Gå til innhold

Astma og matallergi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått astma i voksen alder. Har burotallergi fra før. Den har jeg tidligere i livet ikke merket noe til, men i burotsesongen nå har jeg hatt forverring av astmaen. Nå er burotsesongen over, og likevel merker jeg noen ganger allergiske reaksjoner / astmaforverring. Jeg mistenker at det kan være kryssallergier. Men kan matvareallergi, som allergi mot chili og løk, forverre astma?

Anonymkode: b482e...50b

Skrevet

Litt usikker på det med kryssallergier og astma. Men jeg har astma uten andre allergier enn hasselnøtter (som jeg da holder meg helt unna), og man får lett episoder med astmaforverring av andre ting. Typisk ting som irriterer luftveiene, som kulde, støv, mye damp, anstrengelse, eksos, røyk, alskens partikler egentlig, forkjølelse. Andre ganger bare spontan forverring og anfall. Så det fins i hvert fall mange muligheter for forverring uavhengig av matallergier. 

Anonymkode: d3613...8e3

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Litt usikker på det med kryssallergier og astma. Men jeg har astma uten andre allergier enn hasselnøtter (som jeg da holder meg helt unna), og man får lett episoder med astmaforverring av andre ting. Typisk ting som irriterer luftveiene, som kulde, støv, mye damp, anstrengelse, eksos, røyk, alskens partikler egentlig, forkjølelse. Andre ganger bare spontan forverring og anfall. Så det fins i hvert fall mange muligheter for forverring uavhengig av matallergier. 

Anonymkode: d3613...8e3

Jeg fikk nemlig en slik reaksjon i går etter å ha vært ute og spist. Var helt fin tidligere på dagen, spiste og begynte å føle meg mer tungpustet, og da jeg skulle sykle hjem måtte jeg bare stanse sykkelen og gå veldig sakte. Astmamedisinen hadde ikke god effekt, og det var slik noen timer før det ga seg.

Skrevet

Vet ikke hvordan det er med kryssallergi, men jeg får astmasymptomer med min matallergi. Jeg får i tillegg andre mer uttalte symptomer på allergi, så det er ikke noe tvil om at allergien har skylda. 

Hvis du ikke har typiske matallergisymptomer så kan astmaen utløses av mye annet også. 

Anonymkode: a582c...f99

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg fikk nemlig en slik reaksjon i går etter å ha vært ute og spist. Var helt fin tidligere på dagen, spiste og begynte å føle meg mer tungpustet, og da jeg skulle sykle hjem måtte jeg bare stanse sykkelen og gå veldig sakte. Astmamedisinen hadde ikke god effekt, og det var slik noen timer før det ga seg.

Var det astma da? Pipete og tett mest på utpost? Eller var det tungt å puste inn? Jeg har både litt astma, som gjør meg tett på utpost, og stemmebåndsdysfunksjon,  som gjør meg tett på innpust. Den siste er mest plagsom, og der virker ikke astmamedisinene. Kommer det i aktivitet kalles det ofte EILO.

Anonymkode: 77588...8b1

Skrevet

Kryssallergi på løk, purre og hvitløk er ikke uvanlig ved allergi mot burot :)  Vin, sjokolade, jordbær og sitrus er også histaminrike matvarer , og kan dermed være med å fremkalle en reaksjon selvom du ikke er allergisk. 

Anonymkode: 2d5c8...612

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var det astma da? Pipete og tett mest på utpost? Eller var det tungt å puste inn? Jeg har både litt astma, som gjør meg tett på utpost, og stemmebåndsdysfunksjon,  som gjør meg tett på innpust. Den siste er mest plagsom, og der virker ikke astmamedisinene. Kommer det i aktivitet kalles det ofte EILO.

Min opplevelse er at det som regel er tyngst å puste inn, ja. Samtidig har jeg jo tatt spirometri, og da ser man at astmamedisiner har effekt, så noe astma er det der. Men jeg opplever at jeg får anfall hvor det er tungt å puste inn og det kjennes som om jeg ikke får nok luft. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min opplevelse er at det som regel er tyngst å puste inn, ja. Samtidig har jeg jo tatt spirometri, og da ser man at astmamedisiner har effekt, så noe astma er det der. Men jeg opplever at jeg får anfall hvor det er tungt å puste inn og det kjennes som om jeg ikke får nok luft. 

Det høres ikke ut som astma. Les eller se noen videoer om EILO og se om det passer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...