AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Hei. Jeg har en 7 mnd gammel datter og ble gravid med ivf etter lang tids prøving. Ikke påvist noen feil med meg eller mannen min. Jeg har ikke fått igjen mensen enda, men lurer litt på når jeg vil begynne å prøve på nr 2. Jeg skulle gjerne begynt allerede nå, men alt det praktiske stopper meg. Baby får ikke barnehageplass før august 2023 og jeg vil ikke gå hjemme med baby + nyfødt eller gå hjemme høygravid og med baby. Det andre er ulønnet permisjon. Jeg må ha rundt 3 måneder neste sommer og da må jeg opparbeide meg ny rettighet til sykepenger. Ikke at jeg har planer om å bli sykemeldt, men sannsynligheten er der at enten kvalme eller bekkenet begynner å trøble. Kanskje vente til februar med å prøve og så prøve i 2-3 måneder. Ta en pause under ulønnet og 2 måneder etter så jeg er sikret sykepenger vis noe uforutsett skulle skje? Blæ, vil egentlig begynne å prøve snart Anonymkode: 6d3d8...f48
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Jeg ville ventet til den lille nå er 2-4 år, slik at førstefødte rekker å få den tilknytningen og tryggheten hen trenger. Får du en ny med en gang, så får du ikke brukt noe særlig tid alene med barnet ditt. Anonymkode: bdd22...f75 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hei. Jeg har en 7 mnd gammel datter og ble gravid med ivf etter lang tids prøving. Ikke påvist noen feil med meg eller mannen min. Jeg har ikke fått igjen mensen enda, men lurer litt på når jeg vil begynne å prøve på nr 2. Jeg skulle gjerne begynt allerede nå, men alt det praktiske stopper meg. Baby får ikke barnehageplass før august 2023 og jeg vil ikke gå hjemme med baby + nyfødt eller gå hjemme høygravid og med baby. Det andre er ulønnet permisjon. Jeg må ha rundt 3 måneder neste sommer og da må jeg opparbeide meg ny rettighet til sykepenger. Ikke at jeg har planer om å bli sykemeldt, men sannsynligheten er der at enten kvalme eller bekkenet begynner å trøble. Kanskje vente til februar med å prøve og så prøve i 2-3 måneder. Ta en pause under ulønnet og 2 måneder etter så jeg er sikret sykepenger vis noe uforutsett skulle skje? Blæ, vil egentlig begynne å prøve snart Anonymkode: 6d3d8...f48 Hvis baby er 7 måneder allerede, er ikke du egentlig ferdig med din permisjon? Eller har du 100% permisjon fra mannen også? 1 år og 7 måneder permisjon inkl 3 mnd ulønnet. Det er en veldig lang permisjon? Så vil du bli gravid igjen og være i permisjon igjen, du kommer til å være lenge borte fra arbeidslivet. Hadde som sagt ventet litt, slik at den lille får all oppmerksomhet hun trenger. Når du får baby igjen, går all oppmerksomhet til den nyfødte en stund - og da har eldste også opplevd dette. To barn som er så tette, ser jeg egentlig ingenting positivt med. Anonymkode: bdd22...f75
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Jeg ville ventet en stund til mtp. kroppen Det er en belastning å gå gravid og føde, kroppen og underlivet har godt av tid til å restituere seg før runde 2. Anonymkode: 48e74...016 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ventet til den lille nå er 2-4 år, slik at førstefødte rekker å få den tilknytningen og tryggheten hen trenger. Får du en ny med en gang, så får du ikke brukt noe særlig tid alene med barnet ditt. Anonymkode: bdd22...f75 Nå er jeg 34 år og brukte flere år på å bli gravid med nr 1. Jeg kan desværre ikke vente til baby er mange år før vi begynner å prøve på nr 2. Baby blir iallefall over 2 år vis vi skal vente med prøving til etter barnehagestart om 1 år. Og det kan jo fort ta flere år med nr 2 også Anonymkode: 6d3d8...f48
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis baby er 7 måneder allerede, er ikke du egentlig ferdig med din permisjon? Eller har du 100% permisjon fra mannen også? 1 år og 7 måneder permisjon inkl 3 mnd ulønnet. Det er en veldig lang permisjon? Så vil du bli gravid igjen og være i permisjon igjen, du kommer til å være lenge borte fra arbeidslivet. Hadde som sagt ventet litt, slik at den lille får all oppmerksomhet hun trenger. Når du får baby igjen, går all oppmerksomhet til den nyfødte en stund - og da har eldste også opplevd dette. To barn som er så tette, ser jeg egentlig ingenting positivt med. Anonymkode: bdd22...f75 Har valgt 80 % permisjon, all ferie + noe overført fra i fjor og 2-3 uker ulønnet fordelt litt i permisjonen. Så skal jobbe igjen i januar, mens far har permisjon. Derettetter ulønnet igjen og ferie til barnehagestart neste august Så vis vi venter med å begynne å prøve til etter barnehagestart får jeg jobbet en del. Vært i samme jobb i mange år og jobbet store deler av graviditeten Vis det tar like lang tid å bli gravid neste gang så går det fort mange år... Anonymkode: 6d3d8...f48
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg ville ventet en stund til mtp. kroppen Det er en belastning å gå gravid og føde, kroppen og underlivet har godt av tid til å restituere seg før runde 2. Anonymkode: 48e74...016 Det er sant. Slet tidlig med bekkenet sist og kan bare anta at det vil bli likt eller værre neste gang Ser jo selv at det lønner seg å vente med prøving til etter barnehagestart. Da er baby 1,5 år. Håper bare at det ikke tar like mange år som sist Anonymkode: 6d3d8...f48
