Gå til innhold

Sviger mor er krevende

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ei snill svigermor og er veldig glad i henne. Men..  min mann er tømrer, og jobber borte 12-9. vi har to barn og jeg i full jobb. 
Når han kommer hjem har svigermor lagt planer og min mann har så og si renovert hele huset deres. 
i friperioder sine.. jeg blir sittende alene med barna både når han er på jobb og når han er hjemme grunnet svigermor sine prosjekt. 
Må legge til at dette er noen år tilbake. Hun holdt på slik i over 10 år. 
Jeg klikket til slutt og sa klart fra til mannen at det er nok. Hun får leie seg en snekker slik som andre folk må.. men det har hun ikke råd til sier han.. nei vei, da får hun spare, eller la være å bygge enda en terrasse.. 

mannen min har innsett nå hvor mye har har blitt brukt. Han har nesten ikke orket å besøke de de siste 2 årene.. (vi bor 10 min unna i bil) han har gitt klar beskjed om at han vil prioritere familien. 
Jeg har fått kommenterer som: han kommer jo aldri på besøk lengre, det er bare deg og barna hele tiden..

Svigers føler jeg har et Horn i sida på meg, at det er min feil at mannen prioriterer annerledes. 
Må legge til at de elsker å kose seg, reise og slappe av med rosévin på terrassen under en parasoll. Å være barnevakt da våre var små gjorde de av og til, men helst ikke. 
I går kom hun på besøk og satt å hintet om at de skulle bytte alle vinduer på huset, men at det koster så og så mye.. dyrt å leie inn folk..  så sier hun til mannen: jeg vil ikke spør deg, for du trenger jo fri når du er hjemme (??) på en spørrende måte. 
hun klarer ikke respektere grensene hans. 
mannen som er samvittighetsfull holdt på å sprakk og si ja, men jeg kikket på han.. han sa: ja det koster å leie, men da slipper dere jobben selv da. 
jeg føler svigermor tenker at det er min feil at hennes gratis snekker plutselig ikke vil hjelpe henne lengre. 
Hun snakker ikke noe særlig med meg lengre, og ringer sjelden 

Anonymkode: 4f05e...e34

• Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at det er mannen din som må sette grenser og snakke med dem, hvis du føler det går utover forholdet deres. Si til svigermor at det er han som har valgt og sette grensene, ikke du. 

Anonymkode: 66352...5e5

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tenker at det er mannen din som må sette grenser og snakke med dem, hvis du føler det går utover forholdet deres. Si til svigermor at det er han som har valgt og sette grensene, ikke du. 

Dette er en familie som ikke snakker om slike ting. Følelser osv. men mannen har satt ned foten.. svigermor tenker nok at det er meg som står bak.. det er det delvis også.. men det er fritiden hans.. som hun har spist opp år etter år 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er en familie som ikke snakker om slike ting. Følelser osv. men mannen har satt ned foten.. svigermor tenker nok at det er meg som står bak.. det er det delvis også.. men det er fritiden hans.. som hun har spist opp år etter år 

Hvorfor bryr du deg om hva svigermor tenker? Det er jo tydelig at hun ikke er helt god i hodet sitt, når hun mener det er "feil" at mannen din skal prioritere barna sine. Bare drit i hun!! 

Jeg kan dog kjenne meg igjen i historien din, bare at det er pappaen min som er snekker og ikke mannen min. Pappa var borte nesten hele ungdomstiden min, fordi han jobbet så mye - og fordi han ikke klarte å si nei til familie. Han har blitt grovt utnyttet, nå sitter han igjen med en 100% ødelagt kropp og ufør pga arbeidsskader.. Så snakk mer med mannen din, få han til å tøffe seg litt opp - klare å si nei til familien er viktig. Det er tydelig at de bare bryr seg om seg selv, som alle andre her i verden.

Anonymkode: 138b4...633

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Hvis han ikke vil si ifra, så må du bare finne deg i og svelge at hun tror det er deg. Utover det er det ikke så mye og gjøre tenker jeg. 

Skrevet

Hva er 12-9?

kunne likke svigermor ta seg av barna mens sønnen hennes hjelper henne?

Anonymkode: 7e090...06e

• Liker 3
Skrevet

Sånn har jeg hatt det også. Jeg har sammen med en snekker før og han så jeg aldri. Påskeferien på mors hytte ble bare dager til oppussing. Sommerferien ble brukt til det samme. Så forsøkte vi ha en kveld med ålreit middag for oss selv på en restaurant i området. Da dukket de opp å hang seg på. 

Så var han til faren sin i 5 uker, hver kveld og døgnet rundt i helgene for å ordne ny låve der. Så de påfølgende månedene gikk til oppussing av kjøkken, bad og inngang. 

Så kom juleferien og den feires hver dag hos mor, far, mormor og farmor. Da er det alltid noen prosjekter han må se på også ta utover i året. 

Samme opplegg da jeg var sammen med en som hadde erfaring som maskinfører og var bilmekaniker. Alt av ledig tid går til å hjelpe andre med sitt, mens vårt forfaller. 

Aldri mer.

Anonymkode: 1df11...c4e

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva er 12-9?

kunne likke svigermor ta seg av barna mens sønnen hennes hjelper henne?

Anonymkode: 7e090...06e

Det er det jeg også forventet. Men det har hun ikke tid til.. for da skal hun dilte etter mannen og se på når han jobber, da hadde hun ikke tid til barna. 
i fjor skulle vi hjelpe til med å sette opp et gigantisk drivhus, men en million deler. 
han satt i en hagesofa med solhatt og et glass vin og såg på vi jobbet. 
Jeg ble provosert, og ba henne holde her og der, og skru noen deler. 

