Gå til innhold

Endre etternavn på barnet for å forhindre mobbing

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter som er 4-5 år, går i bhg. Etternavnet vårt består av både mitt og mannens navn, slik at initialene på etternavnet blir BH. Jeg har i grunn ikke reflektert så mye over dette, frem til datteren min nevnte at noen av guttene hadde ertet henne i bhg og kalt henne «fornavn BH». Noe å bry seg om?

Anonymkode: 9b42a...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei vi hadde både BH og HB i barneskolen (heimbrent)  Ble folk av dem også 

Anonymkode: 4c0d0...65c

• Liker 13
Skrevet

Nei. Jeg har et barn hvor initialene er et narkotika, og et hvor initialene er et kjent band (på den tiden). Ikke planlagt noen av delene,  men det har ikke vært noen mobbing nei. 

De som vil mobbe finner uansett på en eller annen grunn. 

Ville dog vurdert det hvis selve navnet ga ekstremt uheldige assosiasjoner. Kjenner til noen av dem men vil ikke nevne dem (ganske sjeldne navn). Men da ikke pga mobbing, egentlig, bare at jeg ønsker at de skal ha noenlunde fine navn. Men det ville vært tenkt på senest ved fødsel. 

Anonymkode: 40012...7bd

Skrevet

Nei. Uansett hva barnet heter så finner man et rart kallenavn ut i fra det :) Ikke vits å gjøre noe med, ihvertfall ikke i barnehagen. Selvfølgelig må man gi beskjed hvis det oppleves som mobbing og tas tak i, men ikke endre navn. Hun får enten eie det eller finne på et bedre kallenavn selv.

Jobber i ungdomsskole og unger er ekstremt kreative på dette området 🙈 

Anonymkode: 816c8...9bc

• Liker 1
Skrevet

Det beste er å gjøre barna sine tøffe nok til å takle det på sin måte. Mange barn blir mobbet for generelt rare ting som voksne ikke tenker på en gang. 

Sett fra barneskolen jeg gikk på: en ble mobbet for å ha samme pålegg hver dag. En ble mobbet for å ha et utenlandsk fornavn. En ble mobbet for at moren hans var overvektig. En ble mobbet for at han var dansk. En ble mobbet for å ha kort lunte.  

Jeg gikk i klasse med en som hadde samme initialer pg ham ble kun mobbet for å ha samme pålegg hver dag. 

Anonymkode: 43adc...9ae

• Liker 1
Skrevet

Man kan jo finne noe på alle og enhver som man vil "kommentere" så jeg hadde ikke skiftet navn på grunn av dette. Mye smartere å heller lære henne å håndtere dette.

• Liker 4
Skrevet

Nei. For 40 år siden var det slik i min barneskoleklasse: Nilsen= Pilsen. Anne -på-landet-tissa-i-spannet. Marit-mareritt. SisselSursild. Lill -lille-liten=Småen.  Oren = Hore (! Den var stygg, det ble slått ned på). Sånn ca i 8-års-alderen. 
Hvor mange år er det man fniser av bh/pupper? Hvor gøy/belastende er det ordet i løpet av et liv? 
(kjenner Bjørn Håkon og Berit Hesselberg og har aldri tenkt på «problemstillingen».

Anonymkode: 22f5f...a4b

• Liker 4
Skrevet

begge min har samme initialer, det får bare være, vil man finne noe å hetse så finner man noe, da er BH i hvert fall bedre enn HB😂

Anonymkode: e0029...688

Skrevet

Jeg har initialer KGB. Har vært en del moro over det etter hvert! 

Anonymkode: ec147...9db

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Mine initialer er MUS - fikk høre det jeg også 

Anonymkode: 871c2...83b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Nei. Jeg har et barn hvor initialene er et narkotika, og et hvor initialene er et kjent band (på den tiden). Ikke planlagt noen av delene,  men det har ikke vært noen mobbing nei.

L.S.D. og P.O.D.?

Anonymkode: 25586...0f0

Skrevet
FrøkenMånestråle skrev (4 timer siden):

Man kan jo finne noe på alle og enhver som man vil "kommentere" så jeg hadde ikke skiftet navn på grunn av dette. Mye smartere å heller lære henne å håndtere dette.

Dette ☝️

Skrevet

Kristine Unni Kristiansen kunne vært litt kjipt, men bh? Nei 

Og blir det ikke fornavn + bh? ABH feks? Ingen vil tenke på det 

Anonymkode: f91a1...512

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Haha, det hadde jo vært litt morsomt også.
Men BH, det hadde jeg ikke brydd meg om altså.

Anonymkode: 56415...692

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Husker vi i kunst og håndverk skulle sy en pute og brodere initialene våre. KUK hadde jo blitt en morsom pute å ta med hjem til sofaen da. Kanskje julegave til farmor.

Anonymkode: 4e44d...1c4

• Liker 4
Skrevet

BH hadde jeg ikke brydd meg om. Har flere venner med den forkortelsen og en av de har et veldig vanlig navn så han ble f.eks Stian BH, for å skille fra de andre "Stianene". Aldri tenkt at det var noe feil 

Anonymkode: f9713...55e

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en datter som er 4-5 år, går i bhg. Etternavnet vårt består av både mitt og mannens navn, slik at initialene på etternavnet blir BH. Jeg har i grunn ikke reflektert så mye over dette, frem til datteren min nevnte at noen av guttene hadde ertet henne i bhg og kalt henne «fornavn BH». Noe å bry seg om?

Anonymkode: 9b42a...92d

Og hvor kommer mobbing inn i bildet, ts? :klo:

Barn erter hverandre for å oppnå sosial kontakt. Det er et såpass effektivt triks at de fleste voksne bruker det. Til og med på jobb. Erting er en sosial ferdighet. Det er en form for humoristisk kontaktskapende aktivitet. Du unngår at din datter mistolker erting som mobbing ved å lære henne hva erting er, hvilken hensikt det har og hva formålet er. Da kan hun reagere på den sosialt riktige måten, og vips så har hun venner og bekjente. Som er hele hensikten med erting.

Anonymkode: 8bf9b...e9c

• Liker 1
Skrevet

Nei nei. Det går helt fint om initialene i etternavnet er BH. Det går også helt fint om fornavn + etternavn blir BH. Det finnes mange rarere/morsommere forkortninger enn dette. Hvis noen vi mobbe, finner de alltid noe som kan forbindes negativt med noens navn. Uansett hvor alminnelig navnet måtte være. Eller de finner helt andre ting å mobbe for. 

Anonymkode: 9c3a5...49b

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

De som vil mobbe finner uansett på en eller annen grunn. 

Ville dog vurdert det hvis selve navnet ga ekstremt uheldige assosiasjoner. Kjenner til noen av dem men vil ikke nevne dem (ganske sjeldne navn). Men da ikke pga mobbing, egentlig, bare at jeg ønsker at de skal ha noenlunde fine navn. Men det ville vært tenkt på senest ved fødsel. 

Får så lyst til å gjette😊 LSD og DAD?

Anonymkode: ef436...9d8

Skrevet

Vi har et utenlandsk etternavn pga barnefar som kan tolkes seksuelt hvis man leser det bittelitt feil på norsk. Og det gjør jo barn. De har fått høre at par teite vitser i løpet av grunnskolen, men nå er de voksne og har ikke hørt så mye mer enn disse par teite vitsene. Absolutt ikke mobbing. Og vårt tolkes verre enn BH.

Anonymkode: 57962...c8d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...