Gå til innhold

Voldsom rekrutteringsprosess for å jobbe på IKEAs kundesenter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i jobb, men ønsker meg nye utfordringer og kikker derfor på ledige stillinger. Kom over en ledig stilling på IKEA som virket interessant, men etter å ha lest gjennom beskrivelsen av rekrutteringsprosessen konkluderte jeg med at det er uaktuelt for meg å søke.

Beskrivelsen var denne:

"Vi ser frem til å motta din CV, søknad og skriftlige attester. Når vi har gått gjennom dette vil du bli kalt inn til et personlig videointervju dersom vi mener du kan passe til rollen. I forkant av videointervjuet, vil du bli få tilsendt en adferdsvurdering og en kognitiv evne vurdering, som blir gått gjennom i første møte med en av IKEA sine rekrutteringsansvarlige. Går du videre fra denne runden, blir du invitert til et nytt intervju med rekrutterende teamleder på kundesenteret." -klippet herfra.

For en stilling på IKEAs kundesenter må man altså først gjennom to personlighetstester og "består" man dem får man et videointervju med en rekrutteringsansvarlig. Om man kommer gjennom det nåløyet er det nytt intervju, denne gang med teamleder på avdelingen man skal jobbe på. 

Er det bare meg som synes det virker som en voldsomt omfattende og krevende prosess for en stilling på kundeservice hos IKEA? 

Anonymkode: 885f7...1ee

• Liker 6
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og likevel møtte jeg på et komplett nek sist gang jeg var i kontakt med IKEA kundeservice. Kunne ikke svare på spørsmålet, skulle høre med en kollega, avsluttet chatten uten å svare. Tipp topp. 

Anonymkode: e8748...701

• Liker 8
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det gjelder veldig mange ledige stillinger. Det fremstilles som at den de leter etter, er et unikum som helst bør ha x antall års erfaring fra arbeidsområder, flere doktorgrader, løse både kreft- og klimagåten, ELSKE andre mennesker OG være i stand til å selge sand i Sahara.

Når man så på et senere tidspunkt kommer i kontakt med ansatte på det stedet, fremstår det som ledelsen har rasket med seg en tilfeldig utvalgt/gissel fra busstoppet eller kassakøen på Kiwi og tvunget inn i stillingen med våpen i hånd.

Anonymkode: 67651...bcb

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Vanskelig å få jobb på ikea hvis du ikke kjenner noen der😅 jeg jobber der, og måtte først på speedintervju (3 minutter hvor du skal selge deg inn), deretter gruppeintervju og til slutt intervju med ledelsen/tillitsvalgte. 

Anonymkode: 5d535...b64

Skrevet

Ja, det var mange krav fra noen som ikke har korrekturlest sin egen stillingsannonse. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Merkelig at de har så mange og spesifikke krav til en søker, mens de selv kun tilbyr floskler som alle stillingannonser har.

Anonymkode: 61ecd...763

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror ikke jeg har måtte sende inn attester noen gang. Heller ikke etter intervju.

Anonymkode: 2a52b...277

Skrevet

De har stor pågang av søkere, og bruker dette for å velge riktige kandidater. Fremfor å bruke magefølelsen og masse tid på intervjuer. 

Anonymkode: f8730...bed

Skrevet

Det er jo bra de stiller krav, de også. Hvilken bedrift vil ikke ha de beste ansatte?

Anonymkode: aa36d...00b

Skrevet
Yoshi skrev (8 timer siden):

Ja, det var mange krav fra noen som ikke har korrekturlest sin egen stillingsannonse. 

Likte spesielt denne:  "en kognitiv evne vurdering" 😄

Anonymkode: 19e2a...818

• Liker 2
Skrevet

Og så er det bare en midlertidig stilling også. 

Skrevet

Fullstendig overkill. 

Anonymkode: badaf...060

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...