Gå til innhold

Gry Hege (51) mangler armer og bein – fikk avslag på handikap-parkering.

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwOXWo/gry-hege-51-mangler-armer-og-bein-fikk-avslag-paa-handikap-parkering

Jeg undrer meg, hva er det egentlig som foregår her? Hva er det sim ligger bak et slikt avslag?

Er det regelverket som er feil? Som er så langt unna hva folk flest tenker om hvem som bør ha et HC bevis? (Slik som kommunen svarte)

Er det feil i rutinene hos Oslo kommune for hvordan man vurderer søkere? 

Er det inkompetentanse hos den enkelte saksbehandler? 

Er det mangel på veiledning i utfylling av søknad? 

Hva foregår her? Har reglene endret seg stort siden hun fikk det innvilget sist? 

Hva skjer her? Hva ligger bak dette? Det kom visst frem av kommentarene ar det var en kjent problemstilling. Dette er jo flaut for kommunen.
-velkommen til å klage? De står jo fritt til å avgjøre saken på ny

Feil kan skje, men visse feil ble ikke skje. Det var jo fornedrende uttalelser på rekke og rad. 
Om vi som samfunn ikke kan hjelpe de uten armer og ben, uten kostnad for noen, men med stor gevinst for den funksjonshemmede, hva sier det om oss.

Hva foregikk oppi hodet på den som forfattet et slikt avslag? 

Det er jo ikke en gang slik at det koster kommunen noe. Hva ligger bak? 

• Hjerte 1
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enda en sak fra det dysfunksjonelle samfunnet vårt, som kjent er det i stat og kommune de verste folka havner. Der trenger man ikke stå til ansvar for noe.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dwOXWo/gry-hege-51-mangler-armer-og-bein-fikk-avslag-paa-handikap-parkering

Gry Hege Henriksen (51) reagerer på avslaget på handikap-parkeringskort fra Bymiljøetaten i Oslo kommune – som ber henne legge ærend til andre tider på døgnet.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Den er så fryktelig drøy at jeg helt klart kan bruke andre ord som kunne få hele innlegget slettet,
men jeg skal være høflig. :kjefte:

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Helt absurd. Hvis ikke dette er nok for parkeringskort, hva er det da? 

Kudos til henne for å ha trent seg så godt opp at hun fungerer fint i jobb. Det er ingen selvfølge. Og visst er det mange som jobber like hardt, uten å få samme resultater. Men hun må jo møte kunder, kjøre barna på diverse, handle og gjøre ærend.

Men dette er jo Oslo, de skyr ingen midler for å kutte biltrafikk. 

Uansett hva det betyr for folk med større og mindre handikap og helseproblemer, eller ellers problemer med å få hverdagen til å fungere. 

De skulle ha kvitteringer for når (hvor ofte) hun har vært hos lege...? Hvorfor? Sier det noe om funksjonsnivå? Og at slike kort må fornyes, greit nok i noen tilfeller, men det har aldri skjedd at amputerte ben og armer vokser ut igjen... 

(Har vært noe lignende innenfor nav, at man igjen og igjen må dokumentere noe som allerede fra starten av var klart at det kom ikke til å gå over.)

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 11
  • Nyttig 2
Gjest Villfisker
Skrevet
Hoppetaujenta skrev (1 time siden):

Den er så fryktelig drøy at jeg helt klart kan bruke andre ord som kunne få hele innlegget slettet,
men jeg skal være høflig. :kjefte:

Må si meg enig i denne. Ble skikkelig provosert for å si det mildt 😡

Skrevet

Forkastelig av Oslo kommune, ble skikkelig provosert!

• Liker 8
Skrevet

Jeg skal innrømme at etter bystyret skiftet til venstresiden, så merker jeg at Oslo er ikke et sted jeg ønsker å bo lengre. Empati, omsorg og medmenneskelighet forsvant ut vinduet den dagen samarbeidet ble inngått med Miljøpartiet. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
Skrevet

Hun er norsk. Burde visst bedre

• Liker 6
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (20 minutter siden):

Helt absurd. Hvis ikke dette er nok for parkeringskort, hva er det da? 

Helt enig. Poenget med handicapplasser er jo borte hvis det ikke gjelder folk uten armer og bein.

• Liker 19
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Carrot skrev (5 minutter siden):

hadde en tilsvarende sak i Ålesund - tror det er en ny trend for å spare penger.. 

