Gå til innhold

Lang ventetid for fjerning av hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var nylig hos fastlegen for å ta ut hormonspiralen min (Mirena), som har sittet inne i 5 år og 2 mnd. Mens jeg lå der med beina spredt, hørte jeg legen si: "Åj.. Jeg har dårlige nyheter til deg". Han fant ikke trådene til hormonspiralen, og hadde ingen andre måter å lokalisere spiralen på. Videre ringte han for å konsultere med A-hus om eventuell fjerning på gynekologisk avdeling der, og nå har jeg fått innkalling til utredning. Men utredningen er ikke før i midten av mars 2023 - altså åtte måneder etter at spiralen skulle vært fjernet. Dette er kun utredning, så selvet inngrepet regner jeg med skjer noen måneder etter det igjen. Jeg synes det er en forferdelig lang ventetid, men det er kanskje vanlig i det norske helsevesenet? Har noen her opplevd liknende? Finnes det noen helserisikoer ved å fjerne en spiral så lenge etter utløpsdatoen, og burde jeg avstå fra ubeskyttet samleie mens jeg venter?

Anonymkode: e3581...116

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den blir mest sannsynlig synlig fjernet når du har time.

Synes det er rat at legen ikke først henviste deg til gynekolog, men er sikkert grunner for det.

8 måneder er ingenting. Ha sex, men bruk kondom.

Anonymkode: cd3c7...398

Skrevet

Vanlig med lang ventetid i det offentlige. Inngrepet blir gjort samtidig som du har time, altså den blir fjernet når du får timen.

Om du ikke ønsker å bli gravid, bruk kondom i mellomtiden, eller gå privat for å få den fjernet.

Anonymkode: 027fc...bc6

Skrevet

Be om time hos din lokale jordmor istedet, de får til det utroligste når legene ikke får til.

Anonymkode: 60262...e8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg var nylig hos fastlegen for å ta ut hormonspiralen min (Mirena), som har sittet inne i 5 år og 2 mnd. Mens jeg lå der med beina spredt, hørte jeg legen si: "Åj.. Jeg har dårlige nyheter til deg". Han fant ikke trådene til hormonspiralen, og hadde ingen andre måter å lokalisere spiralen på. Videre ringte han for å konsultere med A-hus om eventuell fjerning på gynekologisk avdeling der, og nå har jeg fått innkalling til utredning. Men utredningen er ikke før i midten av mars 2023 - altså åtte måneder etter at spiralen skulle vært fjernet. Dette er kun utredning, så selvet inngrepet regner jeg med skjer noen måneder etter det igjen. Jeg synes det er en forferdelig lang ventetid, men det er kanskje vanlig i det norske helsevesenet? Har noen her opplevd liknende? Finnes det noen helserisikoer ved å fjerne en spiral så lenge etter utløpsdatoen, og burde jeg avstå fra ubeskyttet samleie mens jeg venter?

Min hormonspiral satt i 10 år, og den hadde forresten grodd fast. Men, legen fikk røska den ut og jeg fikk noia 😂😂😂

Anonymkode: 2e4b2...955

Skrevet

Jeg hadde min i over 6 år. Brukte den kun for å slipp mens, trengte ikke prevensjon. Eneste "faren" med en gammel spiral er at den ikke er like sikker som prevensjon. Og evt kan gro fast, men det er heller ikke farlig. De får den alltid ut. 

Ble henvist til gynekolog da legen ikke fant den, fikk time etter halvannen uke, gynekologen fjernet den raskt.

Ring legekontoret og spør om du kan få henvisning til gynekolog heller, eller om det er en grunn til at må på sykehuset. 

Anonymkode: ea8f4...bc8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min hormonspiral satt i 10 år, og den hadde forresten grodd fast. Men, legen fikk røska den ut og jeg fikk noia 😂😂😂

Anonymkode: 2e4b2...955

Innleggsforfatter her.

Jeg er 26 år, og singel for øyeblikket. Men jeg ønsker barn i fremtiden, og er nå redd for at dette skal påvirke sjansene mine 😅 Hva om de "røsker" feil?

Skrevet

Trådene på mine spiraler forsvinner alltid opp i livmoren etter noen år.

Blir alltid henvist til gynekolog som fisker den ut, og det er ikke åtte måneders venteliste.

Be om å få henvisning til gynekolog som ikke er på sykehuset.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...