AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #1 Skrevet 13. september 2022 Noen som vet om det er lovlig å øke leien i en slik ekstrem situasjon? Tenker ikke flå leieboeren min da jeg helst vil beholde henne, men det begynner å tære på og de økte strømutgiftene spiser opp nesten halvparten av leieinntektene. Kan jeg eventuelt senke husleien og installere minismåler istedenfor? Er det innenfor loven? Anonymkode: db140...94f
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #2 Skrevet 13. september 2022 Hvor lenge har vedkommende bodd der? Anonymkode: 3252f...52b
altflyter Skrevet 13. september 2022 #3 Skrevet 13. september 2022 Ville du senket leien om strømprisene ble lave? Der har du egentlig svaret ditt. Nei. Du kan ikke øke leien grunnet økte strømpriser. Du kan øke leien etter KPI hvert år og så kan du øke til «gjengs leie» hvis leietaker har bodd der i mer enn 2.5 år. https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ 14
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #4 Skrevet 13. september 2022 Nei, det er ikke lovlig. Var en podcast / sak om det et eller annet sted nå nylig, jeg husker ikke hvor! Anonymkode: 5aa3d...933 4
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #5 Skrevet 13. september 2022 Dyr lærepenge å leie ut med strøm inkludert i disse tider. Anonymkode: bedcc...3ea 6
altflyter Skrevet 13. september 2022 #6 Skrevet 13. september 2022 Det du kan gjøre, er å snakke med leietaker og høre om det er mulig å kutte i strømforbruket. Du kan ikke kreve dette, men hvis jeg hadde vært leietaker og utleier hadde spurt meg om det i en slik situasjon som vi er i, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å bidra 😊 5
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #7 Skrevet 13. september 2022 altflyter skrev (13 minutter siden): Ville du senket leien om strømprisene ble lave? Der har du egentlig svaret ditt. Nei. Du kan ikke øke leien grunnet økte strømpriser. Du kan øke leien etter KPI hvert år og så kan du øke til «gjengs leie» hvis leietaker har bodd der i mer enn 2.5 år. https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/ Dette. Men generelt sett bør man aldri leie ut med strøm inkludert. Kan bli en dyr lærepenge. Anonymkode: 4e3e9...132 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2022 #8 Skrevet 13. september 2022 Du kan øke husleie i henhold til konsumprisindex, så lenge det er minst ett år siden sist endring i leie (eller at leietaker har bodd der ett år), og det varsles en måned i forkant. Om det er minst tre år siden kontrakten ble inngått, så kan du justere til gjengs leie. Dette må varsles seks måneder i forkant. Om det er en tidsbestemt kontrakt kan du endre denne etter utløpsdato dersom dere ønsker fornye leieforholdet, da kan du endre til eks. strøm. Ellers så står det særdeles tydelig, og på omtrent alle sider, at du IKKE har lov til å øke bare fordi strømprisene går opp. Anonymkode: 5ed0d...8c3 1 3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #9 Skrevet 15. september 2022 Hvorfor er det slik at strømselskaper kommer seg ut av fastpris-avtaler ved bruk av "force majeur" klausulen mens privatforhold ikke har samme utvei? Anonymkode: 7c45f...891 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #10 Skrevet 15. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Hvorfor er det slik at strømselskaper kommer seg ut av fastpris-avtaler ved bruk av "force majeur" klausulen mens privatforhold ikke har samme utvei? Anonymkode: 7c45f...891 Det kan du spørre Kommunal- og distriktsdepartementet, som en ansvarlig for loven som forbyr en slik økning. Men hvilke selskaper har kommet seg ut av fastprisavtaler? Så vidt jeg husker så var det noen som prøvde seg, og fikk raskt og klart svar fra Forbrukerrådet. Anonymkode: 5ed0d...8c3
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #11 Skrevet 15. september 2022 Har du sjekket ut muligheten til å bytte strømselskap forresten? Polarkraft, Tibber, Motkraft, Agva -mange muligheter for lavere strømegning! Anonymkode: 4bcd8...4b9
AnonymBruker Skrevet 15. september 2022 #12 Skrevet 15. september 2022 I grunn litt rart man ikke kan bruke force majure som utleier. Selskaper kommer relativt ofte unna med økte kostnader dersom de drar dette kortet. Og hva hvis det blir strømrasjonering, må utleiere dom har strøm inkludert slå av på leia for den tida leieboerne rr uten strøm, eller kan de da bruke force majure? Anonymkode: 71339...707
Gjest fransine Skrevet 15. september 2022 #13 Skrevet 15. september 2022 Du kan ikke øke husleien på det grunnlaget, men hvis du har en god tone med leieboer kan du spørre om det er greit at hun betaler litt mer pga strømprisene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå