Heebe Skrevet 13. september 2022 #1 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) Heisann! Jeg jobber som assistent i en kommunal barnehage. Skjer ofte at vi har personalmøter/avdelingsmøter på kveldstid, men da får vi alltid timer til avspasering som vi samler opp og bruker når det passer oss selv. En tid tilbake kom lederen og fortalte oss om et kurs innen førstehjelp og brannvern, noe han mente vi måtte møte opp på selv om vi ikke blir å få avspaseringstimer for det. Kurset varer 3 timer, på en mandag kveld. Han sa også (litt truende) at de som ikke møter opp, selv må finne oss et kurs innen disse tingene og ta med bevis/sertifikat til ham på at vi har deltatt på det. Har jobbet i forskjellige barnehager i 10 år nå, men har aldri fått noe som helst sertifikat på at jeg har vært med på førstehjelpskurs og lignende. Har selvfølgelig vært med på slikt via jobb før, men har alltid vært på planleggingsdager og lignende hvor vi har lønn uansett. Kan sjefen kreve at vi må ta fra fritiden vår for å være med på noe sånt? Endret 13. september 2022 av Heebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Del Skrevet 13. september 2022 Absolutt ikke. Ingen skal jobbe gratis, så dette ville jeg ikke akseptert uten lønn eller avspasering. Får ingen av dere det?? Lederen din tar sikkert ut lønn til seg selv! Anonymkode: c2b79...963 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Del Skrevet 13. september 2022 Nei Anonymkode: bf607...e61 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Heebe Skrevet 13. september 2022 Forfatter #4 Del Skrevet 13. september 2022 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Absolutt ikke. Ingen skal jobbe gratis, så dette ville jeg ikke akseptert uten lønn eller avspasering. Får ingen av dere det?? Lederen din tar sikkert ut lønn til seg selv! Anonymkode: c2b79...963 Nei, ingen av oss får det. Ifølge lederen vår er det 'en del av vårt ansvar' å ha tatt et sånt kurs. Det er jeg jo enig i, men at det skal gå utover fritiden det fatter jeg ikke. Skal ta det opp med han, men tror nok svaret blir noe lignende som 'ja, men hele kommunen gjør det sånn, alle barnehager og skoler gjør det sånn'. Endret 13. september 2022 av Heebe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Del Skrevet 13. september 2022 Nei Anonymkode: 10342...417 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vakkertliv Skrevet 13. september 2022 #6 Del Skrevet 13. september 2022 Vet ikke hvor du jobber, men her i Oslo får vi kurset i barnehagen, avspasering OG betaling for det (50% betalt og tiden vi var der til avsp) Hvis ikke alle får til har de oppsamlingskurs i bydelen. Du skal ikke jobbe gratis og du skal få de kursene da det er viktige kurs. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Del Skrevet 13. september 2022 Heebe skrev (11 minutter siden): Nei, ingen av oss får det. Ifølge lederen vår er det 'en del av vårt ansvar' å ha tatt et sånt kurs. Det er jeg jo enig i, men at det skal gå utover fritiden det fatter jeg ikke. Skal ta det opp med han, men tror nok svaret blir noe lignende som 'ja, men hele kommunen gjør det sånn, alle barnehager og skoler gjør det sånn'. Hvis det er en «del av deres ansvar» og sådan et obligatorisk kurs på arbeidsplassen, så skal dere selvfølgelig ta det i arbeidstiden eller kompenseres med lønn/avspasering hvis det lå tas på kveldstid eller i helger. Kommunen (arbeidsgiver) kan ikke komme og kreve at du skal brune fritiden din på å ta et kurs noen har funnet på at dere trenger i jobbsammenheng. Anonymkode: 75d04...b9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Del Skrevet 13. september 2022 Nei det skal du ikke finne deg i. Hvis sjefen din nekter å kompensere, kontakter du fagforening hvis du er medlem, eller lederen over din leder. Anonymkode: 9796e...484 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #9 Del Skrevet 13. september 2022 Det er ikke DITT ansvar at du har de kurs du trenger, det er ARBEIDSGIVER sitt ansvar. Helt seriøst, dere bør bytte jobb asap. Anonymkode: a81fa...de2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #10 Del Skrevet 13. september 2022 Heebe skrev (43 minutter siden): Nei, ingen av oss får det. Ifølge lederen vår er det 'en del av vårt ansvar' å ha tatt et sånt kurs. Det er jeg jo enig i, men at det skal gå utover fritiden det fatter jeg ikke. Skal ta det opp med han, men tror nok svaret blir noe lignende som 'ja, men hele kommunen gjør det sånn, alle barnehager og skoler gjør det sånn'. Typisk omsorgsyrke - da skal man være så «snill». (Er selv bhg - lærer i bunn). Dette hadde aldri noen andre yrkesgrupper akseptert. Håper dere er organiserte 👍😊 Anonymkode: c2b79...963 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #11 Del Skrevet 13. september 2022 Heebe skrev (47 minutter siden): Nei, ingen av oss får det. Ifølge lederen vår er det 'en del av vårt ansvar' å ha tatt et sånt kurs. Det er jeg jo enig i, men at det skal gå utover fritiden det fatter jeg ikke. Skal ta det opp med han, men tror nok svaret blir noe lignende som 'ja, men hele kommunen gjør det sånn, alle barnehager og skoler gjør det sånn'. Nei, det er bhg sitt ansvar, ikke ditt. De krever at du har det. Hils og si det til han du. Anonymkode: c2b79...963 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #12 Del Skrevet 13. september 2022 Nei. Kontakt tilitsvalgt og ikke møt opp på kurset. Anonymkode: 1ff11...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #13 Del Skrevet 13. september 2022 Heebe skrev (1 time siden): Nei, ingen av oss får det. Ifølge lederen vår er det 'en del av vårt ansvar' å ha tatt et sånt kurs. Det er jeg jo enig i, men at det skal gå utover fritiden det fatter jeg ikke. Skal ta det opp med han, men tror nok svaret blir noe lignende som 'ja, men hele kommunen gjør det sånn, alle barnehager og skoler gjør det sånn'. Er du ikke med i noen fagorganisasjon? Har dere ikke tillitsvalgt på jobben heller? Høres ut som en lompen arbeidsplass. Anonymkode: 5c326...a63 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Laraa Skrevet 13. september 2022 #14 Del Skrevet 13. september 2022 Finn personalhåndboka eller ring kommunen selv for å finne ut hvor du kan finne det svart på hvitt. Et eller annet sted må det finnes formalisert og skriftlig. Print det ut og strek under med gul tusj, legg arket på kontoret til sjefen og si at det ser ut til at han ikke helt kan regelverket der han selv jobber Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå