistene jeg har vært hos på sykehuset. Har ikke googlet og sjekket dem, hva er vitsen med det? Velge og vrake er vel ikke enkelt når det ikke er nok å velge blant. Det betyr sikkert mer om det er noe psykisk, skjønner det.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2022 #20 Skrevet 14. september 2022 Fastlegen min hadde tidligere en slags diplom fra et tysk universitet hengende på veggen. Og jeg leste det som stod der og skjønte at hen hadde tatt utdannelsen i Tyskland. Jeg tenker at tysk medisinutdannelse er veldig god, og man må ha svært gode karakterer for å komme inn der også. Men dette var boe jeg tilfeldigvis oppdaga. Har aldri undersøkt aktivt. Anonymkode: 8f940...d93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå