Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så sint på meg selv.. forrige uke spiste jeg middag med et vennepar. Både jeg og venninna mi er gravide. Venneparet serverte lam. Når jeg hadde spist, så jeg at kjøttet ikke var helt gjennomstekt… det var så mørkt at jeg så ikke det før etter jeg hadde spist! Pluss at jeg tenkte at kjøttet var gravid - vennlig, fordi det var en gravid som lagde maten. 

Så leser jeg at 50% av alle lam/får i Norge har tokso 😩

ville dere gått til legen? Eller ikke tenkt på det?

Anonymkode: a6329...b48

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er så sint på meg selv.. forrige uke spiste jeg middag med et vennepar. Både jeg og venninna mi er gravide. Venneparet serverte lam. Når jeg hadde spist, så jeg at kjøttet ikke var helt gjennomstekt… det var så mørkt at jeg så ikke det før etter jeg hadde spist! Pluss at jeg tenkte at kjøttet var gravid - vennlig, fordi det var en gravid som lagde maten. 

Har du blitt testet for det før? Jeg har levd med katt i 15 år og jeg har ikke toksoplasmose. Så jeg har levd et svangerskap i en risiko om og få det, men helt ærlig, ikke tenkt på det i det hele tatt. Ville ikke tenkt noe spesielt på det. 

Anonymkode: 8118e...33f

Skrevet

Hvis du er bekymret så kan du gå og få tatt en blodprøve til for å sjekke. Jeg gjorde det forrige svangerskap fordi jeg ikke visste at katter kunne være bærere av det og jeg fikk meg katt midt i graviditeten. 

Anonymkode: c7cb8...4c6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er bekymret så kan du gå og få tatt en blodprøve til for å sjekke. Jeg gjorde det forrige svangerskap fordi jeg ikke visste at katter kunne være bærere av det og jeg fikk meg katt midt i graviditeten. 

Anonymkode: c7cb8...4c6

Ja, det er nok det lureste:) 

Samtidig tenker jeg slik: Om jeg ikke har hatt det før, hva er sjansen for at jeg får det nå når jeg er gravid når;  jeg har vokst opp med katt hele livet, har 2 katter hjemme nå, jeg spiser kjøttet helst medium/rått og jeg har reist rundt hele verden (jeg har vært i alle verdensdeler, mest i Asia). Så om jeg ikke har hatt det fra før, hva i alle verden er sjansen da får at jeg skal få det når jeg er gravid?! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, det er nok det lureste:) 

Samtidig tenker jeg slik: Om jeg ikke har hatt det før, hva er sjansen for at jeg får det nå når jeg er gravid når;  jeg har vokst opp med katt hele livet, har 2 katter hjemme nå, jeg spiser kjøttet helst medium/rått og jeg har reist rundt hele verden (jeg har vært i alle verdensdeler, mest i Asia). Så om jeg ikke har hatt det fra før, hva i alle verden er sjansen da får at jeg skal få det når jeg er gravid?! 

Den er absolutt til stede. Skal ikke mer til enn at katten spiser ei mus med toksoplasmose. Ville absolutt vært føre var og fulgt anbefalingene, for konsekvensene om fosteret blir smittet kan være store. 

Anonymkode: fecf8...073

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Den er absolutt til stede. Skal ikke mer til enn at katten spiser ei mus med toksoplasmose. Ville absolutt vært føre var og fulgt anbefalingene, for konsekvensene om fosteret blir smittet kan være store. 

Selvsagt skal man ta forhåndsregler- men når uhellet skjer, hvor mye panikk skal man ha? Om alle som spiste litt rosa kjøtt, hadde det blitt kaos. 😅 

Når det kommer til katter er det avføringen som kan inneholde toksoplasmose. Så lenge man har normal håndhygiene/bruker hansker når man renser kattesanden, burde man være good

• Nyttig 2
Skrevet

Er det kun en enkel blodprøve? hva heter stoffet? toksoplasmose? vil fastlegen få seg en latter om jeg spør(ikke gravid)😅

Anonymkode: a485a...29d

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er det kun en enkel blodprøve? hva heter stoffet? toksoplasmose? vil fastlegen få seg en latter om jeg spør(ikke gravid)😅

Tror det, blodprøve får å se om du har antistoffer. Men om den er positiv for antistoffer, tror jeg du må ta en prøve til får å finne ut om du har hatt toksoplasmose FØR eller om du har fått det i graviditeten. Og om du har fått det i graviditeten, må du ta forstervannsprøve får å se om barnet er smittet.. 

