AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Blir det avgjørende for hva du går for i disse tider? Altså leiligheten/huset er toppers men du tenker at oppvarming kan bli et problem? Anonymkode: b0269...463
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Jeg ser litt etter ny bolig for tiden, og oppvarming vil ha litt å si, men det vil ikke være avgjørende. Jeg bor allerede i en kald leilighet med iskaldt gulv, og jeg ønsker meg en bolig med varmere gulv. Men om jeg ikke makser budsjettet ved kjøp og nødvendig oppgradering, så vil jeg kunne vurdere å sette inn varmepumpe og/eller gulvvarme. Anonymkode: 9584c...a57 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Vi hadde to krav når vi kjøpte for et par år siden. Skulle ha enebolig. 1. Må ha mulighet til å fyre med ved. 2. Må kunne stenge av deler av huset på vinteren. Fant et hus med begge deler, og det er vi glad for nå. Har svært lavt forbruk til en bolig på denne størrelsen. Bonus er varmepumpa, den hjelper også, men på vinteren er det ved vi bruker mest. Anonymkode: 33b51...8c5 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Tenker på det, ja. Bor i leilighet i nybygg, og leter etter en ny leilighet i nybygg. De er så godt isolerte at man ikke engang trenger skru på ovnene. Får all varmen jeg trenger fra leilighetene rundt meg. Bra for miljøet, og bra for lommeboka. Anonymkode: 10e9e...6b1 2
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Jeg kunne tenke meg å bytte ut tomannsboligen med åpen romløsning over to etasjer, til en leilighet. Typ gå fra 125 m2 nå til kanskje 80-90 m2. Men måtte da hatt mulighet til vedfyring, hatt balkong og helst ekstra takhøyde (for å gjøre opp for mindre areal, selv om noe varme da stiger), så hadde nok vært vel så dyrt som tomannsboligen... Men mindre strømbruk likevel. Anonymkode: 2f597...bf2 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Jeg har eid 2 eneboliger siste 20 årene. Det ene bygget i 1967 og det siste i 1991. Og det er stor forskjell Jeg ville tenkt meg lenge om før jeg kjøpte et eldre hus. Mye mindre isolasjon i vegger og tak. Ikke omluft, men slik ventiler ut regenerering av varme. Husk at 5-10 cm isolasjon var standard på 60 tallet og 70 tallet. Glava kom ikke før etter 50 tallet. Før dette var det tømmer hus med lite isolasjon. Samtidig er lokasjon viktig. Lokale kalde områder teller og det kan være 3-4 grader forskjell på 5-6 km. Ser med gru på alle som kjøper eneboliger fra mellom 1925-1970 hvor ALT må bygges om og etterisoleres om man ikke skal få en vanvittig energi forbruk i fremtiden. Typisk store stuevinduer og som var populært på 70 tallet. 120*120 H vinduer med massivt varmetap. Gamle småbruk er populært. Det hadde jeg vært meget skeptisk til. Spesielt i klade områder på indre østlandet. Anonymkode: e0233...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 Vi hadde satt som krav for oss selv at vi ville ha alternativ til oppvarming med strøm. Jeg ønsket meg mulighet til å fyre med ved men vi endte opp i en leilighet med fjernvarme (oppvarming er inkludert i felleskostnadene). Det blir første vinteren vår her, så er spent på hvordan det funker! Blokka vi bor i er fra 1960 og radiatorene her gir nok ikke fra seg all verdens med varme, men da har vi i det minste mulighet til å supplere med elektriske ovner uten å blakke oss fullstendig. Anonymkode: 22397...482 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Nå ville det hatt mye å si. Dessverre tenkte jeg ikke helt sånn for fire år siden. Men var veldig bestemt på at jeg skulle ha vedfyringsmuligheter, det er jeg spesielt glad for nå! Hadde ikke kjøpt denne boligen nå, mtp dårlig isolering og uhensiktsmessig romløsning for oppvarming (romløsningen er bra ellers) Anonymkode: 32df4...7e8 1
Gjest5656 Skrevet 13. september 2022 #9 Skrevet 13. september 2022 For meg betyr det veldig mye selv før strømkrisen. Jeg er miljøbevisst, dessuten er det krav at jeg har energimerke B eller bedre for grønt boliglån med beste rente. Bruker rundt 200W i mnd utenom oppvarming av vann har jeg regnet meg til, og med lite oppvarming siden jeg har god isolasjon ender ikke strømregningen opp spesielt dyrere. Et stort objekt med veldig mye behov for oppvarming fordi det har dårlig isolasjon med mange panelovner strødd er ikke interessant for meg. Jeg kjøper først og fremst med vannbåren varme og med god isolasjon. 1
tussi680 Skrevet 13. september 2022 #10 Skrevet 13. september 2022 Vi savner muligheten til å fyre med ved. Visste ikke at strømprisene kunne skyte så høyt i været som den gjør nå, sa hadde vi tenkt oss bedre om, ville vi ha valgt et med vedfyring. Det blir det i så fall neste gang vi ser etter en bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Gjest5656 skrev (På 13.9.2022 den 16.19): For meg betyr det veldig mye selv før strømkrisen. Jeg er miljøbevisst, dessuten er det krav at jeg har energimerke B eller bedre for grønt boliglån med beste rente. Bruker rundt 200W i mnd utenom oppvarming av vann har jeg regnet meg til, og med lite oppvarming siden jeg har god isolasjon ender ikke strømregningen opp spesielt dyrere. Et stort objekt med veldig mye behov for oppvarming fordi det har dårlig isolasjon med mange panelovner strødd er ikke interessant for meg. Jeg kjøper først og fremst med vannbåren varme og med god isolasjon. Vannbåren varme er vel og bra. Det viktigste er hvordan dette vannet blir varmet opp. De jeg kjenner med vannvarme sliter med å skru av varmen i enkelt rom og varmer derfor opp mer en de egentlig trenger. Varmekabler er like bra om oppvarmning strømmen hentes fra strømnettet. Å skru av en bryter i det rommet man ikke bruker eller justere varmen mellom rommen er enklere med kabler. Anonymkode: e0233...7ef 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 Vedovn, varmepumpe og ikke veldig gamle vinduer. Etterisolerte taket i hus fra 1950 og her er det godt og varmt, lavt forbruk Anonymkode: 90082...050 1
Gjest5656 Skrevet 16. september 2022 #13 Skrevet 16. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 15.9.2022 den 7.25): Vannbåren varme er vel og bra. Det viktigste er hvordan dette vannet blir varmet opp. De jeg kjenner med vannvarme sliter med å skru av varmen i enkelt rom og varmer derfor opp mer en de egentlig trenger. Varmekabler er like bra om oppvarmning strømmen hentes fra strømnettet. Å skru av en bryter i det rommet man ikke bruker eller justere varmen mellom rommen er enklere med kabler. Anonymkode: e0233...7ef Fordelen er vel at jeg slipper at varmvannstanken plutselig slår ut, det er også veldig bra med strying gjennom smarthus for hvor mye varmtvann som skal inn og ut. Det er flott at jeg har kommet med mye å diskutere og som er feil i det jeg sier her, jeg har selv lært en del med årene men er ikke på noen måte pefekt. Noen har vannbåren varme fra elkjel i kjelleren, og det er vel mer for å sørge for at ikke hver enkel enhet i et leilighets bygg trenger en egen varmtvannstank. Så det er egentlig det som er fordelen... Endret 16. september 2022 av Gjest5656
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå