Gå til innhold

finnes det noen kosttilskudd/helsekost som fungerer mot mild depresjon? Som stabiliserer humøret?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Johannesurt er super. Men kræsjer med en del andre medisiner, så sjekk evt det først. 

Anonymkode: 8a5e7...790

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis skal rolig aktivitet hjelpe på mild depressjon. Typ rolig gåtur i skogen, 20-40 minutter hver dag.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finske forskere mener å ha funnet ut at D-vitamin i daglige doser mellom 50 og 100 mikrogram virker positivt på depresjon.  (Øvre trygge grense for D-vitamintilskudd i Norge er definert av Helsedirektoratet og Mattilsynet som 100 mikrogram)

https://www.vi.no/helse/ny-studie-kan-vitamin-d-behandle-depresjon/76910950

Anonymkode: 7761f...465

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anthony William har en protokoll for depresjon og en forklaring på hvorfor det oppstår. Om du googler "Medical Medium depression" så kommer det opp artikler og live-sendinger om det. Jeg har selv blitt mye bedre med hans protokoller. Tror de viktigste tilskuddene er sink, B12 og sitronmelisse, som også kan drikkes som te og dyrkes i hagen.

Anonymkode: 47e88...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isbading, faktisk! Frigjør dopamin og endorfiner. Er ikke i tablettform da.

Jeg har hatt mer nytte av dagslys, trening, gåturer i til dels raskt tempo og isbading enn Johannesurt. 

Ved de mer alvorligere depresjonene måtte jeg ha antidepressiva. Men så snart jeg kom meg såpass så var det ovenfor oppskriften for å friskne til. DPS ga meg null, men dette er jo individuelt. 

Anonymkode: 6540b...74b

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom deg heller ut og få sol litt "sol" på kroppen! Vi trenger minst 15 minutter hver dag. Det må ikke være skyfritt for at det skal funke. Overskyet og regn gir oss også "sol" faktisk. Strålingen går fortsatt gjennom skyene.

Trening skal også hjelpe.

Isbading som nevnt over er også et godt tips. Ikke bare for dopamin og endorfiner men for hormese. Hormese er kortvarig stress. Dette er bra for kroppen. Det er en av grunnene til at trening er bra. Kortvarig, kontrollert stress. Det er noe helt annet enn konstant stress som er skadelig, akkurat som at det hadde vært skadelig å trene 16 timer i døgnet.

Anonymkode: 77d12...1de

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Isbading, faktisk! Frigjør dopamin og endorfiner. Er ikke i tablettform da.

Jeg har hatt mer nytte av dagslys, trening, gåturer i til dels raskt tempo og isbading enn Johannesurt. 

Ved de mer alvorligere depresjonene måtte jeg ha antidepressiva. Men så snart jeg kom meg såpass så var det ovenfor oppskriften for å friskne til. DPS ga meg null, men dette er jo individuelt. 

Anonymkode: 6540b...74b

Isbading stimulerer til produksjon av endorfiner og dopamin, men dette er ikke stoff som kroppen har lagret. Stoffene blir produsert. Og kroppen må ha råvarer for å produsere dopamin og endorfiner av. Kroppen må til og med produsere verktøyene som trengs for å lage dopamin og endorfiner (enzymer og hormoner).

Det er ikke sånn at når du isbader, så slipper kroppen ut endorfiner fra et eller annet lager.

Hvis kroppen mangler noen av råvarene som trengs for å produsere endorfiner og dopamin, blir du bare kald og frossen av isbading. 

Anonymkode: 7761f...465

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Noen som har noen erfaringer?

Anonymkode: d6776...97d

B-vitaminer er veldig viktig for nettopp depresjon, utmattelse o.l 

Anonymkode: d4f4a...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vitamin D3 og magnesium. 

Anonymkode: 37a7c...542

Magnesium har vel ingen vitenskapelig effekt på depresjon? 

Anonymkode: d4f4a...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her - takk for mange gode innspill. Kan dessverre ikke bruke johannesurt da jeg står på blodfortynnende..... Men vurderer absolutt sitronmelisse, magnesium, d-vit. Men har noen erfaring med Depridix? (urter-kosttilskudd)

Skal sies at jeg har prøvd stressmin i 3 mnd nå - den var det ingen effekt på dessverre..

Isbading utgår - bor milevis unna havet. Tur går jeg hver dag (har hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En teskje gurkemeie hver dag....ellers: trening annenhver dag, minst 1,5 timer hver gang. 

Anonymkode: ff7ca...cca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Isbading utgår - bor milevis unna havet. Tur går jeg hver dag (har hund)

Bor du milevis unna elver og innsjøer også? Isbading må ikke være i havet.

Anonymkode: 77d12...1de

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

johannesurt 

Anonymkode: 7ffd4...f4a

Nei! Denne skal ikke tas av så mange og forstyrrer omtrent alle andre medikamenter. Ikke start på dette uten å undersøke med lege. 

Anonymkode: b3884...22b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...