Om jeg fikk gjøre om og gjøre rett, ville jeg tatt den prøven før jeg ble gravid :P

Skrevet

Forløpet av toksoplasmose hos voksne er som nevnt nesten alltid mildt og uten problemer. I ytterst sjeldne tilfelle har man sett at sykdommen har gitt betennelse i hjernen (encefalitt), i hjertet (myokarditt) eller i netthinnen i øyet (chorioretinitt).

Når man først har vært smittet med parasitten én gang, lager kroppen antistoffer mot den. Hvis man senere kommer i kontakt med parasitten vil antistoffene forhindre at man blir syk, man har blitt immun mot sykdommen.

Hvis en gravid blir smittet overføres smitten til fosteret i gjennomsnittlig 23 %. Dette tallet varierer etter hvor lang i svangerskapet man er kommet. I første trimester smittes 13%, mens i tredje trimester smittes 50% av fostrene. Det er bare noen få av de smittede fosterene som utvikler skader. Risikoen for alvorlige konsekvenser som fosterdød, vannhode og hjerneskade er størst om fosteret smittes i første trimester. Om barnet smittes i tredje trimester kan barnet få betennelse eller arr på netthinnen (chorionretinitt).

I Norge vil det fødes ca 15-20 barn pr år som er smittet av toksoplasmose. De aller fleste av disse er friske og har ingen tegn på infeksjon. I gjennomsnitt vil 2-4 barn pr.år få skader etter smitte, hvorav skaden er alvorlige hos 1-2 barn. Det er vist at antibiotika-behandling gitt etter smitte hos den gravide vil redusere antall og alvorlighetsgrad av smitte.

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Men du ble ikke testet for deg under første blodprøver under svangerskapet?

Anonymkode: 8118e...33f

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Selvsagt skal man ta forhåndsregler- men når uhellet skjer, hvor mye panikk skal man ha? Om alle som spiste litt rosa kjøtt, hadde det blitt kaos. 😅 

Når det kommer til katter er det avføringen som kan inneholde toksoplasmose. Så lenge man har normal håndhygiene/bruker hansker når man renser kattesanden, burde man være good

Neida, det er klart 😊 I TS' tilfelle ville ikke jeg heller bekymret meg, var mer sånn generelt jeg tenkte. Viktig å ikke bagatellisere risikoen, selv om det som regel går helt fint.

Skrevet

Jeg var sykt stressa i sommer etter å ha spist en porsjon ravioli uten å se at noe av kjøttet  var litt rosa før helt til slutt når det var lite saus igjen. Var IKKE gøy. Tok blodprøve etter 3 uker og fikk roa meg ned. Om det plager deg går du til legen. 

Anonymkode: 8b249...1de

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg var sykt stressa i sommer etter å ha spist en porsjon ravioli uten å se at noe av kjøttet  var litt rosa før helt til slutt når det var lite saus igjen. Var IKKE gøy. Tok blodprøve etter 3 uker og fikk roa meg ned. Om det plager deg går du til legen. 

Anonymkode: 8b249...1de

Ja, har bestilt legetime:) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.9.2022 den 8.29):

Håper blodprøven gir deg ro i sjelen, selv om kun 10% av nordmenn er immune da. Men ville bare minne deg på at selv om 50% av sauer er tokosplasmose positiv er det kun smittsomt fra fårekjøttet om den hadde aktiv smitte på slaktetidspunktet. Det er altså MYE sjeldnere enn å være tokosplasmose positiv (altså ha gjennomgått en infeksjon på et eller annet tidspunkt).

Og var kjøttet tilfeldigvis fryst? I såfall er du også helt trygg (mindre sannsynlig nå i fåresesongen da kanskje..)

Hilsen en som også stresset mye etter å ha spist ikke-gjennomstekt kjøtt ved et uhell.

Anonymkode: 68e9b...914

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...