Jurist om Ålesund kommune: – Går for langt - smp.no
«Nødvendig å justere tildelinga av HC-kort» - smp.no

Men sparer kommunen penger på det? Betaler de private eiere av parkeringsplasser ved butikker?

Og om de så gjør, sørgelig måte å spare på. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (1 minutt siden):

Men sparer kommunen penger på det? Betaler de private eiere av parkeringsplasser ved butikker?

Og om de så gjør, sørgelig måte å spare på. 

de sparer jo penger dersom de som trenger kortet kjøres rundt av familie osv som betaler for parkering vil jeg tro siden HC kortet gir gratis parkering på alle offentlige steder? 

Forflytningshemmede (HC) - Ålesund parkering AS (alesundparkering.no)

Sitat

Med parkeringstillatelse for forflytningshemmede (HC-kort) kan du parkere på

• Parkeringsplasser reservert for forflytningshemmede
  • Alle offentlige parkeringsplasser, uten å betale avgift
  • På steder med boligsoneparkering uten sonetillatelse
  • I utlandet i den utstrekning det enkelte land tillater

Med parkeringstillatelse for forflytningshemmede (HC-kort) kan du ikke parkere

• I strid med vegtrafikkloven, trafikkreglene eller parkeringsforskriften
  • Beviset gjelder ikke ut over fastsatt parkeringstid på underskilt som reserverer parkering for bestemte trafikantgrupper
  • På private parkeringsplasser eller i private parkeringshus (se etter spesielle regler på slike steder)

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (5 minutter siden):

de sparer jo penger dersom de som trenger kortet kjøres rundt av familie osv som betaler for parkering vil jeg tro siden HC kortet gir gratis parkering på alle offentlige steder? 

Forflytningshemmede (HC) - Ålesund parkering AS (alesundparkering.no)

Ok. Men det er da uansett helt minimale kostnader. 

Og som sagt tidligere; hvis ikke dette kvalifiserer så skjønner jeg ingenting....

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Dette er langt bortenfor forkastelig. Finner ikke ord på dette, ikke siviliserte ord i alle fall.

Et samfunn skal dømmes etter hvordan det behandler sine svakeste, dette samfunnet skal dømmes hardt.

Men seffern, ingenting overrasker meg når det gjelder Raimånn, Lan & co.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
Entern skrev (8 minutter siden):

Men seffern, ingenting overrasker meg når det gjelder Raimånn, Lan & co.

De har andre prioriteringer, det har vært åpenbart i flere år nå 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (4 minutter siden):

De har andre prioriteringer, det har vært åpenbart i flere år nå 

Jepp.

Sårbare og vanskeligstilte er veldig langt nede på deres liste.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

I den forrige byen jeg bodde i, så fikk omtrent samtlige avslag på hc-kort. Men så å si alle fikk medhold når de sendte inn klage. Hvorfor? Fordi dem som tar første avgjørelsen er bundet opp i annet regelverk enn de som behandler klagen... det er  virkelig rare greier!

Helt unødvendig. Enkelte burde vært registrert med varig hc-kort, for eksempel denne dama. Hun kommer jo aldri til å gro ut armer eller bein liksom...

Skrevet
Entern skrev (3 minutter siden):

Jepp.

Sårbare og vanskeligstilte er veldig langt nede på deres liste.

Skuffet over Raymond og ap, stemte ikke på dem men likevel. De har gått med på mdg sin politikk nesten helt. 

• Liker 3
Skrevet
solmåneogstjerner skrev (23 minutter siden):

Ok. Men det er da uansett helt minimale kostnader. 

Og som sagt tidligere; hvis ikke dette kvalifiserer så skjønner jeg ingenting....

Ifølge oversikten til Statens vegvesen var det 47 680 gyldige HC-kort i omløp per 31.12.2020, jeg fant ikke tall for 2022.. Men la oss si da at disse parkerer en gang hver dag for 50 kroner, bare for å vise litt hvilke kostnader vi snakker om.. 
da har vi en kost på ca 2 mill pr dag så det blir jo litt penger da over ett år... 

Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

Ifølge oversikten til Statens vegvesen var det 47 680 gyldige HC-kort i omløp per 31.12.2020, jeg fant ikke tall for 2022.. Men la oss si da at disse parkerer en gang hver dag for 50 kroner, bare for å vise litt hvilke kostnader vi snakker om.. 
da har vi en kost på ca 2 mill pr dag så det blir jo litt penger da over ett år... 

I Oslo? Eller hele landet? Lite uansett

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...