• Liker 1
Skrevet

Her burde mannen din snakket med svigermor. Så lei svigermødre. De skal hakke og de skal ha hjelp men å yte noe hjelp igjen?Nei..! Hadde hun hatt noe oppe i nøtten sin så hadde hun passet barna dine innimellom og avlastet. Din mann har tross alt stått på for de mens du tok ansvar for barna deres! Minner meg om min svigermor. Skulle aldri hjelpe eller passe. Skulle bare ha hjelp fra mannen til alt mulig. Maste og maste! Mye greier med hun så vi orket hun ikke mer. Mye vondt fra hennes side! Noen ganger er det bedre uten. Og i det minste mer avstand og la de klare seg selv litt. Litt hjelp er greit men ikke på bekosting av sin egen familie! Be han sette ned foten. Og hva er det med svigermødre som alltid tror det er svigerdøtrene med engang mennene sier noe??

Anonymkode: dc3fd...20f

• Liker 2
Skrevet

Å, fy faen 😂

Det hadde ALDRI blitt godtatt her i gården. Jeg ble ikke mor for å være alenemor, for å si det sånn. 

Utrolig at ikke mannen din satte foten ned med det samme, til sånne sinnsyke forventninger og forespørsler. 

Hva faen er det med sånne folk, som denne svigermoren? Så frekk og jævlig.

Anonymkode: ad1f2...ba1

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva med svigerfar? 10 tommeltotter?

Mange tenker at en håndverker i familien/vennekretsen er gull verdt, dessverre tror alle det samme. Min venninne sa tydelig at nå hadde de fått barn, familie er første prioritet, tid er knapt, og at mannen er blitt far og det er slutt med andres prosjekter. Var en del surmuling men seriøs, det går bare ikke at kona sitter med småbarn og han pusser opp andres hus gratis.

Anonymkode: a9091...3c6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Så lei svigermødre. De skal hakke og de skal ha hjelp men å yte noe hjelp igjen?

Ja, sånn er nemlig ALLE svigermødre... 😉

• Liker 1
Skrevet
Pås skrev (1 minutt siden):

Ja, sånn er nemlig ALLE svigermødre... 😉

Overraskende mange, ja.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er det jeg også forventet. Men det har hun ikke tid til.. for da skal hun dilte etter mannen og se på når han jobber, da hadde hun ikke tid til barna. 
i fjor skulle vi hjelpe til med å sette opp et gigantisk drivhus, men en million deler. 
han satt i en hagesofa med solhatt og et glass vin og såg på vi jobbet. 
Jeg ble provosert, og ba henne holde her og der, og skru noen deler. 

Men hva er 12-9??

Anonymkode: eeadd...7bd

• Liker 3
Skrevet

Altså, hun der kan jo åpenbart ikke fikses, så der tror jeg bare du må akseptere at dere har et kjølig forhold. Mannen din har sin egen familie som må prioriteres, svigermor får bare furte over det i fred. 

Anonymkode: c114c...412

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Overraskende mange, ja.

Min svigermor er overhodet ikke sånn, ikke jeg heller! Jeg VET at jeg er 100% på tilbudssiden uansett, jeg (vi) har aldri spurt om hjelp til praktiske eller andre ting av verken sønn eller svigerdatter, men vi tilbyr oss å hjelpe med barnebarn, alltid! Nå tror jeg ikke min svigerdatter sitter på kg og klager over meg heller, men blir så irritert over alle generaliserende utsagn om svigermor. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Men hva er 12-9??

Anonymkode: eeadd...7bd

Sikker 12 dager på jobb og 9 dager hjemme.

Anonymkode: 1c3f6...682

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hva med svigerfar? 10 tommeltotter?

Mange tenker at en håndverker i familien/vennekretsen er gull verdt, dessverre tror alle det samme. Min venninne sa tydelig at nå hadde de fått barn, familie er første prioritet, tid er knapt, og at mannen er blitt far og det er slutt med andres prosjekter. Var en del surmuling men seriøs, det går bare ikke at kona sitter med småbarn og han pusser opp andres hus gratis.

Anonymkode: a9091...3c6

Jepp! Han har ti tommeltotter og mer til. 
Det har vært snakk om å legge gulv i hele huset, flislegge, støpe betong gulv, bygge 3 plattinger, utestue, sette opp garasje, utbygg og lista er lang.. noen ganger har han brukt 2 mnd av friperioder sin på svigers, mens jeg satt her alene med barna. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Altså, hun der kan jo åpenbart ikke fikses, så der tror jeg bare du må akseptere at dere har et kjølig forhold. Mannen din har sin egen familie som må prioriteres, svigermor får bare furte over det i fred. 

Anonymkode: c114c...412

Hun og svigerfar klaget til meg en gang at mannen min aldri besøker de mer.. og at det kun er barna hele tiden.. 

Jeg sa at han er sliten etter lange perioder på jobb, og at han bestemmer selv hva han vil gjøre. 

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Å, fy faen 😂

Det hadde ALDRI blitt godtatt her i gården. Jeg ble ikke mor for å være alenemor, for å si det sånn. 

Utrolig at ikke mannen din satte foten ned med det samme, til sånne sinnsyke forventninger og forespørsler. 

Hva faen er det med sånne folk, som denne svigermoren? Så frekk og jævlig.

Han har satt ned foten nå, men altfor mange år for seint egentlig.. han ble utbrent for et par år siden, og er heldigvis på beina igjen nå. Svigermor forstår ikke problemet. Hun tenker bare: jaja, det er jo bare en terrasse, det er jo fort gjort for han.. han kan det jo. 
Når han har hjulpet min mor med ting sier svigermor, uff stakkars Daniel, han blir jo sliten.. 

han har hjulpet mamma 2% og de 98% 

hun vil eie han alene 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...