Gå til innhold

Leier ut hybel med strøm inkludert - kan jeg øke leien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet om det er lovlig å øke leien i en slik ekstrem situasjon?

Tenker ikke flå leieboeren min da jeg helst vil beholde henne,  men det begynner å tære på og de økte strømutgiftene spiser opp nesten halvparten av leieinntektene.

Kan jeg eventuelt senke husleien og installere minismåler istedenfor? Er det innenfor loven?

Anonymkode: db140...94f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor lenge har vedkommende bodd der?

Anonymkode: 3252f...52b

Skrevet

Ville du senket leien om strømprisene ble lave? Der har du egentlig svaret ditt. 

Nei. Du kan ikke øke leien grunnet økte strømpriser. Du kan øke leien etter KPI hvert år og så kan du øke til «gjengs leie» hvis leietaker har bodd der i mer enn 2.5 år.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

• Liker 14
Skrevet

Nei, det er ikke lovlig. Var en podcast / sak om det et eller annet sted nå nylig, jeg husker ikke hvor! 

Anonymkode: 5aa3d...933

• Liker 4
Skrevet

Dyr lærepenge å leie ut med strøm inkludert i disse tider.

Anonymkode: bedcc...3ea

• Liker 6
Skrevet

Det du kan gjøre, er å snakke med leietaker og høre om det er mulig å kutte i strømforbruket. Du kan ikke kreve dette, men hvis jeg hadde vært leietaker og utleier hadde spurt meg om det i en slik situasjon som vi er i, så hadde jeg gjort det jeg kunne for å bidra 😊

• Liker 5
Skrevet
altflyter skrev (13 minutter siden):

Ville du senket leien om strømprisene ble lave? Der har du egentlig svaret ditt. 

Nei. Du kan ikke øke leien grunnet økte strømpriser. Du kan øke leien etter KPI hvert år og så kan du øke til «gjengs leie» hvis leietaker har bodd der i mer enn 2.5 år.

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

Dette. 

Men generelt sett bør man aldri leie ut med strøm inkludert. Kan bli en dyr lærepenge. 

Anonymkode: 4e3e9...132

• Liker 1
Skrevet

Du kan øke husleie i henhold til konsumprisindex, så lenge det er minst ett år siden sist endring i leie (eller at leietaker har bodd der ett år), og det varsles en måned i forkant. 
Om det er minst tre år siden kontrakten ble inngått, så kan du justere til gjengs leie. Dette må varsles seks måneder i forkant. 
Om det er en tidsbestemt kontrakt kan du endre denne etter utløpsdato dersom dere ønsker fornye leieforholdet, da kan du endre til eks. strøm. 

Ellers så står det særdeles tydelig, og på omtrent alle sider, at du IKKE har lov til å øke bare fordi strømprisene går opp. 

Anonymkode: 5ed0d...8c3

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Hvorfor er det slik at strømselskaper kommer seg ut av fastpris-avtaler ved bruk av "force majeur" klausulen mens privatforhold ikke har samme utvei?

Anonymkode: 7c45f...891

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er det slik at strømselskaper kommer seg ut av fastpris-avtaler ved bruk av "force majeur" klausulen mens privatforhold ikke har samme utvei?

Anonymkode: 7c45f...891

Det kan du spørre Kommunal- og distriktsdepartementet, som en ansvarlig for loven som forbyr en slik økning. 

Men hvilke selskaper har kommet seg ut av fastprisavtaler? 
Så vidt jeg husker så var det noen som prøvde seg, og fikk raskt og klart svar fra Forbrukerrådet. 

Anonymkode: 5ed0d...8c3

Skrevet

Har du sjekket ut muligheten til å bytte strømselskap forresten? Polarkraft, Tibber, Motkraft, Agva -mange muligheter for lavere strømegning!

Anonymkode: 4bcd8...4b9

Skrevet

I grunn litt rart man ikke kan bruke force majure som utleier.

Selskaper kommer relativt ofte unna med økte kostnader dersom de drar dette kortet.

Og hva hvis det blir strømrasjonering, må utleiere dom har strøm inkludert slå av på leia for den tida leieboerne rr uten strøm, eller kan de da bruke force majure?

Anonymkode: 71339...707

Skrevet

Du kan ikke øke husleien på det grunnlaget, men hvis du har en god tone med leieboer kan du spørre om det er greit at hun betaler litt mer pga strømprisene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...