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er sant. Slet tidlig med bekkenet sist og kan bare anta at det vil bli likt eller værre neste gang Ser jo selv at det lønner seg å vente med prøving til etter barnehagestart. Da er baby 1,5 år. Håper bare at det ikke tar like mange år som sist Anonymkode: 6d3d8...f48 Jepp. Jeg har hatt vond korsrygg og svak bekkenbunn siden fødsel, holder på å trene og merker bedring så kanskje jeg tør prøve snart. Jeg skjønner godt problemstillingen altså. Tok 2,5 år med prøving her. Men forventer at det tar mindre tid neste gang pga. vet hvilke medisiner som funket sist. Anonymkode: 48e74...016 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 Min første var og ivf uten klar grunn, vi prøvde igjen når han var 10 mnd fordi vi regnet med å måtte bruke tid og ivf igjen.. dette gav nok roen jeg trengte så ble gravid nesten med en gang. Når er andremann 1 år og 9 mnd yngre men vi kunne ikke vært mer fornøgd. Slippe den vonde prosessen med ivf og det tidspresset man føler følger med.. Anonymkode: 6625b...256 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå er jeg 34 år og brukte flere år på å bli gravid med nr 1. Jeg kan desværre ikke vente til baby er mange år før vi begynner å prøve på nr 2. Baby blir iallefall over 2 år vis vi skal vente med prøving til etter barnehagestart om 1 år. Og det kan jo fort ta flere år med nr 2 også Anonymkode: 6d3d8...f48 Det finnes ikke noen fasit på dette. Men jeg tenkte å svare siden vi var i akkurat samme situasjon. Vi fikk første vha. IVF da jeg var 34, og lurte på hvor raskt vi skulle begynne å prøve på nr. to. Jeg tenkte at jeg egentlig ønsket 3-4 år mellom, men at det ikke ville gå. Vi begynte å prøve da eldste var 8 mnd. fordi mensen kom tilbake da, men uten noe som helst tro på at jeg skulle bli gravid uten hjelp. Vi hadde egentlig en time til samtale om søskenforsøk da eldste var nærmere 1,5 år. Og så ble jeg gravid, måneden før storesøster ble 1 år. Det var ikke ideelt mtp jobb og barnehageplass (som vi ikke fikk før yngste var 19 mnd.). Men alt løste seg. Og så kom korona midt oppi det, og jeg var uansett hjemme med begge to en periode fra yngste var 1-6 mnd. Sett bort i fra pandemien, var det en veldig fin tid. På forhånd var jeg lei meg pga. det en annen bruker nevner, lite tid til og fokus på hver av dem som baby når de ble tette. Men slik har jeg ikke opplevd det, med unntak av de aller første ukene med nyfødt nr. to. Anonymkode: 814a3...219 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det finnes ikke noen fasit på dette. Men jeg tenkte å svare siden vi var i akkurat samme situasjon. Vi fikk første vha. IVF da jeg var 34, og lurte på hvor raskt vi skulle begynne å prøve på nr. to. Jeg tenkte at jeg egentlig ønsket 3-4 år mellom, men at det ikke ville gå. Vi begynte å prøve da eldste var 8 mnd. fordi mensen kom tilbake da, men uten noe som helst tro på at jeg skulle bli gravid uten hjelp. Vi hadde egentlig en time til samtale om søskenforsøk da eldste var nærmere 1,5 år. Og så ble jeg gravid, måneden før storesøster ble 1 år. Det var ikke ideelt mtp jobb og barnehageplass (som vi ikke fikk før yngste var 19 mnd.). Men alt løste seg. Og så kom korona midt oppi det, og jeg var uansett hjemme med begge to en periode fra yngste var 1-6 mnd. Sett bort i fra pandemien, var det en veldig fin tid. På forhånd var jeg lei meg pga. det en annen bruker nevner, lite tid til og fokus på hver av dem som baby når de ble tette. Men slik har jeg ikke opplevd det, med unntak av de aller første ukene med nyfødt nr. to. Anonymkode: 814a3...219 Enig med deg der. Brukte over ett år på første her, hun satt plutselig naturlig. Fikk søsken når hun var 17mnd. Hun fikk mye tid med pappen sin i den "verste" babytiden, men det skader vell ikke? Nå når yngste er over året er det kun positivt at de er så tette. Det båndet de allerede har rukket å få seg imellom er bare utrolig verdifullt for dem. Nå er eldste jente, og yngste er gutt. Det er visst den kombinasjon som er "best" når de blir så tette leste jeg engang. Anonymkode: 4d180...8fd
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Skrevet 13. september 2022 Jeg ville ventet til eldste har begynt i bhg. Høres veldig tungt ut å være gravid når man er hjemme med ettåring. Anonymkode: c6f31...496
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #13 Skrevet 13. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg ville ventet til den lille nå er 2-4 år, slik at førstefødte rekker å få den tilknytningen og tryggheten hen trenger. Får du en ny med en gang, så får du ikke brukt noe særlig tid alene med barnet ditt. Anonymkode: bdd22...f75 Og hva gjør du med 3 åringen når nummer 2. blir født da? Omplasserer ungen i 2-4 år slik at baby nummer 2 får alenetid med mamma og pappa? Dummeste jeg har hørt. Anonymkode: dbe55...6dd 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå