Gå til innhold

Hvordan motarbeide tiltaksløshet -klare å motivere seg selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært igjennom endel alvorlig sykdom og nå nylig operert skulder. I kjølevannet av dette har det vært endel utmattelse og mulig mild depresjon. Føler at kroppen jobber mot meg -dvs jeg bare klarer ikke å ta meg sammen og gjennomføre daglige gjøremål. Enkle ting jeg vet jeg må/burde -for helsens skyld og for å bli bedre. Som å gå tur/lett trening, dusje, lett husarbeid, betale regninger osv osv.

Men jeg utsetter/dropper det aller meste hele tiden. Avlyser alt jeg ikke må -feks å møte en venn, time hos fysioterapaut osv. Flere tenker sikkert at dette er mye pga en depresjonstilstand. Mye mulig, men enkelte dager klarer jeg å tvinge meg selv og kjenner meg så mye bedre etterpå. og uavhengig av årsaken til tiltaksløsheten, så er det bare en ond spiral og utsette/droppe alt.

Jeg bare klarer ikke å sette igang/motivere meg selv. Selv ikke konkrete avtaler, to do list (enkel) osv. Jeg sitter hele dagen i sofaen og venter på ettermiddag så jeg liksom kan begynne å se tv/netflix og love meg selv at imorgen begynner jeg/gjør det. Helt til neste dag og jeg finner på nye unnskyldninger for å utsette/droppe gjøremål.

Dette er så tungt og jeg er så fortvila -hvordan motivere meg selv/tvinge meg selv? (får oppfølging på dps for depresjonen, men synes ikke det bidrar positivt i det hele tatt, og igjen -det er ingen fysisk eller psykisk grunn til å ikke gjennomføre enkle gjøremål som hjelper helsen.., uansett) Noen gode råd her inne vær så snill??

Anonymkode: 6ffac...089

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skriv ned konkrete ting du skal gjøre. Si det høyt flere ganger.

Anonymkode: c0df1...74c

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har slitt mye med fatigue etter alvorlig sykdom. Det er vanskelig å få gjort ting hvis man ikke har energi og krefter. Kanskje du skal være fornøyd med å gjøre litt. Ikke vær så streng med deg selv. Tving deg selv til å være litt i fysisk aktivitet hver dag. 

Endret av mo1234
  • Liker 2
Skrevet

Først vil jeg anbefale deg å lage en realistisk plan. 
Altså setter du deg ned og lager en enkel ukesplan. Du sier du har noe opptrening som bør gjøres. Og timer hos fysio. Så da noterer du det. Feks 3 dager trening, fysio på torsdag. 

Så har du flere viktige gjøremål. Du har sosialt liv. Så da noterer du ned «besøke tante» på fredagen og «ut med venninne» på lørdag. 

Neste på lista er det folk glemmer: egenpleie. Egenpleie er ikke «trene på onsdag». Egenpleie er ting du oppriktig har lyst til å gjøre, som ikke er verken konstruktivt eller produktivt. Drømmer du om en hel dag under dyna? Ok. Sett av søndag til «ligge i senga og se Netflix». Egenpleie. Husk å sette av nok tid til dette, og husk at egenpleie aldri skal prioriteres bort eller ned.

Sist kommer mer uvesentlige ting, som man uten konsekvenser kan droppe for de tre punktene over: praktiske gjøremål. Husarbeid og annet tull havner her. Har du en uke kun krefter til punkt 1-3? Husarbeid tåler vente. Har du krefter til å tvinge deg selv til enten å trene eller vaske doen? Velg trening. Hver gang.

Siden du driver og venter på et «magisk» tv-tidspunkt utpå ettermiddagen bør nok du sette av tv-tid tidligere på dag, og så trene senere på dag. Tv 8-12, trene, så treffe en venn. Husarbeid i morgen, om man rekker. Og knekker formen helt en dag? Ok. Se tv hele dagen, da. Men gjør det med vilje. Ikke si at du feiler - du er snill mot deg selv.

Anonymkode: 88c60...084

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
mo1234 skrev (2 timer siden):

Jeg har slitt mye med fatigue etter alvorlig sykdom. Det er vanskelig å få gjort ting hvis man ikke har energi og krefter. Kanskje du skal være fornøyd med å gjøre litt. Ikke vær så streng med deg selv. Tving deg selv til å være litt i fysisk aktivitet hver dag. 

Takk for innspill. Hvordan kom du ut av fatiuqe? (om du er ute av det). Hvordan motiverte du deg til å gjøre ting?

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Først vil jeg anbefale deg å lage en realistisk plan. 
Altså setter du deg ned og lager en enkel ukesplan. Du sier du har noe opptrening som bør gjøres. Og timer hos fysio. Så da noterer du det. Feks 3 dager trening, fysio på torsdag. 

Så har du flere viktige gjøremål. Du har sosialt liv. Så da noterer du ned «besøke tante» på fredagen og «ut med venninne» på lørdag. 

Neste på lista er det folk glemmer: egenpleie. Egenpleie er ikke «trene på onsdag». Egenpleie er ting du oppriktig har lyst til å gjøre, som ikke er verken konstruktivt eller produktivt. Drømmer du om en hel dag under dyna? Ok. Sett av søndag til «ligge i senga og se Netflix». Egenpleie. Husk å sette av nok tid til dette, og husk at egenpleie aldri skal prioriteres bort eller ned.

Sist kommer mer uvesentlige ting, som man uten konsekvenser kan droppe for de tre punktene over: praktiske gjøremål. Husarbeid og annet tull havner her. Har du en uke kun krefter til punkt 1-3? Husarbeid tåler vente. Har du krefter til å tvinge deg selv til enten å trene eller vaske doen? Velg trening. Hver gang.

Siden du driver og venter på et «magisk» tv-tidspunkt utpå ettermiddagen bør nok du sette av tv-tid tidligere på dag, og så trene senere på dag. Tv 8-12, trene, så treffe en venn. Husarbeid i morgen, om man rekker. Og knekker formen helt en dag? Ok. Se tv hele dagen, da. Men gjør det med vilje. Ikke si at du feiler - du er snill mot deg selv.

Anonymkode: 88c60...084

Herregud tusen takk for et veldig godt innlegg - jeg ble litt rørt over at du gidder å ta deg tid til å skrive. Skal prøve dette -og kommer til å lese det du skrev mange ganger. Takk!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Takk for innspill. Hvordan kom du ut av fatiuqe? (om du er ute av det). Hvordan motiverte du deg til å gjøre ting?

Jeg er ikke kommet ut av fatigue, men det har vært en gravid forbedring i løpet av årene. Jeg prøver å gå tur nesten hver dag, enten alene eller sammen med noen. Legge opp til noen få sosiale avtaler i løpet av uken selv om jeg er sliten. Tvang meg selv til å begynne på sykurs en periode, noe som var ganske kjekt. Nå er planen å komme i gang med helsestudio, og komme i bedre fysisk form (vil ta det veldig rolig i starten).

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...