Gå til innhold

Fellesgave fra klassekamerater ved bursdagsfeiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som praktiserer fellesgave ved bursdagsfeiring med klassen, hvordan gjennomfører dere dette rent praktisk?
Vippser da de invitertes foreldrene til bursdagsbarnets foreldre, for så at foreldrene kjøper en stor gave til ungen sin? Er det en i foreldregruppa som har ansvaret? Tar alle med seg en sum i lukket konvolutt, som overrekkes bursdagsbarnet på feiringen? 

Hørte nettop om det på radioen, og kjente veldig på at i dette var en ide jeg likte. 

Anonymkode: e7377...29d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Foreldrene kjøper klassegaven selv for en avtalt sum. Alle gjør det samme når sitt barn har bursdag, så det er ingen penger i omløp. 

Endret av Petra
  • Liker 3
Skrevet

Ingen vippsing eller innsamling. Vi kjøper en gave til barnet vårt på vegne av klassen. Avtalt beløp er ca 50 kr pr barn, men ingen reagerer hvis du har brukt mindre. Det er mest for at det ikke skal gå sport i å gi fancy gave fra klassen. På selve bursdagen lager alle elevene et hyggelig kort til bursdagsbarnet og så åpner man klassegaven i fellesskap. 

• Liker 2
Skrevet

En samler inn 50 kr fra hver som kommer og kjøper gave. Foreldrene blir spurt om det er noen ønsker. Litt ville gaver når hele klassen er invitert, men flertallet har bestemt. 

Anonymkode: d5484...3a0

Skrevet
Petra skrev (7 timer siden):

Foreldrene kjøper klassegaven selv for en avtalt sum. Alle gjør det samme når sitt barn har bursdag, så det er ingen penger i omløp. 

Dette er helt genialt! 🙌🙌

Anonymkode: 02319...3f9

• Liker 4
Skrevet

Vi gjør det sånn at foreldrene selv kjøper en gave, egentlig etter lommeboka, men vi har ikke «lov» til å kjøpe Lego elektrisk togsett til 2000,- liksom, også får ArneBjarne en fotball fra «klassen», vi ligger på sånn 300ish +/- .. Ingen foreldre vipser :) 

Barna har med kort og tegninger, noen limer på godteri og ting de har perlet feks. Veldig greit egentlig. 

Anonymkode: 629c2...e79

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi gjør det sånn at foreldrene selv kjøper en gave, egentlig etter lommeboka, men vi har ikke «lov» til å kjøpe Lego elektrisk togsett til 2000,- liksom, også får ArneBjarne en fotball fra «klassen», vi ligger på sånn 300ish +/- .. Ingen foreldre vipser :) 

Barna har med kort og tegninger, noen limer på godteri og ting de har perlet feks. Veldig greit egentlig. 

Ps: jeg som har tre barn, om alle barna skulle gått i alle bursdager i året og alle barna skulle hatt med en gave for 100kr (som blir glemt bort, fordi la oss være ærlige, hva får man for 100kr i dag?) - så snakker vi flere tusen i året på bursdagsgaver. Jeg regnet ut på kalkulator nå og ble svimmel 🤪😅

• Liker 1
Skrevet

Det var også en av grunnene til at vi ble enige om innsamling og en større gave. Gaver til 50 kr er ræl, og ikke bra med tanke på miljøet. Noen kan gå sammen og kjøpe noe litt større, men kjipt å være ungen som aldri blir spurt om å være med på spleisegave. Med en felles gave blir det ingen konkurranse om å kjøpe den beste gaven.

Anonymkode: d5484...3a0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er helt genialt! 🙌🙌

Anonymkode: 02319...3f9

Og ikke minst så vet foreldrene som oftest hva barnet ønsker seg og hva barnet har fra før 😉 

Skrevet
Petra skrev (11 timer siden):

Slik gjør vi det, også. Det er GENIALT! Alle barna får én flott gave som er midt i blinken for dem, vi foreldre sparer masse tid og man slipper 15 stk. gaver som ofte er ræl. 

Anonymkode: c3179...893

Skrevet

Jeg synes denne ordningen er NITRIST, og håper den aldri kommer på vår skole. 

Barnet mitt har nesten ingen familie, og den lille som er bor langt vekk og kommer ikke i selskap eller sender gave. 

Klassebursdagen er den store bursdagen der barnet får oppleve å åpne masse gaver - og barnet er super takknemlig for hva andre kaller «ræl». 

Anonymkode: ebf48...177

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes denne ordningen er NITRIST, og håper den aldri kommer på vår skole. 

Barnet mitt har nesten ingen familie, og den lille som er bor langt vekk og kommer ikke i selskap eller sender gave. 

Klassebursdagen er den store bursdagen der barnet får oppleve å åpne masse gaver - og barnet er super takknemlig for hva andre kaller «ræl». 

Anonymkode: ebf48...177

Jo jeg ser den, men i dagens samfunn og mange som sliter med økonomien, så er det fint å kunne kjøpe en gave til 300ish fra klassen, enn å bruke mellom 6-10000kr i året (dersom man som meg, har tre barn på barneskolen) om man skulle gått i ALLE bursdager. Nå er det jo ikke alle som feirer bursdager så summen er jo ikke 10 000, men jeg fikk sjokk når jeg regnet på det. Jeg har ikke råd til 10 000kr i bursdagsgaver iallefall så da ville det jo blitt til at mine barn ikke alltid kunne komme, dessverre, for akkurat det med barnebursdager - der rokker jeg om på andre planer dersom det havner på dager vi egentlig er opptatte, for jeg er veldig opptatt av at barna mine skal gå i alle bursdager for bursdagsbarnet sin skyld. Men ville ikke hadde sjans om ikke vi hadde en sånn ordning på skolen her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...